کد مطلب: ۷۹۳۲۴۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

سوئد؛ رکورددار تبدیل انرژی بادی به برق

سوئد؛ رکورددار تبدیل انرژی بادی به برق

کشور سوئد در دو ماه نخست سال 2023 موفق شد رکورد تازه‌ای در زمینه تولید انرژی از انرژی بادی را به نام خود ثبت کند. چالش‌های این کشور برای کسبِ سهم صددرصدی انرژی‌های تجدیدپذیر چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیش از یک چهارم برق سوئد برای دو ماه متوالی از سال 2023 توسط انرژی بادی تامین می‌شود. اما گزارش جدید هشدار داده است که انتشار گازهای گلخانه‌ای در این کشور به زودی افزایش پیدا می‌کند.

این کشور اسکاندیناوی در ماه فوریه رکورد جدیدی از خود برجای گذاشت؛ 27 درصد برق خود را از انرژی بادی تولید کرد که یک درصد از رکورد ژانویه امسال بیشتر بود.

بر اساس تجزیه و تحلیل اتاق فکر انرژی Ember این بالاترین سهم تولید برق از انرژی بادی در یک کشور است.

به گزارش یورونیوز ، نیکلاس فولگوم، تحلیلگر داده‌های انرژی و آب‌وهوا در Ember می‌گوید که این نقطه عطف پس از سال‌ها سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر اتفاق می‌افتد: «تولید بیشتر انرژی از طریق باد، شبکه انرژی سوئد را در برابر خشکسالی مقاوم‌تر می‌کند و از مصرف‌کنندگان در برابر هزینه‌های بالا محافظت خواهد کرد.

سوئد با بلندپروازی سیاستی برای گسترش بیشتر انرژی بادی، منافع بیشتری برای هزینه‌ها، امنیت و آب‌وهوا دارد.

با این حال، بر اساس گزارش ارزیابی سالانه شورای سیاست آب‌وهوای سوئد، این کشور همچنین قرار است انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را افزایش دهد.

بر اساس گزارشات منتشر شده، تغییراتی که تاکنون تصمیم گرفته و اعلام شده، به جای کاهش سریع انتشار گازهای گلخانه‌ای، بر اساس ارزیابی خود دولت، در آینده نزدیک باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد شد».

رکورد جدید تولید برق از انرژی بادی چگونه ثبت شد؟

سوئد اهداف بلندپروازانه‌ای برای انرژی پاک دارد و در نظر دارد تا سال 2040 به 100 درصد تولید برق تجدیدپذیر برسد. همچنین تا سال 2045، این کشور قصد دارد هیچ انتشار خالص گلخانه‌ای نداشته باشد.

برای دستیابی به این اهداف، سوئد سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت انرژی پاک سرازیر کرده است. از سال 2018، ظرفیت تولید انرژی از طریق باد این کشور دو برابر شده و سوئد اکنون نزدیک به 5000 توربین دارد.

این نیروگاه‌ها در ماه فوریه حدود 4 تراوات انرژی تولید کردند که 27 درصد از تقاضای برق سوئد است. سوئد در سال های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در انرژی های تجدیدپذیر انجام داده است.

در سال 2022، سوئد 2.4 گیگاوات ظرفیت برق بادی نصب کرد. فقط آلمان تعداد بیشتری نصب کرد، در حدود 2.5 گیگاوات. یک گیگاوات می‌تواند انرژی حدود هفتادوپنج هزار خانه را تامین کند.

فولگوم می‌گوید:« با بلندپروازی‌های سیاسی برای گسترش بیشتر انرژی بادی، سوئد برای منافع بیشتر برای هزینه‌ها، امنیت و آب‌وهوا آماده است.

سایر کشورهای اروپایی نیز در صورت پیروی از همین روند، می‌توانند همین را ببینند.

مقایسه کشورهای اروپایی با سوئد در زمینه انرژی بادی

انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای در سال 2022 به 58 میلیارد تن رسید که رکوردی بی سابقه است. اما انرژی های تجدیدپذیر این پتانسیل را دارند که این مجموع نگران‌کننده را کاهش دهند.

انرژی باد در مقایسه با زغال سنگ تنها 0.02 درصد از انتشار دی اکسید کربن را در واحد انرژی تولید می‌کند.

از آنجایی که قیمت جهانی انرژی همچنان در حال افزایش است (که با جنگ روسیه با اوکراین تقویت شده است.) ایجاد ظرفیت انرژی پاک به طور فزاینده‌ای ضروری است. انرژی بادی به ویژه گزینه خوبی است، زیرا خشکسالی، آن را مانند انرژی آبی تهدید نمی‌کند. اما بسیاری از کشورهای اروپایی عقب مانده‌اند.

در سال 2021، اتحادیه اروپا در مجموع 34 گیگاوات ظرفیت بادی و خورشیدی را مستقر کرد. بر اساس تجزیه و تحلیل Ember، اگر قرار است اهداف آب‌وهوایی در دسترس باقی بمانند، اضافه شدن سالانه باید افزایش یابد. این بلوک تا سال 2026 در مجموع به 76 گیگاوات نیاز دارد تا گرمایش جهانی را در 1.5 درجه سانتیگراد حفظ کند.

با نرخ‌های پیش بینی شده استقرار، تنها چهار کشور از 27 کشور اتحادیه اروپا (فنلاند، کرواسی ، لیتوانی و سوئد ) به افزایش سالانه به اندازه کافی بالا در افزایش ظرفیت باد برای رسیدن به این هدف دست خواهند یافت.

وضعیت سیاست‌گذاری انرژی در سوئد

سوئد علیرغم موفقیت هایش در تولید برق بادی، راهی برای رفتن به آب و هوا دارد.سیسیلیا هرمانسون، رئیس شورای سیاستگذاری آب و هوای سوئد در ارائه گزارشی جدید ادعا کرد که دولت ائتلافی جدید راست میانه در مورد آب و هوا جاه طلب نیست.

وی هشدار داد:«ما شتاب خود را از دست داده‌ایم و اگر سیاست‌ها تغییر نکنند، در مسیر اشتباهی حرکت خواهیم کرد.»

سیاست هایی که تاکنون ارائه شده برای رسیدن به هدف 2030 کافی نیست. پیش‌بینی می‌شود که تغییرات در سیاست‌های اعلام شده حتی در کوتاه‌مدت باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای شود. اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای افزایش یابد، برای اولین بار در دو دهه اخیر خواهد بود که در این کشور اسکاندیناوی انتشار گازهای گلخانه ای افزایش یافته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.