کد مطلب: ۷۹۶۸۷۸

مهمترین قربانیان سایبری ها از کدام بخش‌ها هستند؟

خسارت ۸ تریلیون دلاری جرایم سایبری به اقتصاد جهان!

خسارت ۸ تریلیون دلاری جرایم سایبری به اقتصاد جهان!

پیش‌بینی می‌شود که جرایم سایبری در سال 2023، 8 تریلیون دلار برای جهان هزینه داشته باشد و هزینه‌های خسارت جرایم سایبری در جهان طی سه سال آینده 15 درصد در سال رشد کند و تا سال 2025 به 10.5 تریلیون دلار در سال برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس گزارش Cybersecurity Ventures پیش‌بینی می‌شود که جرایم سایبری در سال 2023، 8 تریلیون دلار برای جهان هزینه داشته باشد. طبق بررسی‌های متعدد مشخص شده که بزرگی بازار جرایم سایبری این حوزه را به سومین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل کرده است.

ارزش بازار جرایم سایبری در حالی تا 8 تریلیون دلار برآورد شده که حجم تولید ناخالص داخلی آمریکا بیش از 23 تریلیون دلار است و در رتبه نخست جهان قرار می‌گیرد. در رتبه دوم، چین با تولید ناخالص داخلی با ارزش بیش از 17 تریلیون دلار قرار گرفته و اقتصاد بزرگ بعدی، بازار جرایم سایبری است.

نکته قابل توجه این است که براساس تخمین سازمان ملل، برای پایان دادن به فقر شدید تا سال 2030، حدود 350 میلیارد دلار به صورت سالانه مورد نیاز است!

با این حال، انتظار می‌رود که هزینه‌های خسارت جرایم سایبری در جهان طی سه سال آینده 15درصد در سال رشد کند و تا سال 2025 به 10.5 تریلیون دلار در سال برسد؛ درحالی که این رقم در سال 2015، 3 تریلیون دلار بود.

به نقل از cybersecurityventures، هزینه‌های جرایم سایبری شامل آسیب و تخریب داده‌ها، سرقت مالکیت معنوی، سرقت داده‌های شخصی و مالی، اختلاس، کلاهبرداری، اختلال در روند عادی کسب‌و‌کار، اختلال در تحقیقات پزشکی قانونی، بازگرداندن اطلاعات و سیستم‌های هک شده، است.

آمارهای عجیب از هزینه‌های جرایم سایبری

نیراج ماتور، مدیرعامل بخش امنیت و حریم خصوصی شرکت پروتیویتی (امنیت سایبری) برای خاورمیانه طی مصاحبه‌ای گفته است: «در چند سال گذشته، هزینه‌های جرایم سایبری در سطح جهان به‌طور پیوسته سالانه 12 تا 15درصد افزایش یافته است.

برای درک بهتر عمق فاجعه‌ای که جرایم سایبری برای جهان رقم می‌زند، بهتر است این هزینه‌ها را زیر ذره‌بین قرار دهیم. هزینه‌های خسارت جرایم سایبری پیش‌بینی شده در سال 2023 با جزئیات به این صورت است؛ 8تریلیون دلار در سال، 667 میلیارد دلار در ماه، 154 میلیارد دلار در هفته، 21.9 میلیارد دلار در روز، 913 میلیون دلار در ساعت، 15.2 میلیون دلار در دقیقه و 255 هزار دلار در ثانیه!

کووید-۱۹ بر تعداد قربانیان ساعتی جرایم سایبری تأثیر گذاشت. آمار جرایم سایبری در سال 2019 نشان می‌دهد که تعداد قربانیان ساعتی 53 نفر بوده است. در سال 2020 اما تعداد قربانیان ساعتی به 90 نفر افزایش یافت که افزایش 69 درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین، فیشینگ رایج‌ترین شکل جرمی است که به صورت آنلاین انجام می‌شود. طبق گزارش‌ها، در سال 2021، 324 هزار کاربر اینترنت قربانی حملات فیشینگ شده‌اند.

از سوی دیگر در سال 2022، کلاهبرداری از نوع سرمایه‌گذاری پرهزینه‌ترین نوع جرایم سایبری بود که به‌طور میانگین هر قربانی 70 هزار دلار از دست داده است.

10.50 تریلیون دلاری هزینه مبارزه با جرایم سایبری

با توجه به داده‌های شرکت Protiviti، جرایم سایبری به‌طور قابل‌توجهی در دوران کرونا افزایش یافت زیرا این بیماری همه‌گیر منجر به افزایش کار از راه دور شد. بسیاری از سازمان‌ها در سطح جهانی برای چنین شرایطی آماده نبودند و صنایع شاهد افزایش تقریبا چهار برابری در تعداد حملات بود. به‌طور دقیق‌تر در سال 2020، حملات بدافزار نسبت به سال 2019، 358درصد افزایش یافت.

کارشناسان پیش‌‌بینی کرده‌اند که هزینه‌های مبارزه با جرایم سایبری به 10.5 تریلیون دلار افزایش خواهد یافت. این عدد سه برابر بیشتر از عدد ۳تریلیون دلار در سال ۲۰۱۵ است.

هوش مصنوعی مقابل سایبری ها می‌ایستد

با توجه به این واقعیت که حجم داده‌های جهان در حال افزایش است، ردیابی و جلوگیری از آسیب‌‌پذیری‌‌ها دشوارتر خواهد شد. به‌عنوان مثال، ۸۰درصد از شرکت‌های مخابراتی مطمئن هستند که بدون هوش مصنوعی قادر به پاسخگویی به حملات سایبری نخواهند بود. در این میان بخش اصلی مورد هدف مجرمان سایبری در حوزه‌های تخصصی، بخش عمومی، تولید و مراقبت‌های بهداشتی است.

نزدیک به نیمی از مدیرانی که توسط Capgemini مورد بررسی قرار گرفته‌‌اند، اعتقاد دارند که از یک الگوریتم هوشمند برای شناسایی تهدیدات سایبری استفاده می‌‌کنند. با کمک آن، ۳۴درصد از این متخصصان حملات را پیش‌‌بینی می‌کنند و ۱۸درصد به حوادث پاسخ می‌‌دهند. براساس تحقیقاتی مشخص شده است که ارزش بازار هوش مصنوعی در امنیت سایبری با رشد ۲۴درصدی در سال تا ۲۰۲۷ به ۴۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.