کد مطلب: ۷۹۵۲۴۷

مایکروسافت برای ارائه کدام خدمات به ایران ۳ میلیون دلار جریمه شد؟

مایکروسافت برای ارائه کدام خدمات به ایران 3 میلیون دلار جریمه شد؟

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد شرکت‌های زیرمجموعه مایکروسافت مجوز نرم‌افزار یا خدمات سرورها و سیستم‌های مستقر در آمریکا و ایرلند را به کشورهای تحریم‌ شده یعنی کوبا، ایران، سوریه و روسیه فروخته یا ارائه کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مایکروسافت با پرداخت حدود 3.3 میلیون دلار جریمه به دلیل نقض قوانین کنترل صادرات و تحریم‌های ایالات متحده به دلیل فروش نرم‌افزار و ارائه خدمات سرور و… به شرکت‌ها و افراد حاضر در لیست سیاه تحریم‌ها که در کشورهای روسیه، کوبا، ایران و سوریه مستقر هستند، موافقت کرده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی گفته است که مایکروسافت، غول نرم‌افزاری آمریکایی، برخی از تحریم‌ها و محدودیت‌های صادراتی اعمال شده علیه ایران را زیر پا گذاشته است. بنابراین طبق اعلام دولت ایالات متحده مایکروسافت به دلیل نقض تحریم‌های ایران سه میلیون دلار جریمه شد.

طبق اطلاعات به‌دست آمده، مایکروسافت به بیش از 1300 مورد نقض آشکار تحریم‌های مربوط به کوبا، ایران، سوریه و روسیه معترف شده و اعلام کرده است که تقریباً سه میلیون دلار جریمه به وزارت خزانه‌داری آمریکا پرداخت خواهد کرد. ظاهرا مایکروسافت خدمات و نرم‌افزارهای خود را غیرعمد، اما بدون توجه به تحریم‌های آمریکا در اختیار کشورهای تحریم شده، قرار داده است.

فروش نرم‌افزار علت جریمه 3 میلیون دلاری مایکروسافت

براساس یک اخطار اجرایی از OFAC، شرکت‌های مایکروسافت ایرلند و مایکروسافت روسیه نتوانستند نظارت کنند که چه کسی نرم‌افزار و خدمات شرکت را از طریق شرکای شخص ثالث خریداری می‌کند.

براساس بررسی‌‌های انجام شده یکی از خدماتی که کاربران روسی، ایران و کوبا دریافت کردند مربوط به به‌روزرسانی ویندوزهای 11 و 10 بوده است. چرا که از 19 ژوئن سال گذشته (2022)، مایکروسافت اماکن استفاده کاربران روسی را برای نصب ویندوز 10 و 11 محدود کرده است و حتی از اواخر شهریور ماه (1400)، آن‌ها دیگر نمی‌توانستند که این پلتفرم را به‌روزرسانی کنند. بنابراین با استفاده از دور زدن تحریم‌ها این اقدام را انجام دادند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که مایکروسافت داوطلبانه جزئیات نقض تحریم‌ها را افشا کرده است.

همچنین طبق اعلام این وزارتخانه آمریکا، علل این تخلفات مایکروسافت، نبود اطلاعات کامل یا دقیق در مورد هویت مشتریان نهایی محصولات مایکروسافت است. گاهی اوقات فروشندگان آن اطلاعات را ارائه نمی‌دهند و گاهی اوقات مایکروسافت پیگیری نمی‌کند یا به دنبال کسب آن اطلاعات از طریق روش‌های دیگر نیست، بنابراین ممکن است که منجر به چنین جریمه‌هایی شود.

بخش بزرگی از نقض تحریم‌ها بین سال‌های 2012 و 2019 شامل ارائه خدمات به سازمان‌ها و افراد روسی ساکن در منطقه کریمه می‌شود. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده می‌گوید که مایکروسافت نتوانسته از دسترسی خدمات خود به سازمان‌ها و افراد تحریم‌شده جلوگیری کند. ارزش کل خدمات ارائه شده، 12 میلیون دلار بوده است.

مایکروسافت در بیانیه‌ای اعلام کرد که از عدم پایبندی خود به تحریم‌های آمریکا آگاه است و خوشحال است که در نهایت ضمن همکاری با دولت، به توافقی دست پیدا کند.

یکی از سخنگویان مایکروسافت در این باره گفت: «مایکروسافت کنترل صادرات و رعایت تحریم‌ها را بسیار جدی می‌گیرد، به همین دلیل پس از اطلاع از نقص‌های غربالگری و تخلفات چند کارمند، داوطلبانه آنها را به مقامات مربوطه گزارش کردیم.»

غول‌های فناوری دیگری برای نقض تحریم‌ها جریمه شدند

مایکروسافت تنها شرکت فناوری نیست که در سال‌های اخیر به دلیل نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و چند کشور دیگر جریمه‌های میلیون دلاری شده است.

در سال 1400، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) اعلام کرد که شرکت فناوری «نیو تِک» مستقر در ایالت تگزاس را به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ۱۸۹ هزار و ۴۸۳ دلار جریمه کرده است. این شرکت آمریکایی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مخصوص انیمیشن‌های سه بعدی تولید می‌کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در آن زمان مدعی شد که شرکت نیو تک در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ در دست‌کم ۴۳ مورد اقدام به فروش محصولاتی به ارزش بیش از ۵۰۰ هزار دلار به مشتری‌هایی در ایران از طریق شخص ثالث و واسطه‌هایی در فرانسه و امارات متحده عربی کرده و این شرکت مطلع بوده است.

در سال 1401 نیز صرافی Bittrex به دلیل نقض تحریم ها ۳۰ میلیون دلار جریمه شده است. طبق تحقیقات OFAC، این صرافی ارز دیجیتال به کاربران حوزه‌های تحریم شده مانند ایران، سوریه و کریمه اجازه استفاده از این پلتفرم را داده بود.

در سال 2013 رگولاتورهای ایالات متحده بانک سلطنتی اسکاتلند را به دلیل نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، سودان و جاهای دیگر 100 میلیون دلار جریمه کردند.

این سیستم بیش از 3500 تراکنش را انجام داد و 523 میلیون دلار را برای مشتریان سودانی و ایرانی ارسال کرد. بخشی از این پول به افرادی تعلق گرفت که به طور خاص توسط وزارت خزانه‌داری از انجام معاملات با نهادهای ایالات متحده منع شده بودند.

به نقل از روزنامه وال‌استریت ژورنال، وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال 1399 هم اعلام کرد که شرکت «کی‌سایت تکنولوژی» موافقت کرده است تا از جانب یکی از شرکت‌های تابعه قبلی خود به دلیل نقض تحریم‌های ایران، جریمه پرداخت کند. مبلغ این جریمه، مبلغ ۴۷۳ هزار و ۱۵۷ دلار اعلام شده است.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، شرکت «انیته فنلاند اوی» که در فنلاند مستقر بوده است، پیش از اینکه در سال ۲۰۱۵ توسط شرکت کی‌سایت خریداری شود، با ایران تعاملات اقتصادی داشته است.

شرکت «کی‌سایت تکنولوژی» در کالیفرنیا مستقر است و در زمینه تولید تجهیزات اندازه‌گیری و سنجش دقیق فعالیت می‌کند. این شرکت ارزش تراکنش انجام شده با ایران را ۳۳۰ هزار دلار اعلام کرد.

به نظر می‌رسد که ایالات متحده همواره ارتباطات غول‌های فناوری را کنترل می‌کند و در صورت مشاهده تخلف، شرکت‌ها را جریمه خواهد کرد. با این حال در طی این سال‌ها کاربران توانسته‌اند بسیاری از تحریم‌ها را دور زده و از خدمات شرکت‌های فناوری استفاده کنند.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را ر صفحه اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.