کد مطلب: ۶۸۳۴۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جنگل‌های اروپا گرفتار در آتش/طرح میلیارد دلاری برای توسعه اقتصاد سبز

جنگل‌های اروپا گرفتار در آتش/طرح میلیارد دلاری برای توسعه اقتصاد سبز

با وقوع آتش‌سوزی‌های جنگلی گسترده در اروپا؛ این سوال اساسی مطرح شده که آیا می‌توان این رخداد تلخ را نیز به تغییرات آب و هوایی مرتبط دانست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، انتشار ویدئوی نادرِ شکار گوزن توسط خرس قطبی در آب‌های نروژ یا طرح این پرسش که چرا ابرها نمی‌بارند؟ تنها بخشی از تبعات وحشتناک گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی هستند. حال، با وقوع آتش‌سوزی‌های جنگلی گسترده در اروپا؛ این سوال اساسی مطرح شده که آیا می‌توان این رخداد تلخ را نیز به تغییرات آب و هوایی مرتبط دانست؟

در حالی که پیشتر برخی گزارش‌ها، آمریکا را عامل اول تغییرات اقلیمی در جهان معرفی کرده بودند، حالا رسانه‌ها از رونمایی طرح میلیارد دلاری بایدن برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی خبر داده‌اند. طرحی که در آن قرار است اقتصاد سبز به یاری آمریکا و دیگر کشورها در برابر گزند تغییرات آب و هوایی و تبعات منفی آن بیاید.

افزایش آمار زمین‌های سوخته

در شرایطی که کارشناسان، وقوع آتش‌سوزی در این فصل از سال را امری دور از ذهن خوانده‌اند؛ در سراسر اروپا هشدارهای بی‌سابقه‌ای درباره هجوم امواج گرما و آتش‌سوزی‌های جنگلی به گوش می‌رسد.

آتش‌سوزی‌های جنگلی در اتحادیه اروپا بسیار بالاتر از میانگین است.

آتش‌سوزی‌های جنگلی در اتحادیه اروپا بسیار بالاتر از میانگین است.

گزارش اخیر BBC حکایت از این دارد که تا کنون در سال جاری، میزان زمین‌های سوخته شده در نتیجه آتش‌سوزی در سراسر اتحادیه اروپا بیش از سه برابر بیشتر از چیزی است که تا اواسط جولای انتظار می‌رفت. اطلاعات منتشر شده به ما می‌گوید که بخش اعظم اروپای غربی تحت تاثیر موج گرمای بی‌سابقه قرار گرفته است که به طور قابل ملاحظه‌ای خطر آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.

نگاهی به آمارهای سیستم اطلاعات آتش‌سوزی جنگل اروپا نشان می‌دهد که حدود ۳۴۶ هزار هکتار (معادل هزار و ۳۷۰ مایل مربع) زمین سوخته تا شانزدهم ژوئیه به ثبت رسیده است. همچنین این گزارش حکایت از این دارد که بیش از ۹۵ درصد از آتش‌سوزی‌ها در اروپا ناشی از فعالیت‌های انسانی هستند.

یک مدرس ارشد علوم آب و هوا در امپریال کالج لندن هم، سه عنصر شامل درجه حرارت بالا، خشکی و باد شدید را عامل آتش‌سوزی می‌داند.

پیش‌بینی خطر آتش‌سوزی برای اروپا

پیش‌بینی خطر آتش‌سوزی برای اروپا

بیشترین زمین سوخته در فرانسه و اسپانیا

طبق بررسی‌های جدید انجام شده، فرانسه و اسپانیا در فصل کنونی جهش بزرگی در میزان زمین‌های سوخته در آتش‌سوزی‌های جنگلی داشته‌اند؛ طوری که تا اواسط ژوئیه حدود هفت برابر بیشتر از میانگین، زمین‌ها در این دو کشور دچار حریق شده‌اند. شمال‌غربی اسپانیا شاهد برخی از بدترین آتش‌سوزی‌های این کشور در هفته گذشته بوده است.

بدترین آتش‌سوزی فرانسه در منطقه جنوب‌غربی ژیروند رخ داده که در نتیجه دو آتش‌سوزی در هفته گذشته بیش از ۲۰ هزار هکتار در آتش سوخت. پرتغال نیز شاهد آتش‌سوزی‌های قابل توجهی بوده که سه برابر بیشتر از حد معمول بوده است.

بریتانیایی‌ها هم بیش از چهار برابر بیشتر از میانگین فصلی شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده بودند.

آلمان، هلند، بلژیک و ایتالیا نیز از جمله کشورهایی هستند که افزایش چشمگیر زمین‌های سوخته در آنها به ثبت رسیده است.

farance 3 e1658573570773

تغییرات آب و هوایی مقصرند؟

با وقوع آتش‌سوزی‌های جنگلی گسترده در اروپا؛ این سوال اساسی مطرح شده که آیا می‌توان این رخداد تلخ را نیز به تغییرات آب و هوایی مرتبط دانست؟

به گفته صاحب نظران، امواج گرما و خشکسالی با تغییرات آب و هوایی تشدید شده و به عامل تعیین‌کننده‌ای در وقوع و گسترش آتش‌سوزی‌های جنگلی بدل می‌شوند. هرچند مدیریت جنگل هم عاملی است که بر احتمال آتش‌سوزی در آب و هوای معمولی‌تر اثرگذار است.

رونمایی از طرحی سبز

در حالی که اروپا و آمریکای شمالی مورد هجوم گرمای بی‌سابقه قرار گرفته‌اند و در شرایطی که گزارش اخیر گاردین، آمریکا را عامل اول تغییرات اقلیمی در جهان معرفی می‌کند؛ در روزهای اخیر رسانه‌ها خبر داده‌اند که بایدن از طرح ۲٫۳ میلیارد دلاری برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی رونمایی کرده است. این طرح با هدف ایجاد زیرساخت‌های مقاوم در برابر آب و هوای نامساعد و بلایای طبیعی در دستور کار قرار گرفته است.

بودجه اعلام شده برای گسترش اقدامات لازم برای مهار و کنترل سیل، تقویت خدمات آب و برق، مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، کمک به خانواده‌ها برای پرداخت هزینه‌های گرمایش و سرمایش منازل، راه‌اندازی واحدهای تهویه مطبوع در خانه‌ها، تعیین استانداردهای جدید محل کار و سیستم‌های خنک‌کننده و غیره اختصاص می‌یابد. ظاهرا، دولت برنامه‌ای هم برای توسعه استفاده از انرژی باد و انرژی دریایی در خلیج مکزیک دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.