کد مطلب: ۴۸۰۸۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آیا کار در اسنپ و تپسی صرفه اقتصادی دارد؟

آیا کار در اسنپ و تپسی صرفه اقتصادی دارد؟

رانندگان اسنپ و تپسی معتقدند با توجه با شرایط اقتصادی و به ویژه گرانی قطعات خودرو، کار در تاکسی‌های اینترنتی دیگر برای آنها صرف نمی‌کند؛ آیا این تصور صحیح است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اسنپ در گزارش مربوط به پایان سال ۹۸ خود اعلام کرد که تعداد رانندگان این شرکت، به بیش از دو میلیون نفر رسیده است. در مقابل، شرکت تپسی، پیش از این، در پاسخ به پرسش تجارت‌نیوز در مورد آمار سفیران خود، این اطلاعات را محرمانه دانسته بود. به هر روی اکنون چند میلیون نفر از شهروندان در شهرهای مختلف، حداقل بخشی از روز خود را به کار برای یکی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی مشغولند.

گروهی از آنها هر زمان و هر جا که فرصت پیدا کنند از این می‌گویند و می‌نویسند که گرانی‌ها به ویژه در زمینه قطعات و هزینه استهلاک خودرو، در کنار کرایه‌های پایین و کمیسیون بالا باعث شده است که کار به‌عنوان راننده دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد. این تصور تا چه حد با واقعیت هماهنگ است؟

افزایش 50 درصدی قیمت قطعات خودرو

یک فعال بازار خودرو در پاسخ به این پرسش، به افزایش حداقل 50 درصدی برخی قطعات در حدود شش ماه اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید که درآمد رانندگان در این شرایط، تنها ممکن است کفاف گذران زندگی روزمره آنها را بدهد.

فیروز نادری در گفتگو با تجارت‌نیوز، با اشاره به اینکه صفحه کلاچ و لنت، دو قطعه پرمصرف برای خودروها هستند، افزود: این دو قطعه در پنج یا شش ماه اخیر برای خودروهایی مانند پراید و پژو 405، حداقل 50 تا 60 درصد گران شده است.

او ادامه داد: برای مثال صفحه کلاچ پراید، اکنون در بازار قیمت‎‌های متفاوتی دارد، هم انواع 700 و 800 هزار تومانی آن پیدا می‌شود و هم یک میلیون و 500 هزار تومانی. قیمت انواع لنت این خودرو نیز به 50 تا 125 هزار تومان رسیده است.

نادری با اشاره به اینکه صفحه کلاج پژو 405 نیز قیمت‌های مختلفی دارد، گفت: رانندگان باید بین 800 هزار تا دو میلیون و 200 هزار تومان برای این قطعه بپردازند. لنت این مدل خودرو هم از 70 تا 300 هزار تومان هزینه به آنها تحمیل می‌کند.

به گفته این فعال بازار خودرو، تنوع قیمت قطعات به دلیل به درجه‌بندی کیفی متفاوت و اصل و غیراصل بودن آنهاست.

نادری با اشاره افزایش اجرت تعمیر و نصب قطعا،ت به موازات بالا رفتن قیمت آنها، گفت: در این شرایط رانندگان احتمالا فقط هزینه روزمزه خود را در می‌آورند و نمی‌توانند هیچ پس‌اندازی داشته باشند.

گرانی در همه بازارها

رضا نیک‌آیین، عضو اتحادیه تعمیرکاران خودرو نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز تاکید کرد همانگونه که بسیاری از کالاها در ماه‌های اخیر افزایش قیمت داشته‌اند، قطعات خودرو نیز گران شده است.

او تاکید کرد که امروز هر فرد حتی برای خریدهای روزانه خود در سوپرمارکت، باید نسبت به هفته‌های پیش مبلغ بیشتری بپردازد و در بسیاری از بازارهای دیگر نیز افزایش قیمت دیده می‌شود.

به گفته این عضو اتحادیه تعمیرکاران در چنین شرایطی هزینه زندگی رانندگان نیز افزایش یافته است و باید اراده‌ای قوی در دولت برای حل مشکلات کشور وجود داشته باشد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علیرضا

    سلام
    تما هزینه ها به عهده رانندس
    همین اینترنت کلی هزینه داره
    کاش میشد برنامه اسنپ بدون اینترنت کار میکرد
    کمیسیون ۱۵٪
    از اون ور باید مالیات هم پرداخت کنیم

  • ولی

    حق دلالی ٢٠ کمیسیون کمر رانندگان تاکسی ها اینترنتی راشگانده باید نیم درصد باشد متاسفانه تعزیرات شورای شهر و مجلس و دولت.. بازرسی کل کشور در مقابل این اجحاف سکوت کردن وهرروز میلیونها راننده تاکسی اینترنتی مظلوم و مستضف جامعه باید ٢۰ در صد از حق زن و بچه را به این دوشرکت خالص بپردازند

  • سعید

    فقط خدا کمکمون کنه.آخرشم پول یکسری از راننده هارو میخورندو در شرکت رو می‌بندند.

  • ناشناس

    دوستان اسنپ و تپسی تمام ضرر هست…فقط پاره وقت خوبه یا مسیری که دارید میرید جایی مسافر با شما هم مسیر هست…شما فقط سود بانکی حساب اسنپ و تپسی رو حساب کنید متوجه میشید با چه ارگان گشنه ای طرف ایم…هزینه های سفر هنوز هم اشغال هست و فرقی نکرده…برای خودتون کار کنید…حتی شده ماهی یه تومن خودتون از کارتون درارید

  • ناشناس

    اسنپ خیلی بیخوده اصلا نمیصرفه
    بشینی توخونه بهتره

  • محمد

    اسنپ خیلی بدرد نخوره بشینی تو خونه به صرفه تره

  • ناشناس

    سلام خدمت همه دوستان
    والا من یه مدتی بیکار شدم گفتم بزار برم اسنپ شنیده بودم درآمد خوبی داره خصوصا اون کسی که ثبت نام می‌کنه خیلی تعریف میکرد که کسایی هستن روزی 600 درآمد دارن از پاداش 500 هزار تومان دروغین که بعد از ثبت نام شرط 80سفر رو میزاره هیچ اولش خوشحال بودم ولی چند روز که کارکردم متوجه شدم هرچی بیشتر ماشین رو میدوونی کمتر گیرت میاد 40کیلومتر میری آخر سر 20درصد کرایه می‌ره واسه کمسیون بقیش هم بنزین و روغن و لوازم یدکی و لاستیک و بیمه و شارژ اینترنت وتعمیرگاههای مختلف یعنی یه چیزی هم باید از جیب مبارک بزاری روش یعنی آخر کار یه ماشین داغون و یه تن خسته برات میمونه
    ثبت نام دائم اسنپ هم برا همینه رانندگان جدید جایگزین رانندگانی که منصرف وپشیمان میشن
    چند بار هم با خود شرکت صحبت کردم جوابی که به زخم کارم بخوره و درمان کننده باشه ندارن که به شما بدهند
    کرایه نامناسب +کمسیون زیاد+هزینه های بالا=استفاده راننده

    • ناشناس

      دقیقا منم چند روزه اسنپ و تپسی ثبت نام کردم ولی هرچی دراوردم دادم برای تعمیر ماشینم

  • کیانا

    وای حرفاتونو ک شنیدم گریم گرفت شوهر منم بعد ده سال کار کردن صادقانه توکارخونه انداختن بیرون میخواد اسنپ کار کنه اخه چرا مملکت قانون درس درمون برای کارگر نداره ک به این راحتی بندازنش بیرون کارگرامون هیچ امنیتی شغلی ندارن وای بر ماو این زندگیامون

    • ناشناس

      دقیقا..ما کارگرا اصلا امنیت شغلی نداریم

  • ناشناس

    من تو تهران از ۶ صبح تا ۵ عصر خالص ۵۵۰ برام میمونه

  • ناشناس

    سلام
    من اسنپ از ساعت 6 صبح میرم تا 11
    بعد از ظهر از ساعت 7 میرم تا ساعت 11
    روزی 400 در میاد تشویقی هم روزی 130 تا 180 اسنپ میده
    ماشین ساینا خشک دارم یکسال کار میکنم میفروشم باز یک ماشین در حد 5 تا کار میخرم
    با ماشین مدل پایین صرف نمیکنه هر چی که در میاد باید خرج خود ماشین کنی

    • علی

      چ فرقی داره برادر؟؟!! باماشین نو هم درسته که کمتر خراب میشه ولب=ی بجاش کلی از ماشینت میفته که

    • علی

      دوستان یکی جواب منو میده..باتوجه به خرج ماشین آیا کار با ماشین بصرفه هست؟؟؟! نکنه هرچی کارکنیم خرج خوده ماشین بشه!!!؟