کد مطلب: ۶۱۹۴۰۱

تخریب زمین شدیدتر می‌شود

زنگ خطر برای کسب‌وکارها / تخریب ۹۰ درصد از اراضی طبیعی تا ۲۰۵۰

زنگ خطر برای کسب‌وکارها / تخریب ۹۰ درصد از اراضی طبیعی تا ۲۰۵۰

در حال حاضر، از هر پنج هکتار زمین در سیاره ما، یک هکتار غیرقابل استفاده است اما در صورت ادامه روند تخریب تا سال ۲۰۵۰، تنها ۱۰ درصد از کل زمین‌ها دست نخورده و سالم باقی می‌ماند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با توجه به این که ۵۰ سال از تولد جنبش زیست محیطی در استکهلم می‌گذرد، برای جلوگیری از آسیب به جوامع، اقتصادها و کسب و کارها، اقدامات در موارد مختلف از تغییرات آب و هوا گرفته تا حفاظت از طبیعت باید تسریع شود. معکوس کردن تخریب زمین یکی از بهترین و منطقی‌ترین روش‌ها برای انجام این کار است،

آن طور که World Economic Forum گزارش داده، تا سال ۲۰۵۰،در صورت ادامه روند فعلی، امکان تخریب ۹۰ درصد از اراضی طبیعی وجود دارد.

روند رو به رشد تخریب زمین مدت‌هاست که مورد غفلت قرار گرفته است. سیاست‌ها در حوزه بهره‌برداری از زمین‌های جدید به نحوی است که گویا به زمین‌های حاصل‌خیز نامتناهی دسترسی داریم و می‌توانیم هر زمان که خواستیم از آنها استفاده کنیم. طبیعت تاکنون سخاوتمند بوده است، اما چقدر زمان باقی مانده تا سرمایه طبیعی خود را به اتمام برسانیم؟

در حال حاضر، از هر پنج هکتار زمین در سیاره ما، یک هکتار غیرقابل استفاده است اما در صورت ادامه روند تخریب تا سال ۲۰۵۰، تنها ۱۰ درصد از کل زمین‌ها دست نخورده و سالم باقی می‌ماند. این موضوع یک فاجعه عظیم برای مشاغل خواهد بود.

بسیاری از این آسیب‌ها به دلیل نبود اقدامات سیاسی مناسب دولت‌ها رخ داده است، اما کسب و کارها باید به مسئولیت‌های خود در این خصوص توجه کنند. بخش خصوصی تنها بر دستاوردهای کوتاه مدت مالی خود تمرکز می‌کند و به تبع آن تاثیرات نامطلوبی بر محیط زیست می‌گذارد. اگر گردانندگان کسب‌ و کارها به همین روند ادامه دهند، از هر نظر شکست خواهند خورد. بنابراین زمان آن فرا رسیده است که مشاغل با اولویت دادن به حفظ زمین، اهداف کاری خود را اجرایی کنند.

بازسازی و احیای اراضی چه مزایایی دارد؟

بازسازی زمین، تقریبا ۵۰۰ دلار در هکتار هزینه دارد و یکی از مقرون به صرفه‌ترین راه‌های مقابله از آسیب‌پذیری کسب و کارهاست. احیای تنها ۳۵۰ میلیون هکتار از زمین‌های تخریب شده می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ انتشار سالانه کربن را به نصف برساند و منجر به افزایش ۱٫۴ تریلیون دلاری سود سالانه در صنعت کشاورزی شود.

تمرکز بر احیای زمین‌ها فرصتی برای حفاظت از کسب و کارها در برابر اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی و تخریب زمین فراهم می‌کند. احیای اکوسیستم‌ها و تنوع زیستی خاک یکی از موثرترین سلاح‌ها در برابر تغییرات شدید اقلیمی است. تحقیقات صورت گرفته در ایالات متحده نشان می‌دهد که تحت شرایط یکسان، کشت احیا کننده تقریباً ۷۸ درصد سود بیشتری نسبت به روش‌های معمولی دارند.

چگونه می‌توانیم به این هدف برسیم؟

حفاظت، بازسازی و مدیریت زمین مستلزم تغییر در نحوه تفکر، سرمایه‌گذاری و مصرف در سطح جهانی است. سیاست‌ها و چارچوب‌های نظارتی باید در جهت بازسازی و احیا باشند، الگوهای مصرف نیز باید مورد توجه قرار گیرند. تصمیمات سرمایه‌گذاری باید از پایداری به سمت بازسازی حرکت کنند و دربرگیرنده بازه‌های زمانی طولانی‌ برای بازگشت سرمایه باشند.

کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان‌زایی (UNCCD) با بخش خصوصی برای ایجاد این تحولات همکاری می‌کند. UNCCD رهبری یک صندوق سرمایه‌گذاری که منابع بخش‌های دولتی، خصوصی و بشردوستانه است را برای تحقق هدف پانزدهم توسعه پایدار در کشورهای در حال توسعه بر عهده دارد. هدف پانزدهم برنامه توسعه پایدار شامل حفاظت، بازیابی و ترویج استفاده پایدار از اکوسیستم‌های زمینی، مدیریت پایدار جنگل‌ها، مبارزه با بیابان‌زایی، توقف و معکوس کردن تخریب زمین و حفظ تنوع زیستی می‌شود.

UNCCD با همکاری شرکای خود در حال طراحی یک مدل زنجیره تامین مبتنی بر بازار، پایداری و اخلاق است که به بازیابی سلامت خاک و محافظت از اراضی کمک می‌کند.

مهمترین اخبار حوزه اقتصاد سبز را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.