کد مطلب: ۷۰۴۸۱۰

با بالا گرفتن احتمال جیره‌بندی گاز در فصل سرما پیشنهاد شد:

نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و انرژی‌های تجدیدپذیر؛ ۲ جایگزین برای مازوت‌سوزی/ نیروگاه‌های حرارتی تجهیزات رفع آلودگی ندارند

نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و انرژی‌های تجدیدپذیر؛ ۲ جایگزین برای مازوت‌سوزی/ نیروگاه‌های حرارتی تجهیزات رفع آلودگی ندارند

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران: حدود ۱۵ نیروگاه داریم که همگی گازی هستند. اینها باید سیکل ترکیبی باشند. چون اگر راندمان بالا برود، میزان مصرف سوخت پایین می‌آید و در نتیجه میزان آلایندگی کاهش می‌یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اخیرا اظهاراتی درباره‌ی احتمال قطعی و جیره‌بندی گاز در فصل سرما مطرح شده است. گفته‌های نومیدانه‌ای که خبر از سوزاندن کوه مازوت در نیروگاه‌ها، به شماره افتادن نفس‌های مردم و به خطر افتادن اندک حیاتِ محیط زیست ایران دارد.

سال ۹۹ بود که با وجود تعطیلی مدارس و ایجاد محدودیت تردد اما ادامه آلودگی هوا، توجه افکار عمومی به سمت مقصر اصلی ماجرا یعنی «مازوت»‌ جلب شد. سازمان محیط زیست ایران هم خبر مازوت‌سوزی چند نیروگاه را تایید کرد. پس از آن بود که این ماجرا با واکنش‌های گسترده‌ای در جامعه به‌ویژه فضای مجازی همراه شد. به این ترتیب که کمپین «نه به مازوت‌سوزی»، کارزار «امضای پایان دادن به مازوت‌سوزی در نیروگاه شهید سلیمی نکا» و هشتگ‌های «مازوت-سوزی-را-متوقف-کنید» یا «نه-به-مازوت-سوزی» چند نیروگاه به راه افتادند.

فعالان محیط زیست هم نگرانی خود را نسبت به خسارات جبران‌ناپذیر این اقدام به آب، زمین‌های کشاورزی، تالاب‌ها و البته به خطر افتادن سلامتی مردم با رشد انواع سرطان ابراز داشتند.

پیشنهاد برخی کارشناسان محیط زیست هم این بود که قانون هوای پاک اجرا شود. البته اجرای این قانون هم بسته به ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های ذی ربط بود.

حال، گروهی از کارشناسان انرژی می‌گویند باید به سمت نسل جدید نیروگاه‌های سیکل ترکیبی برویم که راندمان بالا، مصرف سوخت پایین و در نتیجه آلایندگی کمتری دارند. آنها همچنین به تجربه دیگر کشورها اشاره می‌کنند که به سمت تعطیلی نیروگاه‌های حرارتی و به جای آن استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر رفته‌اند.

کربن زیادی تولید می‌کنیم

در همین زمینه حمیدرضا صالحی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، به تجارت نیوز گفت: ما جزء ۱۰ کشور تولیدکننده کربن در دنیا هستیم. این در حالیست که میزان تولید ناخالص داخلی ما بسیار کمتر از کشورهای چین و ایالات متحده است که در صدر این فهرست جای گرفته‌اند. علاوه بر نیروگاه‌های حرارتی، صنایع ما نیز از گاز مصرف می‌کنند که با آلایندگی بالایی همراه است. صنایع، نیروگاه‌ها، حمل و نقل و سیستم گرمایشی و سرمایشی منازل و … کربن زیادی تولید می‌کنند. ما این انرژی را مصرف می‌کنیم و آلودگی را افزایش می‌دهیم، اما این کشورها آن را به ثروت و ارزش افزوده تبدیل می‌کنند.

وی افزود: جهان در حال خداحافظی با خودروها و موتورسیکلت‌های سوخت فسیلی هستند که سهم بالایی را در آلودگی و گرمایش زمین دارند. برای مثال، شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا قصد دارند تا سال ۲۰۲۵ میلادی خودروهای جدید برقی تولید کنند. تا ۲۰۵۰ هم خودروهای بیشتری برقی می‌شوند. یعنی دستاوردهای بشری در حوزه فناوری باعث می‌شود مصرف انرژی بهینه‌تر شود. چون تلاش این کشورها حفظ دما در سطح ۱.۵ درجه سانتیگراد تا پایان این قرن است. تمام کشورها از جمله ایران در این مساله مسئول هستند و بنابراین باید هماهنگی بیشتری بین دستگاه‌ها وجود داشته باشد تا سازمان محیط زیست قدرتمند عمل کند.

نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، راندمان بالا و آلایندگی کمتری دارند.

نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، راندمان بالا و آلایندگی کمتری دارند.

چند پیشنهاد برای کاهش خطرات زیست محیطی

صالحی اظهار کرد: در حال حاضر ما حدود ۱۵ نیروگاه داریم که همگی گازی هستند. اینها باید سیکل ترکیبی باشند. چون اگر راندمان بالا برود، میزان مصرف سوخت پایین می‌آید و در نتیجه میزان آلایندگی کاهش می‌یابد.

یکسری نیروگاه حرارتی داریم که اینها بخار، مازوت‌سوز و گازسوز هستند. قدیمی‌اند و راندمانشان پایین است. برای مثال نیروگاه شهید سلیمی نکا، نیروگاه رامین اهواز و نیروگاه بندرعباس با راندمانی زیر ۴۰ کار می‌کنند و آلایندگی دارند.

الان بیشتر تولید برق ایران از نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود. اما سهم تولید برق نیروگاه‌های اتمی و تجدیدپذیر هر کدام یک درصد ست. سهم نیروگاه آبی در کل ۱۵ درصد است. وقتی میزان آب کم می‌شود این رقم به ۷ الی ۸ درصد می‌رسد. تنها نیروگاه سیکل ترکیبی راندمان بالایی دارد. بقیه به محیط زیست آسیب وارد می‌کنند. چون دارای تجهیزات رفع آلودگی نیستند. به همین دلیل در دنیا در حال تعطیلی نیروگاه‌های حرارتی و حرکت به سمت تجدیدپذیرها هستند. در جهان مجموع سرمایه گذاری در تولید برق ۸۰ تا ۸۵ درصد است.

دولت باید از دخالت و قیمت‌گذاری در اقتصاد برق کنار بکشد و امنیت اقتصادی را برای سرمایه‌گذار ایجاد کند. برق در بورس انرژی عرضه شود تا قیمت‌ها واقعی شوند. در این صورت صاحبان نیروگاه‌ها هم می‌توانند با پرداخت قسط‌هایشان به سمت نسل جدید نیرروگاه‌های سیکل ترکیبی بروند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.