کد مطلب: ۳۴۶۵۵۷

نیاز امروز اتاق‌های بازرگانی چیست؟

اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی طبق قانون رسالتی دارد که می‌تواند به عنوان بازوی مشاور قوای سه‌گانه عمل کرده و نقش تصمیم‌سازی در کشور را ایفا نماید. اتاق‌های بازرگانی در سراسر دنیا بسیار موثر عمل کرده و نتیجه عملکرد مناسب آنها تاثیرگذاری بر شاخص‌های کلان اقتصادی و بهبود فضای کسب‌و‌کار این کشورها است.

اگر چه شرایط اقتصادی کشور از اوایل سال جاری رو به وخامت نهاد و بسیاری از فعالان اقتصادی متضرر و حتی ورشکسته شدند، اما همچنان امید فعالان بخش خصوصی به اتاق‌های بازرگانی بوده تا پیام خود را به گوش مسئولان برسانند و تصمیم‌گیری سیاست‌گذاران با تصمیم‌سازی نمایندگان بخش خصوصی بهینه شود. متاسفانه در اتفاقات اقتصادی اخیر عدم مشورت مسئولان با نمایندگان فعالان اقتصادی، شرایط را وخیم‌تر کرد. چه بسا اگر از تجربیات علمی و عملی بخش خصوصی استفاده شده بود، وضعیت کشور قطعا بهتر از شرایط کنونی بود.

11 اسفند ماه سال جاری انتخابات نهمین دوره هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی در کل کشور برگزار خواهد شد. نامزدهای انتخاباتی تا پایان وقت اداری 26 دی ماه ثبت نام و کاندیداتوری خود را در این انتخابات به طور رسمی و قانونی اعلام کردند. برخی در شایعات بحبوحه انتخابات وانمود کردند که فعالان اقتصادی تمایلی به حضور در انتخابات نداشته‌اند و جو سردی بر این دوره از انتخابات حاکم است.

در پاسخ به این افراد باید گفت که اگر چه تنگناهای اقتصادی بسیار شدید شده و ناامیدی فضای غالب بر کشور و به خصوص اقتصاد است، اما چشم امید فعالان اقتصادی به نمایندگان خود در پارلمان بخش خصوصی است که صدای آنها در مطالبه خواست‌ها و دنبال نمودن هدف‌هایشان باشد. ضمن این که هر اتاق به فراخور فعالیتی که در دوره چهار ساله خود در جهت نیل به منافع بخش خصوصی انجام داده، جهت شرکت در انتخابات راغب و مایل است.

آنچه مسلم است در هر انتخاب و اعطای مسئولیتی، وسواس و دقت لازم است تا بهترین و لایق‌ترین فرد از بین گزینه‌های موجود انتخاب شود. در این بین، رویارویی نسل جدید و نسل قدیم خود را بیش از هر چیزی نمایان است. نسل قدیم با مشخصه بارز تجربه و عمل‌گرایی و نسل جدید با نشانه شور و دانش، بلند‌پروازی و خطر‌پذیری خود را نشان می‌دهند.

به طور قطع جامعه ما برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری به هر دو رکن نیاز دارد و نمی‌توان حضور یکی را مانع حضور دیگری دانست. حضور نامزدهای انتخاباتی جوان با دانش بروز و بلند‌پروازی، باعث رشد کشور، ایجاد و توسعه کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان شده و از طرفی استفاده از تجربیات نامزدهای سال‌خورده در پیشبرد اهداف و مسئولیت اتاق‌های بازرگانی ضروری است.

در دوره فعلی ساختار برگزاری جلسات و کمیسیون‌های اتاق ایران مورد نقد بیشتر نمایندگان بود، چرا که جمع شدن نمایندگان کل کشور تنها یک روز در ماه و بررسی همه مسائل در یک روز و در همه زمینه‌ها از کارآیی و اثربخشی پیشنهادها و تصمیمات می‌کاهد. بنابراین هیات نمایندگان انتخابی به خصوص هیات رئیسه اتاق ایران بایستی تمهیداتی بیاندیشند تا در دور آتی بررسی مسائل و مشکلات فعالان بخش خصوصی و پیشنهادهای مربوط تخصصی‌تر شده و زمان بیشتری برای بررسی تخصصی وجود داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.