کد مطلب: ۸۱۰۱۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خودروسازان در تصادفات جاده ای خسارت می‌پردازند؟

خودروسازان در تصادفات جاده ای خسارت می‌پردازند؟

سالانه هزاران نفر بر اثر تصادفات جاده ای در کشور جان خود را از دست می‌دهند و نهادهای مختلف برای کاهش این امر دست به اقداماتی می‌زنند. حال گفته می‌شود خودروسازان در صورت تقصیر در این تصادفات باید خسارت بپردازند. واکنش خودروسازان در مقابل این خسارات چه خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، «بیش از 600 نفر در تصادفات جاده ای نوروزی سال 1402 جان باختند.» در سال 1401 نیز حدود 14 هزار نفر در تصادفات جاده ای کشور جان باختند. این‌ها تنها بخشی از تصادفات جاده‌ای است که به آن اشاره شد.

یکی از اصلی‌ترین عوامل تصادفات جاده‌ای کیفیت خودروها است. برای مثال، در میان این تصادفات، تصادفاتی بودند که به صورت زنجیره‌ای رخ داده بودند و در مواردی حتی یک ایربگ نیز باز نشد. در تصادف زنجیره‌ای بهبان حدود 59 خودرو به یکدیگر برخورد کردند و پنج نفر کشته شدند. اما علت این تصادف حواس‌پرتی اعلام شد و نه نقص ایربگ‌ها و ترمز خودروها.

در سال‌های گذشته راهکارهای زیادی برای کاهش تعداد تصادفات جاده ای به کار گرفته شد. حال فرمانده کل انتظامی کشور راهکار جدیدی را ارائه می‌دهد. احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی در گفتگویی اعلام کرد که اگر در بررسی صحنه تصادفات و علل آن چنانچه مشخص شود خودروساز مقصر بوده است باید خسارت پرداخت کند.

او معتقد است که پرداخت خسارت توسط خودروساز به دلیل ضعف در کیفیت می‌تواند خودروسازان را مجبور به تولید خودروهای باکیفیت و سالم‌تر می‌کند.

خودروسازان در تصادفات جاده ای خسارت می‌دهند؟

حال این مساله مطرح می‌شود که آیا خودروسازان واقعا در زمان وقوع تصادف خسارت می‌پردازد؟

شاید در صورت تصویب این طرح خودروسازان کمی بتوانند کیفیت قطعاتی که در تصادف جاده‌ای نقش مهم‌تری دارد را بالا ببرد تا از پرداخت خسارت خودداری کنند. اما پرداخت خسارت در صورت وقوع هر تصادف به مالک خودرو بعید به نظر می‌رسد. چراکه خودروسازان به دلایل مختلف و نامربوط به مشتری، مبالغ قابل توجهی دریافت می‌کنند.

برای مثال می‌توان به مالیات سبز اشاره کرد. سال 1400 خودروسازان مبلغ جدیدی را به لیست مالیات‌های گذشته خود اضافه کرند. مالیات سبز، مالیاتی است که خودروسازان به ازای میزان تولید آلایندگی هر خودرو مالیات دریافت می‌کنند و این مالیات برای هر خودرو متفاوت است.

به عبارت دیگر، مالیات یا به نوعی جریمه‌ای که باید برای کیفیت پایین خودروهایشان بپردازند را به گردن مشتری انداخته‌اند و به جای تولید خودرویی که طبق استانداردها آلایندگی کمتری تولید کند، هزینه آن را از مشتریان می‌گیرند.

حال با توجه به پیشینه‌‌ای که خودروسازان در مقابل جبران کم و کاستی‌های تولیداتشان دارند، پرداخت خسارت در مواجه با وقوع تصادفات جاده ای بعید به نظر می‌رسد.

کیفیت خودروها افزایش می‌یابد؟

مساله دیگری که در این بین مطرح می‌شود بحث افزایش کیفیت خودروها در صورت تصویب پرداخت خسارت در تصادفات جاده ای است و اینکه آیا خودروسازان با این اقدام کیفیت محصولات‌شان را بالا می‌برند؟

خودروسازان در سال جدید موظف شده‌اند تا محصولات‌شان را با استانداردهای 85 گانه تولید و عرضه کنند. اما این خبر به آن معنا نیست که خودروسازان محصولات را ایمن‌تر تولید می‌کنند.

یکی از بخش‌های مهم ایمنی خودرو که می‌تواند تا حد زیادی از آسیب به سرنشینان خودرو جلوگیری کند، بدنه خودرو است و ایمنی بدنه خودرو جزو استانداردهای 85 گانه خودرو نیست. بنا به گفته معاول سازمان ملی استاندارد، ب یمه بدنه مشمول طرح استانداردهای 85‌ گانه نیست و بر همین اساس خودروهای داخلی استاندارد بالایی ندارند.

در نتیجه به نظر می‌رسد مسئولان به این بهانه نیز نتوانند خودروسازان را به تولید خودروهای باکیفیت‌تر و ایمن‌تر تشویق کنند.

برای مطالعه بیشتر، خبر واردات خودروهای کارکرده منتفی شد؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.