کد مطلب: ۷۵۰۷۴۶

بحران گاز شهری در پاکستان

بحران گاز شهری در پاکستان

مردمان بومی منطقه کراک کیسه های پلاستیکی را با گاز طبیعی برای پختن غذا در خانه پر می کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مردمان محلی منطقه کراک در شمال غرب پاکستان برای بیرون آوردن گاز از خطوط اصلی تامین گاز با استفاده از شلنگ، کیسه‌های پلاستیکی را با گاز طبیعی پر می‌کنند و از آن برای رساندن گاز به خانه های خود و برای پخت و پز استفاده می‌کنند.

به گزارش اینترستینگ اینجینیرینگ ، این روش‌های خطرناک و غیرقانونی برای به دست آوردن گاز طبیعی برای نیازهای آشپزی خانواده‌ها نشان‌دهنده ناامیدی و شکست شدید مقامات پاکستان است.

اواخر دسامبر، غلام عباس شاه، روزنامه نگار پاکستانی در توییتر خود اعلام کرد:«در پاکستان به علت عدم تامین گاز طبیعی به خانه ها، ساکنان کراک، گاز را برای نیازهای خانگی خود در کیسه‌های پلاستیکی حمل می‌کنند.

وی در ادامه گفت:« کیسه‌های پلاستیکی به معنای واقعی کلمه بمب‌های متحرک هستند. کراک دارای ذخایر عظیمی از نفت‌وگاز است، در حالی که برای مردم این محله، از سال 2007، اتصالات گازی قانونی ارائه نشده است.»

به گفته ساکنان، با وجود منابع عظیم گاز طبیعی و نفت منطقه، مسئولان زیرساخت های لازم را برای گازرسانی به مردمان این منطقه ایجاد نکرده‌اند.

این روش غیرقانونی و بداهه که مردمان محلی به آن گاز کیسه ای می‌گویند، خطر انفجار بالایی دارد.

به دلیل کاهش منابع گاز و نقض توافق نامه‌های تحویل گاز توسط تامین کنندگان خارجی LNG، ساکنان مجبور به روی آوردن به این روش‌های خطرناک شده‌اند.

بحران گاز و رشد تجارت گاز کیسه‌ای

اقتصاد پاکستان نیز تحت تأثیر هزینه‌های بالای گاز طبیعی و نفت، به ویژه سیل‌های ویرانگر پس از سال 2022 قرار گرفته است.

این امر از خرید سیلندرهای گاز توسط خانوارها جلوگیری می‌کند و آنها را مجبور می‌کند LPG را در کیسه‌های پلاستیکی قابل استفاده مجدد ذخیره کنند.

حضرت جانان، یکی از ساکنان بومی منطقه کراک می‌گوید:«ما در این کیسه‌های پلاستیکی گاز حمل می‌کنیم، اگرچه همه ما از خطرات این روش آگاه هستیم»

در ماه دسامبر دست کم 16نفر توسط مقامات پاکستانی در شهر پیشاور به دلیل دست داشتن در تجارت غیرقانونی گاز کیسه ای زندانی شدند.

با این حال، تجارت غیرقانونی همچنان ادامه دارد و فروشندگان عملیات خود را به صورت زیرزمینی انجام می‌دهند و به مشتریانی می‌فروشند که معتقدند شکایت نخواهند کرد.

ezgif.com gif maker 6 e1673948502409

بحران گاز پاکستان

بحران گاز طبیعی در پاکستان

پاکستان که بیست و یکمین مصرف کننده گاز طبیعی در جهان است، در حال حاضر با کمبود شدید عرضه مواجه است که با فرا رسیدن فصل زمستان بدتر شده است.

در حالی که در دسترس بودن گاز حدود 1.7 میلیارد فوت مکعب در روز (bcfd) است، تقاضا برای آن به حدود 2.5 میلیارد فوت مکعب در روز افزایش یافته است.

دو شرکت گاز،Sui Northern Gas Pipelines Limited (SNGPL) و Sui Southern Gas Company Limited (SSGCL)، توسط سازمان تنظیم مقررات نفت و گاز ایالتی (OGRA) مجوز افزایش قیمت خود را به ترتیب 74.42 درصد و 75.35 درصد دریافت کرده‌اند.

این تصمیم دو شرکت را قادر می‌سازد تا میانگین قیمت‌های گاز پیشنهادی خود را به ترتیب در مجموع 1.78 دلار در هر میلی‌متر و 2.19 دلار در هر میلی‌متر افزایش دهند.

دولت فدرال از این انتخاب برای تصویب مطلع شده است. این موضوع ظرف 40 روز منوط به تصمیم دولت خواهد بود و پس از آن به طور خودکار اعمال می‌شود.

بر اساس مطالعه‌ای که توسط موسسه اقتصاد انرژی و تحلیل مالی (IEEFA) در ژوئن سال جاری منتشر شد، انتقال پاکستان به LNG امنیت انرژی و ثبات مالی این کشور را تضعیف می‌کند.

طبق تحلیل IEEFA، واردات LNG پاکستان که در سال مالی 2021 تقریباً 2.6 میلیارد دلار بود، احتمالاً در سال مالی 2030 از 32 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

در همین راستا، زیرساخت‌های ناکافی برای دستیابی به گاز طبیعی در کراک نه تنها جان مردم محلی را به خطر می اندازد، بلکه بر ضرورت رسیدگی به این مشکل و اطمینان از دسترسی اقتصادی امن به منابع ارزشمند توسط پاکستان تاکید می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نمیخاد خبر از پاکستان بدی همین ایرانمون پره از این خبرا

  • کوروش زارعی

    به جای این کارا بیاید یه فکری به حال قطعی گاز ایران کنید
    #زمستان سخت اروپا😂😐