کد مطلب: ۶۲۴۶۰۰

بازار طلا و سکه به چه سمتی می‌رود؟

پرسش روز:

بازار طلا و سکه در ایران تحت تاثیر اونس جهانی، قیمت دلار و تحولات روز قرار دارد. این بازار به چه سمتی حرکت می‌کند؟ پیش‌بینی‌ها از قیمت طلا و قیمت سکه چیست؟

پاسخ کارشناس:

بازار طلا و سکه داخلی، هر دو در یک گروه دسته‌بندی می‌شوند و نمی‌توان آنها را از یکدیگر جدا دانست. افزایش یا کاهش در هر یک از این بازارها، روی دیگری نیز تاثیر می‌گذارد.

در واقع، دارایی پایه این بازارها «طلا» است و هر دو از قیمت اونس جهانی و دلار داخلی تاثیر می‌پذیرند. بنابراین تفکیک بازار طلا و سکه از یکدیگر آسان نیست و برای تحلیل، باید آنها را در کنار هم دید.

اما حال پرسش این است که کدامیک از مولفه‌های اقتصادی در سطح بین‌المللی و در بعد داخلی، بر بازار طلا و سکه اثرگذار هستند؟

عوامل موثر بر قیمت طلا در سطح بین‌المللی

در پاسخ باید نوعی تفکیک زمانی را در نظر گرفت. در کوتاه‌مدت و میان‌مدت عوامل بین‌المللی که می‌توانند بر بازار طلا اثرگذار باشند، عبارتند از:

۱- اثر سویه‌های جدید ویروس کرونا

اگر جامعه جهانی اطمینان بیشتری کسب کند که مقابله با سویه‌های جدید این ویروس، از جمله اومیکرون، اثر شدیدی بر کسب و کارها ندارد و مانند دوره‌های پیشین، نیازی به قرنطینه‌های همگانی ‌نیست، تقاضا برای اونس طلا ممکن است کاهش یابد.

۲- بازار دلار آمریکا

موضوع مهم دیگر که بر بازار جهانی طلا اثر دارد، موضوع ارزش دلار و اقتصاد آمریکا است. اکنون به نظر می‌رسد تورم، تنها معضل جدی اقتصادی در این کشور است و سایر مولفه‌های افتصادی آمریکا در شرایط مطلوب به سر می‌برند.

به عبارت دیگر، بانک مرکزی آمریکا به زودی تورم را با سیاست‌های پولی خود که آنها را در ماه مارچ اعلام خواهد کرد، کنترل خواهد نمود.

بنابراین، انتظار می‌رود که مقابله دولت آمریکا با اثرات تورم به زودی آغاز شود. این موضوع می‌تواند تقاضا را برای اونس جهانی کاهش دهد؛ چرا که از نگرانی‌ها برای حفظ ارزش دارایی‌های دلاری کاسته می‌شود.

می‌توان بحث را اینگونه جمع‌بندی کرد: در جامعه جهانی عواملی که بتوانند اثرات افزایشی شدیدی روی قیمت اونس طلا داشته باشند، مشاهده نمی‌شود.

با وجود این، دو عامل تورم و سیاست‌های پولی آمریکا، در کنار ادامه‌دار بودن اثرات کرونا، هنوز هم می‌توانند اثرات محدودی روی قیمت اونس داشته باشند. بنابراین، کاهش قیمت جهانی طلا دور از ذهن نیست.

عوامل موثر بر قیمت طلا در بعد داخلی

در بازار داخلی طلا و سکه نیز باید به چند عامل مهم توجه کرد.

۱- تحریم‌های بین‌المللی:

در روزهای اخیر اخبار مثبتی در مورد تحریم‌ها منتشر شده است. هر خبری مربوط به به رفع تحریم‌ها، ولو کوتاه‌مدت، می‌تواند اثر مثبتی روی قدرت ارز ملی و کاهش قیمت دلار داشته باشد.

بنابراین کاهش قمیت دلار در کوتاه‌مدت دور از ذهن نیست. این موضوع می‌تواند تاثیر زیادی روی بازار طلا و سکه داشته باشد.

۲- افزایش تقاضا در بازار طلا

با توجه به اینکه سال ۱۴۰۰ رو به اتمام است، به صورت سنتی بازار طلا در این مقطع زمانی با افزایش تقاضا مواجه می‌شود.

بنابراین در کنار اثر کاهش قیمت دلار بر این بازار، باید به افزایش مقطعی و گذرای تقاضا نیز توجه کرد. چرا که افزایش تقاضا می‌تواند تا حدودی، از میزان اثرگذاری کاهش قیمت دلار، بکاهد.

بازار طلا و سکه به چه سمتی می‌رود؟

در جمع‌بندی می‌توان گفت که در سطح جهانی انتظار می‌رود، قیمت اونس طلا نوسانی در حد ۱۵۰ دلار مثبت یا منفی را نسبت به قیمت فعلی تجربه کند.

در واقع احتمال حرکت قیمت طلا در یک کانال ۳۰۰ دلاری وجود دارد. در این صورت نرخ اونس بین ۱۶۵۰ تا ۱۹۵۰ دلار نوسان خواهد داشت.

در بازار داخلی، برای دلار کف قیمتی ۲۴ تا ۲۵ و سقف قیمتی ۲۸ هزار تومان متصور است. این ارقام، می‌توانند سمت و سوی آینده بازار طلا و سکه را مشخص کنند.

تحقق این ارقام منوط به ادامه‌دار بودن شرایط کنونی است. هر اتفاق جدید و غیرمنتظره‌ای می‌تواند نظر کارشناسی در مورد بازارهای مالی را تغییر دهد.

رخدادهای ناگهانی در ابعاد سیاسی و اقتصادی بر بازار طلا نیز اثر قابل توجهی می‌گذارند. برای مثال عواملی چون تغییر قابل ملاحظه در بودجه یا مساله برجام و مذاکرات هسته‌ای می‌تواند شرایط و تحلیل‌ها را تغییر دهد.

آخرین اخبار حوزه ارز، طلا و سکه را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع: تجارت‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.