کد مطلب: ۷۹۸۷۷۰

خبر شکست استارتاپ حوزه پسماند صحت دارد؟ / جاروب: من هنوز زنده‌ام

خبر شکست استارتاپ حوزه پسماند صحت دارد؟ / جاروب: من هنوز زنده‌ام

استارتاپ جاروب سال 97 کارش را در حوزه پسماند تهران شروع کرد و حالا در ابتدای سال پنجم کسب‌وکارش، با چالش‌های بزرگ‌تری مواجه شده که شاید زمینه شکستش را فراهم کنند. اما امیر نیکمرام، مدیرعامل جاروب، عصر روز یکشنبه، 27 فروردین 1402، به تجارت‌نیوز می‌گوید: جاروب هنوز زنده است. این جمله‌اش، یادآور دیالوگ ماندگار فیلم پاپیون است: من هنوز زنده‌ام!

به گزارش تجارت‌نیوز ، «گونی‌پیچت می‌کنیم، راننده‌هایت را از کار ناکار می‌کنیم، می‌کُشیمت، هر چه دل‌مان بخواهد به تو می‌گوییم از توهین گرفته تا افتراء و هزار و یک تهدید و ارعاب دیگر!» اینها پیام‌هایی بوده که مدیرعامل استارتاپ جاروب یعنی امیر نیکمرام در طول دوره کاری‌اش از سمت مافیای زباله در تهران دریافت کرده است.

فکرش را بکنید! او یک جوان کارآفرین و بنیان‌گذار یکی از استارتاپ‌هایی است که قصدش این بوده و هست که چهره شهر را پاکیزه‌تر کند. اما چیزی جز تهدید و ارعاب دریافت نکرده است.

جاروب هنوز زنده است؟

استارتاپ‌های زیادی طی چندین سال اخیر به حوزه پسماند وارد شدند. اما یکی پس از دیگری قافیه را به بی‌قانونی و مافیا باخته‌اند. حالا خبر ناگواری رسیده که جاروب به پایان کار خود رسیده است. اما امیر نیکمرام مدیرعامل این استارتاپ به تجارت‌نیوز می‌گوید هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

جاروب یکی از استارتاپ‌های محبوب به‌شمار می‌رود. تجربه حضورش جلوی درب خانه‌های مردم و جمع‌آوری محترمانه پسماندها، ارائه راهنمایی جهت مواجهه با پسماند به شهروندان و ایجاد اپلیکیشنی برای تشویق هرچه بیشتر همه سنین برای جداکردن پسماندها، در خاطره‌ها مانده است و شاید ادامه داشته باشد.

قصد جاروب این بوده که کاری بکند تا دیگر شاهد کودکان زباله‌گرد در کوچه‌ها و خیابان‌ها نباشیم. اما مسیر حرکتی جاروب از جاده مافیا می‌گذرد؛ مافیای پسماند در شهر تهران. مافیایی که چنبره‌ چندین‌ دهه‌ای روی پسماندهای شهر تهران دارد و دستی در جیب مردم و دستی دیگر در دست شهرداری داشته و دارد.

جاروب برای زنده ماندن همه کار کرده است. حتی حاضر شده با صاحبان قدرت در حوزه پسماند (شما بخوانید مافیا) سر میز مذاکره بنشیند. البته که اتفاقات ناگواری هم روی همین میزها رخ داده است. مثلا یکی از مافیا اسلحه خود را به نیکمرام نشان داده که یعنی مسلح هستم! یعنی قدرت مذاکره نداری و بازار پسماند جای استارتاپ‌ها نیست!

جذب سرمایه و آمار استارتاپ جاروب

همین چند ماه پیش بود که چندین سرمایه‌گذار معتبر، روی جاروب سرمایه‌گذاری کردند. 25میلیارد تومان میزان سرمایه‌ای بود که سه سرمایه‌گذار در راند دوم جذب سرمایه، به این استارتاپ تزریق کردند. جاروب این سرمایه را برای توسعه کسب‌وکارش دریافت کرد.

شرکت‌های پیشگامان امین سرمایه پاسارگاد یا شناسا، شرکت کران کاپیتان و شرکت داوین سرمایه، آخرین سرمایه‌گذاران جاروب هستند. بعد از این جذب سرمایه، ارزش جاروب تا 85 میلیارد تومان افزایش یافت.

مدیران این استارتاپ قصد داشتند که به سمت راه‌اندازی کارخانه‌های جداسازی پسماند هم حرکت کنند. نیکمرام می‌گوید بیش از 17 جلسه با مدیران شهرداری برگزار کرده تا آنها را توجیه کند که حوزه پسماند نیاز به قانون‌گذاری دارد.

براساس آخرین اطلاعات، جاروب تا 3میلیون تن پسماند را از خانه‌ها جمع‌آوری کرده است. همچنین از آنجایی که بابت جمع‌آوری پسماندها به خانواده‌ها هزینه پرداخت می‌کرد، نزدیک به 5میلیارد تومان هم به شهروندان در ازای تحویل پسماند، هزینه پرداخت کرده است.

آمار و ارقام پسماندها در شهر تهران

7هزار تن پسماند به‌صورت روزانه در شهر تهران تولید می‌شود و هر شهروند روزانه تا 6 کیلو پسماند تولید می‌کند. دو نوع تفکیک در مورد این پسماندها صورت می‌گیرد: خشک و تر.

6هزار تن از پسماند تهران به آرادکوه می‌رود تا در 8 کارخانه‌ بزرگ MRF، تفکیک شوند. 125‌ شرکت در تهران ماموریت جمع‌آوری پسماند را از طریق برگزاری مناقصه بر عهده دارند. ۲۲ شرکت هم از طریق برگزاری مزایده، پسماند خشک را جمع‌آوری و تفکیک می‌کنند. شهرداری تهران حدود ۳۰۰‌میلیارد تومان در سال از این طریق درآمدزایی دارد. درواقع، این ۲۲‌پیمانکار، پسماند را برای مدت‌ مشخصی اجاره می‌کنند.

700 تن از پسماند خشک تهران به‌عنوان پسماند خشک در حال معامله است. هر چند برخی از کارشناسان می‌گویند تا 25درصد از این پسماندها قابلیت بازیافت را دارند.

در حال حاضر، هر کیلو پسماند خشک، ۵هزار تومان خرید و فروش می‌شود و با محاسبه این اعداد می‌توان اندازه بازار پسماند خشک را در تهران تخمین زد.

آنچه جاروب می‌خواست باشد

استارتاپ جاروب در ابتدا می‌خواست یک اپلیکیشن باشد برای دریافت پسماند از خانه‌ها و مراکز کار و شرکت‌ها و تحویل آن به مراکز بازیافت. اما به دلیل عدم سودده بودن این بیزینس‌مدل، تصمیم می‌گیرد که تفکیک پسماند را هم خودش بر عهده بگیرد. در نهایت این کار را در فضایی با متراژی نزدیک به 3هزار متر انجام می‌دهد تا ضمن دریافت پسماند، آن را تفکیک و پردازش هم بکند.

اما الان اخباری در مورد پایان کار این استارتاپ به گوش می‌رسد. باید زمان بگذرد تا ببینیم در نهایت جاروب به حیاتش ادامه می‌دهد یا اینکه این استارتاپ هم چون دیگر استارتاپ‌هایی که به نوعی به شهرداری مربوط بودند، طعم تلخ شکست را خواهد چشید.

همین چند وقت پیش بود که گزارشی در تجارت‌نیوز منتشر کردیم که استارتاپ بیدود از شهرداری شکست خورد و از بازار کنار رفت. انگار هر جا پای شهرداری وسط باشد، طعم تلخ شکست هم هست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.