خبر مهم:

کد مطلب: ۷۶۰۹۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بحران انرژی و یارانه ۸۰۰ میلیارد یورویی اروپا

بحران انرژی و یارانه 800 میلیارد یورویی اروپا

بحران انرژی در اروپا تاکنون 800 میلیارد یورو هزینه روی دست دولت‌ها برای محافظت از مصرف‌کنندگان خود گذاشته است. پژوهشکده بروگل اعلام کرده که این پول در حقیقت یارانه‌ای‌ست که اروپا باید برای سوخت‌های فسیلی پرداخت می‌کرد. ماجرا از چه قرار است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، کشورهای اروپایی میلیاردها یورو برای محافظت از شهروندان اروپایی در برابر بحران انرژی زمستان اخیر هزینه کرده‌اند.

محققان اعلام کردندکه صورتحساب کشورهای اروپایی برای محافظت از خانوارها و شرکت‌ها در برابر افزایش هزینه‌های انرژی نزدیک به 800 میلیارد یورو رسیده است. این مبلغ چشمگیر عمدتاً به سمت اقداماتی مانند کاهش مالیات بر ارزش افزوده بنزین و تغییر سقف قیمت برق رفته است.

بر اساس تجزیه و تحلیل اندیشکده بروگل که از دولت‌ها خواسته بود حمایت‌های خود را به طور مؤثرتری هدف قرار دهند، این هزینه 800 میلیارد یورویی را می‌توان یارانه‌ای محسوب کرد که اروپا برای سوخت‌های فسیلی اعمال کرده است.

کشورهای اروپایی چقدر برای بحران انرژی هزینه کرده‌اند؟

به گزارش یورونیوز ، بر اساس تحلیل اندیشکده بروگل، کشورهای اتحادیه اروپا در حال حاضر 681 میلیارد یورو برای هزینه‌های بحران انرژی اختصاص داده‌اند، در حالی که بریتانیا 103 میلیارد یورو و نروژ 8.1 میلیارد یورو از سپتامبر 2021 به خود اختصاص داده‌اند.

دولت‌ها میلیاردها یورو برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده سوخت هزینه کرده‌اند. آلمان با اختصاص حدود 270 میلیارد یورو در صدر جدول هزینه‌ها قرار گرفت. مبلغی که همه کشورهای دیگر را تحت الشعاع قرار داد.

انگلیس، ایتالیا و فرانسه بالاترین رتبه‌های بعدی را داشتند، اگرچه هر کدام کمتر از 150 میلیارد یورو هزینه کردند. اکثر کشورهای اتحادیه اروپا مقداری از آن را خرج کردند.

هزینه‌هایی که کشورها برای بحران انرژی در نظر گرفته‌اند اکنون با صندوق 750 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای بهبود کووید19 برابری می‌کند.

اهداف کشورهای اروپایی برای هزینه انرژی

افزایش هزینه‌های انرژی در حالی صورت می‌گیرد که کشورها در مورد پیشنهادات اتحادیه اروپا برای کاهش بیشتر قوانین کمک‌های دولتی برای پروژه‌های فناوری سبز بحث می‌کنند. اروپا به دنبال رقابت با یارانه‌ها در ایالات متحده و چین است.

این طرح‌ها نگرانی‌هایی را در برخی از پایتخت‌های اتحادیه اروپا برانگیخته است که تشویق کمک‌های دولتی بیشتر بازار داخلی این اتحادیه را متزلزل می‌کند. آلمان به خاطر بسته عظیم کمک‌های انرژی خود، که بسیار فراتر از توان پرداخت سایر کشورهای اتحادیه اروپاست، با انتقاداتی مواجه شده است.

بروگل اعلام کرد که دولت‌ها بیشتر حمایت خود را بر روی اقدامات غیرهدفمند برای محدود کردن قیمت خرده‌فروشی مصرف‌کنندگان برای انرژی مانند کاهش مالیات بر ارزش افزوده بر بنزین یا سقف قیمت خرده‌فروشی برق متمرکز کرده‌اند.

همچنین این اندیشکده اعلام کرد که پویایی خصوصا در حوزه بحران انرژی نیاز به تغییر دارد، زیرا ایالت‌ها برای حفظ چنین بودجه گسترده‌ای به صف ایستاده‌اند اما فضای مالی برای چنین حمایت‌هایی رو به اتمام است.

جیووانی اسگاراواتی، تحلیلگر تحقیقاتی، گفت: «به جای اقدامات کاهش قیمت که عملاً یارانه سوخت‌های فسیلی است، دولت‌ها باید سیاست‌های حمایتی بیشتری را برای حمایت از درآمد با هدف قرار دادن دو پنجم پایین‌ترین توزیع درآمد و بخش‌های استراتژیک اقتصاد تقویت کنند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.