کد مطلب: ۷۵۲۲۳۲

محدودیت جدید در معاملات فرابورس

سوال روز: حداقل سفارش خرید از فرابورس به 5 میلیون تومان می‌رسد؛ این افزایش برای بازار مفید است؟

پاسخ کارشناس: متاسفانه تا بازار سرمایه روند روبه‌رشدی را آغاز می‌کند محدودیت‌هایی اعمال می‌شود که این رشد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در این میان نکته‌ای که وجود دارد این است که محدودیت‌های اخیر در دو قسمت اعمال شده است. یکی از این محدودیت‌ها در بخش حداقل خرید در بازار پایه است.

ما تنها بازاری هستیم که این محدودیت‌ها را لحاظ می‌کند؛ این در حالی است که منطق این محدودیت‌ها نیز مشخص نیست و اصلا اینکه باید وجود داشته باشد یا نه نیز موضوع مورد سوال است. از طرفی هیچ منطقی برای رقم تعیین‌شده نیز وجود ندارد و معلوم نیست چرا مبلغ ۵میلیون تومان برای حداقل خرید مشخص شده و چرا برای مثال این رقم سه‌میلیون تومان نیست.

توجیهی که احتمالا از نظر فرابورس وجود دارد این است که با توجه به اینکه این بازار پرریسک است، افراد نباید با پول کم وارد بازار نشوند. ولی به نظرم این موضوع به ریسک تحمیل‌شده به سهامداران ارتباط چندانی ندارد؛ چون افراد پیش از اینکه در بازار پایه خرید و فروش کنند باید توافقنامه بازار پایه را امضا و تایید کنند که در بازار پرریسکی قرار گرفتند و بعد از امضای این توافقنامه وارد بازار شوند. پس وقتی کسی وارد این بازار می‌شود ۱۰۰هزار تومان با ۱۰میلیون تومان تفاوتی ندارد.

هیچ دلیلی نیز ندارد که ما افراد را از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه با مبلغ کم منع کنیم. هیچ بازاری را نمی‌بینید که سرمایه‌گذاران خود را در خصوص مبلغ سرمایه‌گذاری محدود کرده و به آنها اجازه ورود با مبالغ پایین‌تر را ندهد، حال اینکه این محدودیت در حالی برای بازار پایه فرابورس اعمال شده که یکی از مزیت‌های بازار سهام نسبت به سایر بازارها ورود به بازار با هر میزان سرمایه است.

اتفاق بعد تغییر حجم مبناست که نمی‌دانم دلیل این تصمیم بر چه مبنایی است، چرا که این افزایش باعث افزایش حجم مبنا در خیلی از نمادها می‌شود و از رخ دادن تغییر قیمت در آنها جلوگیری می‌کند. اگر واقعا نمی‌خواهند کسی در این بازار معامله کند باید شفاف اعلام کنند؛ در غیر این صورت محدودیت‌های این‌چنینی بی‌معنی است.

افزایش حجم مبنا در بلندمدت باعث قفل شدن سهم‌ها می‌شود. هر چند یک تبصره در این اطلاعیه وجود دارد که شرکت‌های دارای بازارگردان را از این موضوع مستثنی می‌کند؛ اما پیش از این تصمیم باید این موضوع را به شرکت‌ها اعلام می‌کردند تا آنها نسبت به تعیین بازارگردان برای شرکت خود اقدام کنند.

به نظر من هر دو مورد در بازاری که تازه در حال جان گرفتن است تاثیر منفی دارد و باید در مورد آن تجدیدنظر شود. باید این موضوع را در نظر داشت که اگر چه ممکن است تخلفاتی در بازار بروز کند، ولی این بازاری است که تازه در حال پا گرفتن است و ریسک‌های بالایی نیز دارد که با روش‌های دیگر نیز قابل‌کنترل است. احتیاجی نیست به خاطر چند تخلف کل بازار تحت‌الشعاع قرار گیرد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.