کد مطلب: ۶۰۷۹۲۲

اتفاق عجیب در مبارزه با آلاینده‌های جهان

اتفاق عجیب در مبارزه با آلاینده‌های جهان

برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگر دولت‌ها که با تولید سوخت‌های فسیلی نقشی در گرمایش زمین دارند، مورد هدف گزارش تغییرات اقلیمی سازمان ملل قرار گرفته‌اند که برای اقتصاد این کشورها مضر است و حال این دولت‌ها به دنبال راهکارهایی برای ساده کردن این گزارش هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برخی کشورها، در پی اعلام نام آنها در لیست کشورهای آلاینده از نظر سوخت‌های فسیلی، به دنبال ساده نشان دادن گزارش واحد Greenpeace بریتانیا هستند. اما درخواست این کشورها چیست و با چه طرفندی به دنبال ساده جلوه دادن آن هستند؟

به گزارش یورونیوز ، برخی کشورهای تولیدکننده سوخت‌های فسیلی از دانشمندان خواسته‌اند تا برخی از جملات این گزارش را که به ضرر اقتصاد این کشورها است حذف کنند.

موضوع از چه قرار است؟

بر اساس اسناد فاش شده که توسط واحد روزنامه‌نگاری تحقیقاتی Greenpeace بریتانیا مشاهده شده‌ است، نظرات برخی از آلوده‌کننده‌ترین کشورهای جهان به دنبال «ساده جلوه دادن» گزارش مهم آب و هوایی سازمان ملل بودند.

بیش از ۳۰ هزار اظهار نظر از سوی دولت‌ها، دانشگاهیان، شرکت‌ها و دیگران در مورد پیش نویس گزارش IPCC از Working Group II به Greenpeace Unearthed نشان داده شدند.

این واحد همچنین فاش کرده است که تعداد کمی از کشورها خواستار تغییر بخشی از قسمت‌هایی شدند که می‌توانند سود اقتصادی این کشورها را تهدید کنند.

چین، عربستان سعودی، هند و استرالیا نیز در بین کسانی بودند که نظراتی برای ترغیب دانشمندان برای کم اهمیت دادن یا حتی حذف عباراتی راجب کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی شدند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات دولت استرالیا نیاز به تعطیلی تمام نیروگاه‌های زغال‌سنگ این کشور را به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای مقابله با بحران آب و هوا زیر سوال بردند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) نماینده ۱۳ کشور تولید کننده نفت است. این سازمان از نویسندگان درخواست کرده است تا جمله زیر را حذف کنند:

«اگر قرار است گرمایش زمین به حدود ۲ درجه سانتی‌گراد محدود شود، حدود ۳۰ درصد ذخایر نفت، ۵۰ درصد ذخایر گاز و ۸۰ درصد ذخایر زغال‌سنگ نسوخته باقی خواهند ماند».

کشور هند همراستا با برخی کشورهای اروپای شرقی، پیشنهاد کرده است که نقش انرژی هسته‌ای در این مقاله باید مثبت‌تر باشد.

کاهش مصرف گوشت هم برای اقتصاد‍‌هایی که وابسته دامداری و دام‌پروری بودند نیز مشکل‌ساز بود. Greenpeace می‌گوید دو کشور از کشورهای بزرگ تولیدکننده گوشت گاو یعنی برزیل و آرژانتین خواستار حذف توصیه‌هایی درباره مزایای سیاره‌ای رژیم گیاهی شدند.

چرا برخی از دولت‌ها درباره گزارش IPCC نظر می‌دهند ؟

گزارش‌های ارزیابی تقریبا هر شش یا هفت سال یکبار توسط IPCC، گروه سازمان ملل که علوم اقلیمی را بررسی می‌کنند، ارائه می‌شود. آنها بهترین شواهد موجود را برای تعیین اقدام مورد نیاز برای مبارزه با گرمایش زمین گردهم می‌آورند.

دولت‌ها و شرکت‌ها و بخش‌های دیگر سرمایه‌گذار، نظرات خود را به عنوان بخشی از فرآیند بررسی علمی آن به IPCC ارسال می‌کنند. اما هیچ تعهدی برای آوردن نظراتشان در گزارش وجود ندارد. این سند همچنین نشان می‌دهد اکثر نظرات سازنده بودند و برای بهبود کار نویسندگان بوده است.

سخنگوی گروه سازمان ملل گفت: «بررسی موشکافانه ضروری است». چرا که آن تمامیت و اعتبار گزارش را تحکیم می‌کند. اما متن نهایی گزارش IPCC توسط دانشمندان و منحصرا بر اساس شواهد علمی تعیین می شود.

سازمان IPCC می‌گوید که روی محتوای پیش‌نویس شده گزارش‌ها برای احترام به کار نویسندگان، هیچگونه اظهار نظری نمی‌کند. با این حال می گوید که فرآیند‌ها برای محافظت در برابر لابی‌گری از هر طرف طراحی شده‌اند.

فرآیند بازبینی همانطور که همیشه بوده و هست برای کار IPCC کاملا بنیادی است و یک منبع اصلی برای استحکام و اعتبار گزارش‌های است.

این اظهارات چه در نظر گرفته شوند یا نه، چیزی که این افشای خبر می‌گوید، این است که چگونه این کشورها خود را در آستانه مذاکرات CIP26 موضع‌گیری می‌کنند و سوالاتی را نسبت به تعهد این کشورها به تغییرات اقلیمی ایجاد می‌کند.

مهمترین اخبار حوزه اقتصاد سبز را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.