کد مطلب: ۴۹۲۱۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آیا تاکسی‌های اینترنتی، رانندگان کرونایی را پایش می‌کنند؟

آیا تاکسی‌های اینترنتی، رانندگان کرونایی را پایش می‌کنند؟

سخنگوی دولت شب گذشته، تاکسی‌های اینترنتی را متهم کرد که رانندگان آنها با وجود ابتلا به کرونا در سطح شهر فعالیت داشته‌اند؛ این در حالی است که در مقابل، برخی از رانندگان اسنپ و تپسی نیز گلایه دارند که چرا برخی مسافران ماسک نمی‌زنند و یا با علائم ابتلا به کرونا سفارش سفر ثبت می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی ربیعی، سخنگوی دولت، یکشنبه شب در سخنانی برای تشریح محدودیت‌های جدید کرونایی به نکته‌ای هم در مورد گردش مبتلایان به این ویروس در سطح شهر اشاره کرد. آنگونه که خبرگزاری میزان از سخنان او گزارش داده است، موضوع به اتصال آزمایشگاه‌ها به سامانه یکپارچه بهداشت باز می‌گردد که با عنوان «سیب» شناخته می‌شود.

به گفته ربیعی، گزارش‌های این سامانه نشان داده است که دست کم ۲۵ درصد از افراد مبتلا به ویروس کرونا در یک روز در سطح شهر فعال بودند و حرکت می‌کردند؛ بخشی از آنها نیز راننده‌های فعال در تاکسی‌های اینترنتی بوده‌اند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز شب گذشته به موضوع ابتلای رانندگان تپسی و اسنپ به کرونا اشاره کرد؛ به گفته او برای مثال در اسنپ بیش از 940 راننده مبتلا بوده‌اند که از طریق سامانه شناسایی شده‌اند؛ آنها دیگر نمی‌توانند مسافر جابه‌جا کنند. رئیسی تاکید کرده است که افراد مبتلا به مدت 14 روز نمی‌توانند سفر کنند و باید در قرنطینه بمانند (به نقل از اقتصاد آنلاین).

ادعاهای کرونایی اسنپ و تپسی

این موضوع در حالی است که اسنپ و تپسی، از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور مدعی توزیع اقلام بهداشتی چون ژل ضد عفونی و دستکش در میان رانندگان خود و پرداخت وام برای حمایت از رانندگان مبتلا به این بیماری شده‌اند.

برای مثال شرکت اسنپ تاکنون مواردی چون ضدعفونی ناوگان، توزیع بسته‌های سلامت، الزامی کردن استفاده از ماسک در سفر، نصب جداکننده‌های داخل خودرو و اعطای وام‌های حمایتی را از جمله اقدامات خود در دوران کرونا اعلام کرده است.

در روزهای اخیر نیز این شرکت تاکسی اینترنتی مدعی پایش سلامت رانندگان خود شد. در گزارشی که تعدادی از رسانه‌ها به نقل از روابط‌عمومی اسنپ منتشر کردند (و لینک همین گزارش در پاسخ به پیگیری‌های امروز تجارت‌نیوز ارسال شد) آمده که این شرکت از اسفند سال گذشته فرایند شناسایی رانندگان مبتلا به کرونا و غیرفعال کردن موقتی آنها را آغاز کرده است و «پایش مستمر سلامت رانندگان» در اولویت اسنپ است.

شرکت تپسی هم در در ماه‌های گذشته، مدعی پرداخت وام به رانندگان مبتلا به کرونا، ارائه بسته‌های بهداشتی، جداسازی فضای بین راننده و مسافر و ضدعفونی هر روزه در سرویس‌های خاص خود شد. روابط عمومی این شرکت در پاسخ به پیگیری‌های تجارت‌نیوز متنی را ارسال کرده است مبنی بر اینکه «با توجه به اهمیت سلامت سفیران و مسافران و با هدف جلوگیری از شیوع کووید19، سلامت سفیران فعال تپسی به طور روزانه از طریق اتصال به سامانه یکپارچه وزارت بهداشت پایش می‌شود.»

در ادامه این پاسخ آمده است که: «در این سازوکار با استعلام داده‌های آزمایشگاه‌های کشور از طریق سامانه مربوطه، سفیرانی که مبتلا به کووید19 هستند شناسایی شده و تا زمان بهبودی کامل و سپری کردن دوران قرنطینه، درخواست سفر برایشان ارسال نخواهد شد.»

روابط عمومی تپسی می‌افزاید: «همچنین، تپسی برای حمایت از سفیران فعالی که درآمد آنها به دلیل عدم فعالیت در دوران قرنطینه کاهش پیدا می‌کند، تسهیلات 1 و 2 میلیون تومانی در نظر گرفته است.
این وام به کسانی تعلق می‌گیرد که نتیجه تست کووید19 آن‌ها از طریق این استعلام مثبت اعلام شده باشد و بررسی مدارک سفیران به صورت مستقیم توسط تپسی قابل انجام نیست.»

بر اساس این پاسخ، تپسی پیش از این نیز برای مراقبت از سلامتی مسافران و سفیران در دوران شیوع کرونا، استفاده از ماسک را برای سفیران و مسافران الزامی کرده بود؛ همچنین وام‌هایی را نیز برای سفیرانی که مبتلا به کرونا شده بودند اختصاص داده بود تا بتوانند دوران قرنطینه خود را بدون مشکل سپری کنند.

گلایه رانندگان از مسافران

البته رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نیز گلایه‌هایی دارند. برای مثال به اینکه برخی مسافران بدون ماسک یا با علائم کرونا سوار خودرو می‌شوند معترضند. همچنین در گزارش‌های پیشینی که تجارت‌نیوز در مورد اسنپ و تپسی، به ویژه وام تاکسی اینترنتی و وام تاکسی های اینترنتی منتشر کرد، بسیاری از رانندگان ادعا کرده‌اند وام یا اقلام بهداشتی را دریافت نکرده‌اند.

البته چالش تاکسی‌های اینترنتی در دوران کرونا ویژه ایران نیست. در کشورهای دیگر نیز از همان‌ ماه‌های نخستی که جهان با شوک این ویروس مواجه شد، شرکت‌های مانند اوبر ناچار شدند که وعده پرداخت غرامت به رانندگان مبتلا به کرونا را بدهند.

این بیماری ماه‌هاست کسب و کارها و مشاغل زیادی را در جهان و ایران تحت‌ تاثیر قرار داده و با مشکلات زیادی مواجه کرده است. حال به گفته مقامات دولتی قرار است محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای از شنبه اول آذر در بسیاری از شهرهای کشور اجرایی شود که شامل منع تردد شبانه از ساعت 21 تا 4 نیز می‌شود. با وجود این، آنگونه که خبرگزاری فارس گزارش داده، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور گفته است که فعالیت تاکسی‌های اینترنتی، تاکسی‌ها و آژانس‌ها در این بازه زمانی، ایرادی ندارد و جریمه‌ای برای این افراد صادر نمی‌شود.

در این شرایط، عدم رعایت احتمالی قرنظینه از سوی مبتلایان به کرونا، به دلایل اقتصادی، در شرایطی که روز بر روز بر آمار مبتلایان و فوت‌کنندگان ناشی از این بیماری افزوده می‌شود، موضوعی نگران‌کننده است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.