کد مطلب: ۵۰۱۷۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ادعای ایرانسل درباره رکوردشکنی سرعت اینترنت!/ سرعت نمایشی یا واقعی؟

ادعای ایرانسل درباره رکوردشکنی سرعت اینترنت!/ سرعت نمایشی یا واقعی؟

ایرانسل در روزهای گذشته، مدعی شکستن سرعت دانلود در کشور شده است؛ یک کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگو با تجارت‌نیوز تحقق این امر را دور از ذهن نمی‌داند اما تاکید می‌کند استانداردهای سرعت اینترنت در ایران با دنیا متفاوت است و این اقدامات به معنی آن نیست که به سرعت استاندارد جهانی نزدیک شده‌ایم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیژن عباسی‌آرند، مدیرعامل ایرانسل اخیرا با انتشار تصویری از یک تست سرعت در ارتباط با اینترنت همراه، در اینستاگرام خود نوشته که این اپراتور رکورد سرعت دانلود در کشور را شکسته است.

بر اساس خبری که روابط‌عمومی ایرانسل در این مورد منتشر کرده، این اپراتور سرعت دانلود بیش از ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه را بر بستر 5G به ثبت رسانده است و رکورد قبلی در این زمینه که سرعت‌ ۱.۵ گیگابیت بر ثانیه بوده هم در اختیار خودش قرار دارد.

با وجود این، به اعتقاد کیوان نقره‌کار، کارشناس فناوری اطلاعات، حتی اگر این ادعا درست باشد، استانداردهای سرعت اینترنت در ایران با دنیا متفاوت است و اقدامات نمایشی در این حوزه دیگر نمی‌تواند رضایت کاربران را جلب کند.

شاید درست باشد اما با استانداردها فاصله دارد

نقره‌کار در گفتگو با تجارت‌نیوز در مورد راستی‌آزمایی ادعای رکوردشکنی ایرانسل توضیح می‌دهد: زمانی که چنین موضوعی از سوی اپراتوری به صورت رسمی اعلام می‌شود، احتمال اینکه شاخص‌های لازم را به دست آورده باشد وجود دارد و صحت آن دور از ذهن نیست.

او با وجود این تاکید می‌کند: تعریف سرعت اینترنت در ایران با آنچه که در دنیا در دسترس کاربران است، تفاوت دارد. بر همین اساس، اگر هم اپراتوری رکورد سرعت دانلود را در کشور شکسته باشد، الزاما به این معنا نیست که به استانداردهای جهانی نزدیک شده است.

به وعده‌های 5G دلخوش کنیم؟

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورها به ویژه ایرانسل، ماه‌هاست بر پیاده‌سازی اینترنت 5G در کشور تاکید می‌کنند. این موضوع را حتی حسن روحانی، رئیس‌جمهور، روز اول مرداد ماه، به عنوان خبر خوش در جلسه هیات دولت اعلام کرد.

او با وجود این تاکید می‌کند: تعریف سرعت اینترنت در ایران با آنچه که در دنیا در دسترس کاربران است، تفاوت دارد؛ اگر هم اپراتوری رکورد سرعت دانلود را در کشور شکسته باشد، الزاما به این معنا نیست که به استانداردهای جهانی نزدیک شده است

این در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند نسل‌های پیشین ارتباطات هم در ایران به صورت کامل اجرایی نشده‌اند و سرعت اینترنت در کشور وضعیت مطلوبی ندارد. آیا در این شرایط می‌توان به وعده‌ها در مورد شبکه 5G دلخوش کرد؟

نقره‌کار، در پاسخ به این پرسش، حرکت به سمت نسل جدید ارتباطات را فی نفسه اتفاق خوبی می‌داند و می‌افزاید: این درست است که نسل‌های پیشین هم در ایران به درستی و کامل پیاده‌سازی نشده‌اند. اگر قرار است اپراتورها به سمت نسل پنجم ارتباطات حرکت کنند، باید دید تا چه حد استانداردهای آن را به صورت واقعی پیاده‌سازی می‌کنند و کیفیت لازم را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

فقط دنبای رزومه‌سازی نباشیم

او ادامه می‌دهد: البته هر یک از این نسل‌ها، شاخصه‌های مختلفی دارند که موضوع سرعت، یکی از آنهاست و روال نیز به این صورت نیست که همه شاخصه‌های نسل قبل باید اجرایی شوند تا مرحله بعد کلید بخورد.

این کارشناسی فناوری اطلاعات می‌گوید: اکنون نواقصی در اجرای اینترنت 4G در کشور وجود دارد اما به این معنا نیست که اپراتورها نباید به سمت نسل پنجم بروند. مساله مهم این است که در نهایت طرحی ناقص و نمایشی در کشور پیاده‌سازی نشود که تنها کاربرد آن رزومه‌سازی برای مدیران باشد.

کاربر به دنبال سرمایه‌گذاری نمایشی نیست

نقره‌کار تاکید می‌کند: سرمایه‌گذاری در حوزه نسل پنجم ارتباطات باید مبتنی بر تکمیل زیرساخت‌های قبلی و ورود به نسل جدید باشد و بر اساس نقشه‌راه مشخصی انجام شود. سرمایه‌گذاری‌های نمایشی نمی‌تواند در نهایت رضایت کاربران را جلب کند.

اکنون نواقصی در اجرای اینترنت 4G در کشور وجود دارد اما به این معنا نیست که اپراتورها نباید به سمت نسل پنجم بروند؛ مساله مهم این است که در نهایت طرحی ناقص و نمایشی در کشور پیاده‌سازی نشود که تنها کاربرد آن رزومه‌سازی برای مدیران باشد

او می‌گوید: کاربران به دنبال خدمات مطلوب هستند. بر همین اساس، ایران به هر حال باید به سمت نسل پنجم حرکت کند اما باید دید زیرساخت‌های آن تا چه حد در کشور فراهم است و آیا دستگاه‌های تلفن همراهی که در اختیار مردم قرار دارند، می‌توانند از این فناوری پشتیبانی کنند یا خیر.

این کارشناسی فناوری اطلاعات ابراز امیدواری می‌کند که 5G با همه ظرفیت‌های آن در کشور پیاده‌سازی شود و به گونه‌ای در اختیار کاربران قرار بگیرد که پاسخگوی نیاز آنها باشد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

سرعت 5g ایرانسل

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینترنت من خیلی ضعیف هست

  • ناشناس

    شاد رو به زور بالا میاره

  • ناشناس

    برنامه شاد رو به زور بالا میاره هزینه اینترنتش هم زیاده

  • ناشناس

    انصافا ایرانسل نسبت به اپراتورهای دیگه سرعتش بهتره

    • ناشناس

      برو بابا راست میگی من که ندیدم بهتر باشه

  • میلاد

    ۵ ساله بالای صدنفر از محل ما به ایرانسل زنگ زدیم و التماس کردیم زمین مجانی هم میدیم و بیاین یه دکل نزدیک ما بزنین تا یه اینترنت سرعت متوسط داشته باشیم و هر دفعه میگن پیگیری میکنیم، اما هیچ اتفاقی هم نمیفته.
    حتی آنتن ایرانسل برای مکالمه هم درحد ۲۰ درصد داریم با وجود جمعیت ۵ هزار نفری روستامون ( منهای جمعیت اطرافمون ).. بخوای اقتصادی هم فکر کنی خیلی بنفع خود ایرانسله با این همه جمعیت.
    ما اینترنت نسل ۳ توش موندیم و اونوقت صحبت از نسل ۵ میکنیم؟؟؟
    *******یک ده آباد، به از صد شهر خراب…*******

  • shahab

    من کلای از ایرانسل راضی نیستم چون هم سرعتش کم تره هم بسته های گرون تری داره و من هر موقع اینترنت میگیرم خیلی زود تموم میشه در حالی که من فقط تو واتساپم همینو بس و تو هیچ گروهی الای گروه مدرسه نیستم همین نه اینستا دارم نه تلگرام هیچی ندارم ولی 3 گیگ که تارخش دو هفته ای هست خد وکیلی تو سه روز الکی تموم میشه ای چیز تو ایران درست نی

  • ناشناس

    فقط قیمتش رفته بالا. یه بسته اینترنتی یه ساله رو قبلا آخر سال اضاف میاوردیم الان دوماه دووم بیاره هنر کرده، با اینکه استفاده مون همونه که قبلا بود. سرعت؟! اگه اینترنت وصل بشه باید خداروشکر کنیم. دانشجو نمیتونه یه امتحان بده. روز امتحان بالای صد نفر پیام میدن که اینترنتمون ضعیف بوده نتونستیم وارد سایت دانشگاه بشیم. رکورد شکنی کرده اما توی یه مورد دیگه…

  • Soheyl

    ??????ای بابا حتی شاد هم باز نمیکنه باید بهش بگی ایرنکرونا

  • محمود شبح

    الان دوماهه بی خود و بی جهت در قسمت شهرک مارلیک سرعت اینترنت به شدت پایین هستش در حد ۱ مگ بعد جاهای دیگه سرعتم ۷۰مگ دوماهه هر چند روز یکبار ‌زنگ‌میزنن کلی صحبت های تکراری میکنن در اخر میگن مشکل شما حل شده ؟ میگم نه همونه میگه باشه ‌ما به قسمت فلان اطلاع ‌میدیم، نا الان ۱۰ بار زنگ‌ژدن و هیچ اتفاقی نیوفتاده ، دیروز زنگ ژد گفت مشکل برطرف شده قطعا… گفتم نمی‌دونم اون محل نبودم وند روز تازه اومدم اما‌انگار حل نشده ، گفت نه حل شده استفاده ‌کنید یکی دو روز دیگه تماس میگیرم اگه باز مشکلی بود…. ???? دو ماهه ‌اسکل‌کردن مشکل از آنتن هاشون هستش اما اقدامی نمیکنن

  • \:

    خیلی زور داره ادم ببین پینگ اونی که ترکیه زندگی میکنه 4 ، پینگ اونی که تو امارات زندگی میکنه 10 ولی من که تو ایرانم 100 کاش بشه بگیم تموم شد ولی هنوزم هست پکت لاست هم بین 4 تا 20 درصد،بازم کاش بگیم تموم شد سرعت اپلود بیشتر از 4 مگابیت نیست و سرعت دانلود هم رو نتای گوشی 8 مگابیت،اره دیگه تموم شد برین لذت ببریم از نت.