خبر مهم:

کد مطلب: ۶۵۸۶۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پسماندهای پلاستیکی در جهان موقعیت‌یابی شدند!

پسماندهای پلاستیکی در جهان موقعیت‌یابی شدند!

پسماندهای پلاستیکی که امروزه مشکلی جدی برای اقیانوس‌ها و انسان‌ها به حساب می‌آیند، برای اولین بار توسط یک موسسه از فضا نقشه‌برداری شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیریت پسماندهای پلاستیکی معضلی جدید برای جهان است که اگر حل نشود حیات انسان و بسیاری از جانداران دریایی را به خطر می‌اندازد. اکنون موسسه‌ای به نام Minderoo این مشکل را حل کرده است، اما چگونه؟

به گزارش یورونیوز ، ابزار جدیدی ساخته شده است که از ماهوارها و هوش مصنوعی برای نقشه‌برداری از انبوه زباله پلاستیکی از فضا استفاده می‌کند.

Global Plastic Watch می‌تواند مکان پسماند‌های پلاستیکی را حتی به کوچکی ابعاد ۵ در ۵ متر شناسایی کند و یک نقشه تعاملی زنده از آلودگی پلاستیکی در زمان حال ایجاد کند. این ابزار رایگان و در دسترس عموم توسط سازمان غیرانتفاعی Minderoo استرالیا توسعه یافته است. اعتقاد بر این است که داده‌های جمع‌آوری‌شده برای اولین بار در جهان، بینشی تاریخی را در مورد یکی از پیچیده‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی سیاره که چگونگی جلوگیری از جریان پلاستیک به اقیانوس‌هایمان را نشان می‌دهد را ارائه می‌کنند.

چگونه از ورود توده‌های پلاستیکی به اقیانوس جلوگیری کنیم؟

دکتر اندرو فارست، رئیس و یکی از بنیانگذاران بنیاد Minderoo می‌گوید که تا به حال شناسایی و اندازه‌گیری موثر آلودگی پلاستیکی به روش استاندارد دشوار بوده است. «به طور کلی، جهان هیچ ایده‌ای ندارد که پسماند‌های پلاستیکی چقدر برای محیط‌زیست ارگانیک، به ویژه انسان خطرناک هستند». دکتر فارست می‌گوید، هر تکه پلاستیک در نهایت به یک نانو پلاستیک تبدیل می‌شود که می‌تواند سلول‌ها را «معیوب» کند و حتی به مغز انسان راه پیدا کند. او می‌افزاید، جلوگیری از ورود انباشت پسماند‌های پلاستیکی غیرقانونی و قانونی به اقیانوس برای محدود کردن این آسیب بسیار مهم است. اینجاست که Global Plastic Watch وارد عمل می‌شود.

بیشتر داده‌های ما درباره پسماندهای پلاستیکی از مدل‌ها و برآوردها به دست می‌آیند. دکتر فارست می‌گوید: «اکنون درک ما با استفاده از داده‌های واقعی است که می‌تواند برای راهنمایی و حل چالش‌ها استفاده شود». این سیستم نقشه‌برداری از تصاویر ماهواره ای از راه دور از آژانس فضایی اروپا و هوش مصنوعی برای تعیین اندازه و مقیاس سایت‌های پسماند‌های پلاستیکی استفاده می‌کند. فرآیند مشابهی در سال‌های اخیر برای نقشه‌برداری از جنگل‌زدایی استفاده شده است، اما این اولین باری است که برای پلاستیک‌ها استفاده می‌شود.

Global Plastic Watch تعداد قابل تاملی از سایت‎های پسماندهای پلاستیکی را کشف کرده است. تا کنون Global Plastic Watch هزاران محل پسماند را در ۲۵ کشور از جمله تمام جنوب شرق آسیا و استرالیا شناسایی کرده است.

Sized 1 15

دکتر فابین لوریه، سرپرست فناوری و نوآوری و حفاظت از اقیانوس در بنیاد میندرو، می‌گوید: «تعداد زیاد توده‌های پلاستیکی که قبلاً مستند نشده بودند و نزدیکی آنها به آبراه‌ها تعجب‌آور بود». از هر پنج مکان نقشه‌برداری شده، یک مورد در کمتر از ۲۵۰ متر آبراه‌ها قرار داشت که پلاستیک را مستقیماً به رودخانه‌ها و در نهایت اقیانوس می‌فرستند.

دکتر Laurier توضیح می‌دهد: «ما می‌دانیم که نشت زمینی تا ۹۱ درصد از زباله‌های پلاستیکی وارد شده به اقیانوس را تشکیل می‌دهد،» و اضافه می‌کند که تعداد مکان‌های کشف‌شده توسط نقشه‌برداری بسیار بیشتر از حد انتظار بود. هدف نقشه‌برداری با وضوح بالا کمک به مقامات برای شناسایی این نشت و استفاده از داده‌های واقعی برای اطلاع رسانی سیاست‌هایی است که از آن جلوگیری می‌کنند.

اندونزی پنجمین کشور تولید کننده پلاستیک‌های اقیانوسی

Sized 2 14

در اندونزی، دولت در حال حاضر با بنیاد Minderoo برای نقشه‌برداری و مدیریت مشکل پسماند خود کار می‌کند. این کشور پنجمین تامین‌کننده پلاستیک اقیانوسی در جهان است.

دکتر نانی هندیارتی، معاون هماهنگی مدیریت محیط‌زیست و جنگل، در وزارت امور دریایی و سرمایه‌گذاری اندونزی، می‌گوید: «Global Plastic Watch برای شناسایی مکان‌های دفن زباله فاقد مدارک قانونی یا غیرقانونی در اندونزی بسیار مفید واقع شده است. این امر ما را قادر می‌سازد تا مناطقی را که نیاز به سیاست‌ها و اقدامات مدیریت پسماند بهتری دارند، اولویت بندی کنیم».

این کشور متعهد شد که میزان پلاستیکی که از طریق رودخانه‌ها و آب‌راه‌ها به اقیانوس می‌ریزد را تا پنج سال آینده تا ۷۰ درصد کاهش دهد. ابزارهایی مانند نقشه تعاملیGlobal Plastic Watch به دولت کمک می‌کند تا رویکردی مبتنی بر شواهد، برای رسیدن به آن هدف ایجاد کند.

مهم‌ترین اخبار حوزه اقتصاد سبز را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.