کد مطلب: ۴۹۱۹۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تعطیلی بازار موبایل از شنبه اول آذر جدی است؟

تعطیلی بازار موبایل از شنبه اول آذر جدی است؟

شب گذشته رئیس‌جمهور و مقامات دولتی از محدودیت جدید کرونایی خبر دادند که قرار است شنبه اول آذر اجرایی شوند؛ آیا این محدودیت‌ها به تعطیلی اصناف فروشنده موبایل و دستگاه‌های صوتی و تصویری منجر می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شامگاه یکشنبه ۲۵ آبان، حسن روحانی با صدور بیانیه‌ای از اعمال محدودیت‌های گسترده در شهرهای قرمز برای مقابله با ویروس کرونا خیر داد. این موضوع چه تاثیری بر بازار تلفن همراه و لوازم مشابه می‌گذارد؟

ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی، در این مورد به تجارت‌نیوز گفت: از اول آذر ماه تا زمان مقرر، پاساژها غیر از بنکدارها و عرضه‌کنندگان مواد خوراکی بسته خواهند بود، در نتیجه مراکز خرید و بازارهای عرضه کننده موبایل نیز هفته آینده تعطیل می‌شوند.

او افزود: اما مغازه‌ها و اصناف خرده فروش سطح شهر که فعالیت‌های خدماتی انجام می‌دهند، در گروه ۱ اصناف قرار دارند؛ در نتیجه می‌توانند باز باشند.

درستی ادامه داد: در روزهای اخیر بیشتر اصناف به محدودیت ابلاغی ستاد ملی کرونا در مورد فعالیت تا ساعت ۱۸ عمل می‌کنند و کسانی که از این مصوبه تخطی کنند، متخلف هستند. پاساژها تا اول آذر باید به محدودیت ساعتی عمل کنند و بعد از آن تا زمان مقرر، تعطیل می‌شوند.

دولت به وعده‌های حمایتی خود عمل کند

نائب‌رئیس اتاق اصناف تاکید کرد: البته دولت باید از صنوف حمایت کند و نمی‌توان فقط دستور تعطیلی داد. هر یک از آنها کارگرانی دارند و همچنین باید هزینه‌هایی از جمله اجاره را پرداخت کنند.

او افزود: دولت تاکنون به بسیاری از وعده‌های حمایتی خود در مورد اصناف عمل نکرده؛ هر چند به هر حال رعایت پروتکل‌های ستاد ملی کرونا الزامی است اما صنوف نیز نیاز به حمایت دارند.

درستی، در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است محدودیت‌ها و تعطیلی‌های کرونایی روی قیمت موبایل اثر بگذارد، گفت: اکنون به دلیل بالا بودن قیمت‌ها، در بازار رکود وجود دارد. در واقع صنوفی که در حال فعالیت هستند هم فروش چندانی ندارند.

به گفته او، برای بازارهای مانند موبایل، تثبیت قیمت دلار اهمیت زیادی دارد؛ چرا که نوسانات موجود باعث می‌شود فروشندگان در مورد قیمت‌گذاری با ابهام مواجه شوند.

محدودیت کرونایی تاثیری بر بازار ندارد

مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران اما به تجارت‌نیوز گفت: دولت هر تصمیمی بگیرد، اصناف به آن عمل می‌کنند ولی هنوز در مورد هفته آینده دستوری به اتحادیه ابلاغ نشده است.

او افزود: اکنون در میان رسته‌های زیرمجموعه این اتحادیه، صرفا تعمیرکاران تلفن همراه می‌توانند بعد از ساعت ۱۸ به فعالیت خود ادامه دهند، رسته‌های باید به تصمیم ستاد کرونا در مورد تعطیلی شبانه عمل کنند.

این مقام صنفی گفت: بیشتر اصناف به این الزام عمل کرده‌اند و برخی پاساژها از ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه از از ورود مردم جلوگیری می‌کنند.

به گفته محبی، محدودیت‌های کرونایی و احتمال تعطیلی در روزهای اخیر روی قیمت موبایل تاثیری نداشته است.

شرایط گروه‌های شغلی

آنگونه که خبرگزاری صدا و سیما گزارش داده است، اصناف و مشاغل، در مورد محدودیت‌های کرونایی به چهار دسته تقسیم شده‌اند.

- گروه‌های شغلی یک : یعنی بیمارستان، داروخانه، مطب، آمبولانس، آتش‌نشانی، سوپرمارکت، نانوایی‌ها، امنیت، سلامت، تعمیرگاه‌های لوازم خانگی، پمپ‌بنزین و … به هیچ وجه نباید تعطیل شوند. رده‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ زمانی که یک شهر در وضع قرمز باشد تمامی این مشاغل تا دو هفته تعطیل خواهند بود. در طرح محدودیت‌های جدید کرونایی، رستوران‌ها فقط به صورت بیرون بر اجازه فعالیت خواهند داشت.

- گروه‌های شغلی ۲ : عبارتند از پاساژ، مراکز خرید و مال‌ها، تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مساجد، مصلی‌ها، قنادی و شیرینی‌فروشی‌ها، آبمیوه و بستنی فروشی‌ها، مراکز تهیه و طبخ غذا که اگر بیرون‌بر باشد می‌توانند باز باشند، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خوردو، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، بازار فروش فرش، موکت، فرش ماشینی، اسباب‌بازی فروشی‌ها، فروش لوازم خانگی، عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها، خدمات چاپ و دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمانی، کادوفروشی‌ها، پارچه‌فروشی‌ها، عکاسی‌ها، آژانس‌های مشاوره املاک، پرده‌سراها، فروش مبلمان، کیف و کفش، نوشت‌افزار، خیاطی و خرازی‌ها و لوازم آرایشی و بهداشتی جزو گروه شغلی ۲ هستند که در ۴۶ شهرستان زیر به مدت یک هفته محدودیت اعمال خواهد شد.

- گروه‌های شغلی ۳ : شامل دانشگاه‌ها، مدارس، زبان‌سراها، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، کتابخانه‌ها، استخرهای سرپوشیده، موزه‌ها و موزه‌اغ ها، سینما و تئاتر، آرایشگاه ها، مساجد و مصلی ها و ممنوع بودن برگزاری هرگونه آزمون حضوری جزو گروه ۳ شغلی است.

- گروه ۴ شغلی : از جمله برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، فعالیت باشگاه‌های ورزشی، مدارس شبانه‌روزی، کافه و قهوه خانه‌ها ممنوع است که در مورد گروه‌های شغلی ۳ و ۴ مقرر شد در مراکز برخی استان‌ها محدودیت‌ها اعمال شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    پاساژ مركز موبايل و كامپيوتر انقلاب به آدرس ميدان انقلاب ابتداى كارگر شمالى سمت چپ
    در دوهفته تعطيلى كه رئيس جمهور دستور داده اند امروز ٢آذر ٩٩ كاملأ باز است