خبر مهم:

کد مطلب: ۶۸۹۰۸۲

تجارت‌نیوز در گفتگو با دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی بررسی کرد:

علت اختلافات اتحادیه کسب و کارهای مجازی/ عدم رسیگی به شکایت مردم منجر به تفکیک اتحادیه شد؟

علت اختلافات اتحادیه کسب و کارهای مجازی/ عدم رسیگی به شکایت مردم منجر به تفکیک اتحادیه شد؟

وزارت صمت موافق تفکیک اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به دو اتحادیه کسب و کارهای مجازی توزیعی و خدماتی است. اما دبیر اتحادیه می‌گوید که تفکیک به ضرر این اتحادیه است و بسیاری از کسب و کارها نیز موافق آن نیز نیستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی چند ماهی‌ست که سرنوشت نامعلومی یافته است. چرا که میان اعضای هیات‌مدیره این اتحادیه و وزارت صمت رویکردها و نظرات مختلفی به ویژه درباره تفکیک اتحادیه وجود دارد که تاکنون هیچکدام به نتیجه مناسبی نرسیده است.

وزارت صمت موافق تفکیک اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به دو اتحادیه کسب و کارهای مجازی توزیعی و خدماتی است. اما دبیر اتحادیه می‌گوید که این تفکیک به ضرر اتحادیه است و بسیاری از کسب و کارها نیز موافق آن نیستند.

تجارت‌نیوز در این خصوص با رضا الفت نسب، دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی گفتگویی داشت.

هیئت عالی نظارت به انتخابات توجه لازم را نداشت

_استعفاهایی که در اتحادیه رخ داد استعفاهای اعتراضی بود و می خواستند بگویند به انتخابات اعتراض دارند؟

استعفای اول آقای کرمی بود که می توانم بگویم هم دلایل شخصی داشت و هم این که اختلافات فشارهایی داشت. بعد گفتند حمید محمدی بیاید و او با اجبار ریاست اتحادیه را قبول کرد.

پس از آن او می‌گفت سرم شلوغ است و به جلسات اتحادیه نمی‌رسم. اما اعلام کردند که برای مدت یکی دو ماه ریاست را برعهده دارند که این یکی دو ماه تا هفت هشت ماه طول کشید. در این چند ماه نیز قرار بود امروز یا فردا انتخابات برگزار شود، اما نشد. محمدی هم در نهایت استعفا داد.

با این حال، بعد از برگزاری جلسه هیئت عالی نظارت بر اصناف که در خرداد بود او را راضی کردیم به این که بیایند و تا انتخابات ریاست را بر عهده داشته‌باشند. اعضای هیئت عالی نظارت بر اصناف که شامل اتاق اصناف ایران، وزارت صمت، دادگستری، وزارت کشور و وزارت بهداشت است مصوب کردند در اسرع وقت انتخابات برگزار شود. ولی متاسفانه دبیر هیئت عالی نظارت توجهی نکرد و تا به امروز کاری برای برگزاری انتخابات انجام ندادند.

رئیس اتحادیه را راضی کردیم که از اتاق اصناف استعفا ندهد و اتاق اصناف هم به دبیرخانه هیئت عالی نظارت منعکس کرد و آنها هم با معاون وزیر صحبت کردند. مفتح گفت اگر محمدی انصراف از استعفا دادند موضوع منتفی است. بعد یک باره وزارت صمت در یک اقدام بی‌سابقه گفت استعفای شما را قبول کردم در صورتی که انصراف داده بودند. این اتفاق را من نامش را کودتا در اتحادیه می‌گذارم.

این اقدامات بدون رضایت و بدون همراهی اتاق اصناف ایران صورت پذیرفت. جای تاسف و تعجب است که چطور بخشی از وزارت‌خانه اینگونه برای خودش بدون این که اتاق اصناف باشد بگوید کار خودم را می‌کنم.

این در حالی است که طبق قانون اتحادیه، اگر فردی سه جلسه پشت سر هم حضور نداشته‌باشد، عزل است. ولی می‌بینیم که رئیس اتحادیه هفت ماه حضور نداشت و عزل نشد. تنها پس از چند ماه با استفعای او موافقت کردند. این که چه موضوعی پشت پرده است، نمی‌دانیم.

کسب‌ و کارهای سنتی این اختلافات را ایجاد کردند؟

_شاید این موضوع یک اتفاق مهندسی شده باشد. در مقابل اتحادیه‌ای که داشته یک سری اعمال را انجام می‌داده تا استقلال را برای کسب و کارهای مجازی فراهم سازد؟

وزارت صمت چند ماه پیش بهانه‌ای آورد و گفت اتحادیه تفکیک شود. زمانی که چرایی آن را جویا شدیم اعلام کردند که صد هزار کسب و کار دارای نماد داریم که شما چهار هزار یعنی چهار درصدش را جذب کردید. به وزیر صمت گفتیم خبر دارید که چرا این اتفاق افتاده است؟ طبق آیین‌نامه ۸۷ قانون نظام صنفی هر فردی که بخواهد فعالیت صنفی در بستر فضای مجازی انجام دهد باید جواز کسبش را بگیرد و همزمان نمادش اعطا شود.

اما نماد اعتماد به این موضوع توجهی نکرد. پس در این میان خود وزارت صمت که مرکز توسعه زیر نظر آن است کم کاری شده که صد هزار نماد دادند و چهار هزار مورد کسب و کار جذب شده‌‌است.

با این بهانه بدون این که از اتحادیه نظرخواهی کنند، به وزیر نامه دادند و تشریفاتش نیز انجام نشده‌است. یعنی طبق قانون، اتاق باید به وزیر بگوید می‌خواهیم چنین اتحادیه‌‌ای را اضافه کنیم. وزیر هم بله یا خیر می‌گوید. نامه دادند و ایشان هم گفتند تفکیک شود. پس بخش خصوصی چه کاره است؟

به نظر من یک جا در اقتصاد داشت درخشان کار می‌کرد و آن هم کسب و کارهای آنلاین بود. چرا که مردم دارند از آن با استقبال استفاده می‌کنند. مثلا یک تاکسی اینترنتی سه میلیون سفر روزانه دارد. یک کسب و کار دیگرمان بزرگ ترین هاب پردازش سفارش‌های اینترنتی خاور میانه است. چه مشکلی داشت که خرابش کردند؟ می‌شود تخصصی کرد ولی چرا با تفکیک؟

اگر دو اتحادیه راه بیاندازید هزینه جدیدی اضافه می‌شود و حدود و ثغور افراد جدید مشخص نیست که توزیعی کیست و خدماتی کیست؟ دو گروه به جان همدیگر بیفتند که شما توزیعی و دیگری خدماتی هستند. اگر کسب و کاری هم خدماتی و هم توزیعی باشد چه کار باید بکند؟ در مقابل این پرسش که می‌خواهند چه کار کنند هیچ پاسخی ندارند. متاسفانه انگار می‌خواهند بین کسب و کارها اختلاف بیاندازند.

اتاق اصناف مخالف تفکیک اتحادیه است

_اتاق اصناف درباره تفکیک اتحادیه کسب و کارهای مجازی چه نظری دارد؟ چرا که باید اتحادیه‌ای باشد به عنوان اتحادیه مادر وجود داشته‌باشد و در پی آن کمیسیون‌های تخصصی هم باشند.

«خود اتاق اصناف که درگیر مساله است می‌گوید کاملا مخالف است. اما کسی گوش نکرد. این که می‌گویند بخش خصوصی فقط شعار است. حداقل در بخش خودمان تخلفاتی صورت گرفته توجهی نمی‌کنند.

کسی که می‌گوید من می‌گویم، فقط یک مسئول است و باید فکر کند که اگر وزیر عوض شود او هم عوض می‌شود. هر چه در جلسات گفتیم گوش ندادند و گفتند همان که آقای وزیر گفته‌‌است. حرف آقای وزیر که آیه قرآن نیست. آقای وزیر چه چیزی را امضا کرده و کجای کار است و چقدر اطلاع دارد.

خون دلها خورده شد تا این اتحادیه به وجود آمد. تخصصی کنید و اجازه دهید کمیسیون‌های تخصصی کار را ادامه دهند. کما اینکه کارگروه تاکسی‌های آنلاین را داریم و با همکاری خودشان آیین‌نامه در آمد. کارگروه سلامت را داشتیم و توانستیم به آنها مجوز دهیم و آیین‌نامه مشخص شد. تخصصی به این شکل است.»

عدم رسیگی به شکایت مردم منجر به تفکیک اتحادیه شد؟

_وضعیت رسیدگی به شکایت مردم چگونه است؟ چون به نظر می‌رسد که دیجی‌کالا یک سری تخلفات داشته و دقیقا نمی‌دانیم برطرف شدند یا خیر.

«آن هم یک ادعاست. ما گزارش داریم و نزدیک به چهار سال است که ۹۰۰۰ شکایت به اتحادیه واصل شده‌‌است. به دست آوردن آن هم خیلی هم راحت است و با سه کلیک انجام می‌گیرد و نیاز نیست به دادگاه بروند.

نزدیک به ۷ درصد این شکایات در اتحادیه حل و فصل شد. فرد و بخش حقوقی آمدند و به هر حال رضایت جلب شده‌است. ۲۵ درصد دیگر هم طبق قانون یا رفتند در کمیته نظارت بر فعالیت فروشگاه‌های مجازی که ذیل هیئت عالی نظارت است و دبیرخانه‌اش در وزارت صمت است یا به تعزیرات رفته‌است و از این دو حالت خارج نشده‌است.»

_یعنی احتمال می‌دهید قسمتی که رسیدگی خوب صورت نگرفته، برای ارجاعات بوده است؟

«همان ارجاعاتی بوده که به همان کمیته رفته‌و قابل اثبات است و نامه‌ها کاملا مشخص است. تشکیل جلسات کمیته مثل رئیسش دائم عوض می‌شد. ما هم کاستی‌هایی داریم، اما این حرف گزاف است.

اگر بخش شکایتمان ضعیف است به ما بگویید. اگر لازم بود پرسنل را زیاد می‌کردیم. باز هم اتحادیه چهار ساله است و منابع مالی ندارد و کم کم می‌تواند پرسنل را افزایش دهد.»

کسب وکارها چقدر در شکایات مقصرند؟

_در شکایاتی که به اتحادیه می‌آمد؛ کسب و کارها تا چه حد مقصر بودند؟

«درصد دقیقی ندارم. ولی موضوع این بود که خیلی از کسب و کارها همراهی می‌کردند. کسب و کار آنلاین در کشور نوپاست و یک مشتری ناراضی می‌تواند به شبکه اجتماعی برود و همین نوپا را نیز از پا دربیاورد.

در کسب و کارهای روزمره اگر چیزی را بخرید و خوب نباشد نهایتا به در مغازه می‌روید و داد و فریاد راه می‌اندازید. ولی در فضای مجازی اگر چیزی بخرید و خوب نباشد در تمام شبکه مجازی می‌گویند فلان چیز را خریدیم و خوب نبود. در صورتی که بارها می‌بینیم اشتباه می‌گویند اما نمی‌دانیم از قصد است یا نه. کسب و کار هیچ وقت نمی‌خواهد درفضای مجازی برایش بنویسد و تمام تلاشش را می‌کند تا رضایت جلب کند و این تجربه من در این چند سال است.»

استارتاپ‌ها مخالف تفکیک اتحادیه هستند؟

_رئیس جدید اتحادیه موافق تفکیک اتحادیه است؟ از این به بعد آیا محتمل تر است که اتحادیه تفکیک شود؟ چهار عضو دیگر اتحادیه مخالف تفکیک اتحادیه هستند؟ خود استارت آپ ها معتقدند این کار خلاف است؟

«نمی‌توانم بگویم. ولی تصورم این است که با این کار با وزنه بیشتری بگویند تفکیک کنید. خود اتحادیه راضی شود؛ در صورتی که واقعا به ضرر کسب و کار است. همه اینها را یک سناریوی از پیش تعیین شده‌می‌بینم. تاسف می‌خورم در کشوری زندگی می‌کنم که این حجم از تخلف در این موضوع صورت می‌پذیرد، چرا دیده‌نمی‌شود.

بیست و چند پلتفرم بزرگ در کشور که ۹۰ و چند درصد مارکت دستشان است نامه زدند این کار به نفع ما نیست و باید کار کارشناسی شود ولی گوش نمی‌کنند. جالب اینجاست که وقتی آقایان تغییر پیدا می کنند و چیزی را خراب کردند معلوم نیست چه کسی باید درست کند.

اختلاف یک عضو با چهار عضو دیگر در نحوه اجرای طرح هایی که قرار بود در اتحادیه پیگیری شود. روی مباحث مختلف که شاید خیلی از آن‌ها جهل به قوانین و جهل نسبت به شرایط؛ باعث شد تنش وجود داشته‌باشد. در نهایت نتوانستیم هر پنج نفر روی یک خط مشخصی پیش برویم و این بسیار به ما ضربه زد. البته چندان نمود بیرونی پیدا نمی‌کرد و نمی‌خواستیم این اتفاق بیفتد. اماشرایط پیچیده شد. نمی‌توانم هم بگویم صددرصد کسب‌ و کارها مخالف تفکیک اتحادیه هستند، اما حداقل کسب و کارهای بزرگ و خیلی های دیگر مخالف این اتفاق هستند.

ای کاش انتخابات برگزار شود و اندکی همدلی بیشتر شود. اتحادیه دور اولش است و چهار سال دارد و از روی خاک بلند شده‌‌است. از صفر شروع کردیم و پول روی هم گذاشتیم و از شرکت‌ها کارمند قرض کردیم. اتحادیه راه انداختن خیلی سخت است. باید کسب و کار رسمی آنلاین را ساماندهی کنیم. الآن وضعیت خیلی خراب است و بسیاری از کسب و کارها این طوری شدند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.