کد مطلب: ۶۶۳۳۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تفاو‌ت‌ پلتفرم‌های ترب و باسلام/ مسابقه مارکت‌پلیس‌ها برای جلوگیری ازانحصار!

تفاو‌ت‌ پلتفرم‌های ترب و باسلام/ مسابقه مارکت‌پلیس‌ها برای جلوگیری ازانحصار!

مارکت‌پلیس‌هایی مانند ترب و باسلام با وجود اینکه از نظر عملکرد تا حدود زیادی شبیه به‌ یکدیگرند، اما دارای تفاوت‌های جزئی‌ هستند که ممکن است در صورت عدم توجه به آن‌ها، فروشندگان و مشتریان با مشکلاتی مواجه شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروزه شکل‌گیری مارکت‌پلیس‌ها یا همان پلتفرمی که امکان خرید کاربر را از چندین تامین‌کننده یا فروشنده متفاوت فراهم می‌کند، در سطح جهان در حال افزایش است. در ایران نیز چند مارکت‌پلیس‌ مختلف وجود دارند که امکان مقایسه کمیت و کیفیت محصولات مختلف را برای کاربران فراهم می‌کنند.

اغلب این پلتفرم‌ها برای راحتی مشتریان و کاربران به وجود آمده‌اند. اما هرکدام از آن‌ها دارای قوانین و شیوه عملکرد مختص به خود هستند. این شیوه‌های مختلف در برخی از موارد موجب رضایت یا نارضایتی کاربران می‌شود. در ادامه ترب و باسلام، دو مارکت‌پلیس کشور را در برخی از موارد مانند ارسال کالا، خرید امن و غیره مورد بررسی قرار دادیم.

ترب؛ موتور جستجوی کالا

وب‌سایت ترب به نوعی یک موتور جستجو محسوب می‌شود. این وب‌سایت به کاربران اینترنت کمک می‌کند که بهترین قیمت یک محصول را بین فروشگاه‌های مختلف پیدا کنند. اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، عملکرد کسب‌وکار ترب تا حدود زیادی به دیجی‌کالا شبیه است. با این تفاوت که دیجی‌کالا واسطه میان فروشنده و مشتری است، اما ترب تنها فروشندگان و محصول آنها را معرفی می‌کند و ارسال کالاها به‌وسیله خود فروشگاه صورت می‌گیرد.

با وجود این، یکی از مشکلات فروشندگان هر مارکت‌پلیس‌، رقابت است. رقابت زیادی در این پلتفرم‌های فروش وجود دارد که از شکل‌گیری انحصار جلوگیری می‌کند. چرا که برای هر محصول چند فروشنده هستند که باید با یکدیگر رقابت کنند و در این بین، حاشیه سود کاهش پیدا می‌کند. به‌همین دلیل برای خریداران این امکان فراهم می‌شود که یک محصول را با پایین‌ترین قیمت خریداری کنند.

نظر کاربران در مورد مارکت‌پلیس ترب

همچنین، آنطور که به‌نظر می‌رسد مشتریان این مارکت‌پلیس‌ ، تاکنون در شبکه‌های اجتماعی از عملکرد فروشندگان این در مراحل ارسال کالا شکایتی نداشته‌اند. چرا که ارسال کالا وظیفه فروشنده اصلی است و هزینه پست به صورت عادلانه و همراه با افزایش قیمت‌ها صورت می‌گیرد.

در ادامه نظرات برخی از کاربران را در شبکه اجتماعی توییتر درباره ترب را می‌خوانید:

-«مخصوصا توی این اوضاع بی ثباتی قیمتها، توصیه می‌کنم قبل از هر خرید قیمت رو توی ترب چک کنید.»

-«ترب فروشگاه نیست، اما فروشنده‌ها رو معرفی می‌کنه! من از طریقش خرید داشتم و راضی بودم.»

-«جدی بعضی از فروشگاه‌ها مردم رو چی فرض میکنن؟ میزنه قیمت این کیت ابزار ۳۵۰۰ بوده، تخفیف خورده شده ۱۳۰۰! در حالی که تو ترب سه استور تو سه جای مختلف میدن ۱۲۵۰! واقعا کاش خرید نکنیم وقتی مردم رو احمق فرض میکنه!»

یک ایراد ترب

با وجود این، یکی از معایبی که این مارکت‌پلیس‌ دارد این است که طبق قوانین این وب‌سایت فرایند خرید، ذیل ملاحظات هر فروشگاه و بدون ارتباط با ترب انجام می‌شود. بنابراین خریداران باید خودشان از صحت وجود و عملکرد فروشنده مطمئن شوند.

با این حال اکثر محتواهای موجود در ترب ابتدا توسط هوش مصنوعی (خزشگر) از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر (دارای نماد اعتماد الکترونیکی) جمع‌آوری می‌شود. همچنین، این وب‌سایت، شیوه‌های پرداخت در محل یا پرداخت در زمان تحویل کالا را برای جلوگیری از سواستفاده‌‌ها را دارد.

«باسلام»؛ مارکت‌پلیس دست‌سازه‌ها

«باسلام» نیز یکی دیگر از مارکت‌پلیس‌های معروف است. اما چند تفاوت اصلی با رقیبان خود دارد. در این سایت اینترنتی هر سازنده‌ای در کشور می‌تواند محصول دست‌ساز و غیر کارخانه‌ای خود را در هر شهر و روستایی بدون واسطه به فروش برساند.

با وجودی اینکه در باسلام نیز بازاری رقابتی در جریان است، اما این وب‌سایت برخلاف مارکت‌پلیس‌ ترب داشتن نماد الکترونیک را الزامی نمی‌داند و افراد زیر ۱۸ سال با اجازه یکی از والدین می‌تواند به راحتی در این سایت فعالیت کند.

نظر کاربران در مورد «باسلام»

در نهایت اغلب فروشگاه‌های ثبت شده، در این مارکت‌پلیس‌ مطمئن هستند. اما طبق قوانین این فروشگاه نیز باسلام هیچ نقش مستقیمی در تولید، انبارداری، آماده‌سازی و ارسال، بررسی کیفیت و سلامت و نیز قانونی بودن محصولات عرضه شده در خود یا صحت مجوزهای آنها را ندارد و کاربر با آگاهی از این موضوع، از باسلام خرید می‌کند.

این در حالی است که براساس بررسی‌ها، بسیاری از فروشندگان نسبت به شیوه محاسبه هزینه ارسال کالا به‌وسیله باسلام انتقاد دارند. آنها می‌گویند این روش محاسبه، دقیق نیست و در نهایت باعث ضرر فروشندگان می‌شود.

با توجه به بررسی‌ها می‌توان گفت که این دو مارکت‌پلیس‌ و موارد مشابه، دارای کارکرد و قوانین شبیه به یکدیکرند و معایب و مزایایی دارند. به هر حال برخی از این بازارها محدودیت‌های خاصی دارند و به همین خاطر تامین‌کنندگان و فروشندگان تصمیم می‌گیرند که از آن بازار استفاده نکنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلاممنوم توضیحاتتون عالی بود خیلی بهم کمک داد ،🙏

  • ناشناس

    سلام ممنونم توضیحاتتون عالی بود و خیلی بهم کمک داد ,,،🙏