کد مطلب: ۷۹۰۵۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۵ روش سرمایه گذاری جدید برای استارتاپ‌ها در ۲۰۲۳

5 روش سرمایه گذاری جدید برای استارتاپ‌ها در 2023

سرمایه گذاری روی استارتاپ‌ها طی سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است، چراکه افراد و گروه‌های زیادی به‌دنبال راه‌هایی برای مشارکت در مراحل رشد یک استارتاپ هستند. کسب‌وکارهایی که نیروی محرکه رشد نوآوری، اشتغال‌زایی و رشد اقتصاد کشورها به شمار می‌روند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سرمایه گذاری روی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآور با تنوع چشمگیری در حال افزایش است.

اگر طی سال‌های اخیر، جذب سرمایه از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر برجسته‌ترین راه‌حل برای گرفتن سرمایه بوده، الان شیوه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده است. سرمایه‌گذاری جمعی، سرمایه‌گذاری با توکن، سرمایه‌گذاری تاثیرگذار و… برخی از این نمونه‌ها هستند. در ادامه به معرفی 5 روش‌ جدید سرمایه گذاری روی استارتاپ‌ها می‌پردازیم.

1. سرمایه گذاری جمعی (Crowdfunding):

روش سرمایه گذاری جمعی یکی از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه گذاری جدید برای استارتاپ‌هاست. چرا که این امکان را برای آنها فراهم می‌کند تا از تعداد زیادی از افراد از طریق پلتفرم‌های آنلاین و… سرمایه مورد نیاز خود را تامین کنند. در اروپا، پلتفرم‌های تامین مالی جمعی مانند «Crowdcube» و «Seedrs» در بین سرمایه گذارانی که به دنبال مشارکت در مراحل اولیه رشد یک استارتاپ هستند، به محبوب زیادی دست یافته‌اند.

Crowdcube، پلتفرم بریتانیایی، با موفقیت بیش از 800 کسب‌وکار را تأمین مالی کرده و توانسته بیش از 1 میلیارد پوند از زمان راه‌اندازی خود در سال 2011 جمع‌آوری کند. Seedrs نیز بیش از 800 شرکت را تأمین مالی کرده و بیش از 1 میلیارد پوند جذب سرمایه کرده است.

این پلتفرم‌ها فرصت را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند که با کمتر از 10 یورو در استارتاپ‌ها سرمایه گذاری کرده و در ازای آن پاداش و مزایا دریافت کنند. به عنوان مثال، «Monzo»، استارتاپ مستقر در بریتانیا در سال 2016 در 96 ثانیه یک میلیون پوند در Crowdcube جمع آوری کرد. استارتاپ «GoCardless» نیز در سال 2017، توانست 2 میلیون پوند از طریق پلتفرم Seedrs جمع آوری کند.

2. سرمایه گذاری با توکن (Tokenization):

توکن‌سازی یک روش سرمایه گذاری جدید است که به استارتاپ‌ها اجازه می‌دهد تا با انتشار توکن‌های دیجیتالی که نشان‌دهنده مالکیت شرکت یا دارایی‌های آن هستند، جذب ّسرمایه کنند. این توکن‌ها را می‌توان در مبادلات دارایی دیجیتال، مانند سهام، خرید و فروش کرد.

این روش به استارتاپ‌ها اجازه می‌دهد تا به سرمایه گذاران خارجی نیز دسترسی داشته باشند و روش نقدپذیری بیشتری برای سرمایه‌ گذاری در استارتاپ‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. در اروپا، بورس اوراق بهادار جبل الطارق، یک بورس دارایی دیجیتال و همچنین اولین پلتفرم فروش توکن تنظیم شده در جهان را راه‌اندازی کرده است که محیط امنی را به استارتاپ‌ها و سرمایه گذاران برای توکن‌سازی ارائه می‌دهد.

شرکت «Nivaura» در بورس اوراق بهادار لندن، با موفقیت اوراق قرضه‌ای را در بلاکچین اتریوم منتشر و تسویه کرد. علاوه بر این، بورس اوراق بهادار مالت نیز که در زمینه دارایی‌های دیجیتال پیشگام است، بورس دارایی دیجیتال MSX را راه‌اندازی کرده که فعالیت‌های سنتی بازار سرمایه را با راه‌حل‌های نوآورانه برای دارایی‌های دیجیتال ترکیب می‌کند.

3. سرمایه گذاری مبتنی بر بدهی خطرپذیر (Venture debt):

سرمایه گذاری مبتنی بر بدهی یک گزینه محبوب از روش‌های سرمایه گذاری برای سال 2023 است که به استارتاپ‌ها این امکان را می‌دهد تا از یک شرکت سرمایه‌گذار خطرپذیر مبلغی را قرض بگیرند.

نرخ بهره این پول نسبت به وام‌های سنتی معمولا کمی بالاتر است. این نوع سرمایه گذاری می‌تواند برای شرکت‌هایی که تمایلی به واگذاری سهام خود ندارند، گزینه مناسبی باشد. در اروپا، صندوق سرمایه گذاری اروپا (EIF)، که یک موسسه مالی است، بدهی‌های مخاطره‌آمیز را به استارتاپ‌ها ارائه می‌کند. استارتاپ آلمانی بیوتکنولوژی «Celonic»، در سال 2020 توانست 15 میلیون یورو بدهی خطرپذیر از EIF جمع‌آوری کند.

علاوه بر این، سایر ارائه‌دهندگان بدهی خطرپذیر مانند «INKEF Capital»، یک صندوق بدهی خطرپذیر هلندی، تأمین مالی مبتنی بر بدهی را به استارتاپ‌های مختلف در هلند و اروپا ارائه کرده است که می‌تواند به‌عنوان مرجعی در زمینه بدهی‌های خطرپذیر در اروپا تلقی شود.

4 تامین مالی مبتنی بر رشد درآمد در دوره آتی (Revenue-based financing):

تامین مالی مبتنی بر درآمد یک روش سرمایه گذاری جدید است که به استارتاپ‌ها اجازه می‌دهد تا بخشی از درآمد آتی خود را در ازای تامین مالی به سرمایه‌گذاران بفروشند. سرمایه‌گذاران نیز درصدی از درآمد استارتاپ را دریافت ‌کرده و پس از رسیدن به هدف، آن استارتاپ سهمش را بازخرید می‌کند.

این روش می‌تواند برای استارتاپ‌هایی که مدل درآمدزایی مشخصی دارند، جذاب باشد. در اروپا، پلتفرم‌هایی مانند Seedrs و CircleUp گزینه‌های تامین مالی مبتنی بر درآمد را راه‌اندازی کرده‌اند که امکان دسترسی به این نوع بودجه را برای استارتاپ‌ها و فرصت مشارکت در مراحل اولیه رشد یک شرکت را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند.

یکی از استارتاپ‌های اروپایی که با موفقیت سرمایه خود را از طریق تأمین مالی مبتنی بر درآمد افزایش داده است، استارتاپ بریتانیایی GoCardless است که توانست در سال 2017، 2 میلیون پوند سرمایه جذب کند. مثال دیگر، استارتاپ آلمانی «Klara» است که در یک دور تامین مالی به رهبری CircleUp Growth» «Partners در سال 2020، 15 میلیون یورو جمع‌آوری کرد و نشان داد که تأمین مالی مبتنی بر درآمد در بین استارتاپ‌های اروپایی هر روز محبوب‌تر می‌شود.

5. سرمایه گذاری تاثیرگذار ( Impact Investing):

سرمایه گذاری تاثیرگذار یک روش سرمایه گذاری استارتاپی است که علاوه بر بازدهی مالی، بر دستیابی به اهدافی چون اثرگذاری اجتماعی یا زیست‌محیطی نیز تمرکز دارد. هدف سرمایه‌گذاران تأثیرگذار ایجاد تغییرات مثبت در زمینه‌های پایداری محیطی، عدالت اجتماعی و توسعه جامعه است. این روش سرمایه گذاری در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، زیرا سرمایه‌گذاران بیشتری به دنبال راه‌هایی برای همسو کردن سرمایه‌ گذاری‌های خود با ارزش‌های جامعه و ایجاد تغییر در جهان هستند.

در اروپا، سرمایه گذاری تاثیرگذار به طور فزاینده‌ای مورد استقبال قرار گرفته است و سرمایه‌ گذاران بیشتری به دنبال ایجاد تاثیر مثبت بر جامعه و محیط زیست هستند. با توجه به شبکه جهانی سرمایه گذاری تأثیرگذار (GIIN)، دارایی‌های سرمایه گذاری تأثیرگذار تحت مدیریت در اروپا در سال 2019 به 12.2میلیارد دلار رسید. انتظار می‌رود این روند ادامه یابد، زیرا به مرور زمان سرمایه گذاران بیشتری از پتانسیل سرمایه گذاری تأثیرگذار برای ایجاد تغییرات مثبت آگاه می‌شوند.

یکی از نمونه‌های سرمایه گذاری تاثیرگذار در اکوسیستم استارتاپی اروپا، شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر مستقر در بریتانیا، «Anesco» است. Anesco در سال 2019 حدود 20 میلیون یورو از بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) و سایر سرمایه گذاران تاثیرگذار جذب سرمایه کرد تا راه‌حل‌های ذخیره انرژی خورشیدی و انرژی در بریتانیا را تسریع بخشد.

مثال دیگر، استارتاپ هلندی «Fairphone» است که در صنعت تولید گوشی‌های هوشمند فعال است. این شرکت در سال 2013 توانست 2.5 میلیون یورو سرمایه تاثیرگذار جذب کند که به آن کمک کرد تا اولین Fairphone خود را راه‌اندازی کرده و متعاقبا گوشی‌های هوشمند منصفانه، ماژولار و قابل تعمیر تولید کند.

این روش‌های سرمایه‌گذاری جدید علاوه بر فراهم کردن فرصت‌های جدید برای استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران، به ایجاد اکوسیستم استارتاپی فراگیر و پایدارتر نیز کمک می‌کنند.

آخرین و مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های حوزه فناوری و اکوسیستم استارتاپی را اینجا در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.