خبر مهم:

کد مطلب: ۶۱۱۰۰۵

رفتار عجیب ۲ خودروساز بزرگ دنیا / انتشار گازهای گلخانه‌ای کم نمی‌شود؟

رفتار عجیب ۲ خودروساز بزرگ دنیا / انتشار گازهای گلخانه‌ای کم نمی‌شود؟

خودروسازی‌های بزرگی که برخلاف دیگر خودروسازی‌های بزرگ همچون مرسدس بنز و ولوو عهدنامه نشست COP 26 را امضا نکردند، باعث بوجود آمدن نگرانی‌هایی از سوی جامعه بین‌المللی شده‌اند.

به گزارش تجارت‌‎نیوز ، بزرگترین خودروسازی‌های جهان از جمله تویوتا و هیوندای حاضر به تعهد بین‌المللی COP26 برای تولید خودروهای الکتریکی و کاهش تولید خودروهای احتراق داخلی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، خلاف خودروسازی‌هایی همچون مرسدس بنز و ولوو برای کاهش میزان آلاینده‌های جهانی حاصل از خودروهای سوخت فسیلی نشدند و در این نشست بین‌المللی حضور نیافتند.

آن طور که یورونیوز گزارش داده، تغییر رویکرد شرکت‌های بزرگ و حتی ملل مختلف به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله نیروی الکتریسته حرکتی قابل تقدیر است و منافع آب و هوایی بین‌المللی را تامین می‌کند، گرچه رویکرد برخی شرکت‌های خودروسازی بزرگ آنچنان راضی کننده نیست و حتی مغایر قوانین بین‌المللی اقلیمی است و باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

بزرگ‌ترین خودروسازان جهان در امضای تعهدی مبنی بر عدم انتشار آلاینده‌های تمام خودروهای جدید تا سال ۲۰۴۰ مقاومت کرده‌اند.

تویوتا، فولکس واگن، استلانتیس و هیوندای در فهرست امضاکنندگان اعلامیه گلاسکو در مورد خودروها و وانت‌های بدون آلایندگی حضور نخواهند داشت.

این بیانیه توسط بیش از ۱۰۰ امضا کننده از جمله خودروسازان ولوو، فورد، مرسدس بنز و جگوار لندرور و همچنین ۳۳ دولت ملی، مقامات منطقه‌ای و شرکت‌‌ها از جمله سرویس اشتراک سواری اوبر (Uber) حمایت شد. اقتصادهای تولیدی بزرگ همانند آلمان، چین، ژاپن و ایالات متحده این معاهده را که متعهد می‌شود تا سال ۲۰۳۵ فروش خودرو در «بازارهای پیشرو» را به صفر برساند، امضا نکردند.

این تعهد غیر ملزوم، که توسط کشورهایی از جمله میزبان COP26 بریتانیا امضا شد، امضاکنندگان خود را متعهد می‌کند که وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) را به حالت «عادی جدید» و «از یک انتقال جهانی و عادلانه حمایت کنند تا هیچ کشور یا جامعه‌ای پشت سر باقی نماند» تبدیل کنند.

اما گروه‌‌های زیست ‌محیطی به این اطلاعیه واکنش نشان و هشدار دادند که برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حمل ‌و نقل و حفظ گرمایش زمین زیر ۱.۵ درجه سانتی ‌گراد، اقدامات قوی‌تری مورد نیاز است.

جولیا پولیسکانووا از اندیشکده سبز حمل و نقل و محیط زیست گفته است: «برنامه‌های برقی سازی صنعت خودرو، آن را در اقدامات اقلیمی پیش تر از تنظیم‌کننده‌ها قرار می‌دهد. اما این برنامه‌ها بدون اهداف واقعی برای پایان دادن به انتشار گازهای گلخانه‌ای خودروها حداکثر تا سال ۲۰۳۵ محقق نمی‌شوند».

وی افزود: آمریکا و اروپا، به ویژه آلمان و فرانسه، باید پیشروی کنند.

سازمان خیریه محیط زیست صلح سبز این اعلامیه را «به طرز ناامید کننده‌ای ضعیف» نامید.

مارتین کایزر، مدیر اجرایی صلح سبز آلمان گفته است : « آنچه امروز بسیار نگران ‌کننده به نظر می‌رسد این است که اقتصادهای بزرگی مانند ایالات متحده، آلمان، چین، ژاپن و تولیدکنندگانی مانند فولکس ‌واگن، تویوتا و هیوندای حتی نمی‌توانند خود را مجبور به امضای بیانیه‌ای در مورد خودروهای الکتریکی کنند که وعده‌ای کمتر از آنچه در واقع برای حفظ امنیت آب ‌و هوایی لازم است، می‌دهد».

بسیاری از تولیدکنندگان قبلاً تعهدات خود را برای پایان دادن به تولید خودروهای موتور با احتراق داخلی انجام داده‌اند. اوایل سال جاری، Stellantis اعلام کرد برند اوپل که از زیر شاخه‌های این شرکت است تا سال ۲۰۲۸ در اروپا ۱۰۰ درصد برقی خواهد شد و برند ایتالیایی آلفارومئو تا سال ۲۰۲۷ به سمت خودروهای برقی خواهد رفت. فولکس ‌واگن همچنین اعلام کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ فقط مدل‌های الکتریکی باتری‌دار را در اروپا بفروشد. با این حال، این تعهدات چین یا ایالات متحده، بزرگترین و دومین بازارهای بزرگ خودرو در جهان را شامل نمی‌شود.

مهم‌ترین اخبار حوزه اقتصاد سبز را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.