خبر مهم:

کد مطلب: ۷۸۷۹۸۹

مدیرعامل مرکز نوآوری هاب اصفهان در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

با تعطیلی هاب اصفهان ۳۰ تیم استارتاپی بی‌خانمان می‌شوند

با تعطیلی هاب اصفهان 30 تیم استارتاپی بی‌خانمان می‌شوند

فضای کار اشتراکی و «مرکز نوآوری هاب اصفهان» با 30 تیم استارتاپی و 150 نفر فعال حوزه نوآوری با حکم قضایی شهرداری اصفهان برای تخلیه مواجه شده است. هاب با شهرداری قرارداد کتبی سه‌ساله داشته اما این قرارداد به اتمام رسیده و فعالان این اکوسیستم باید از آنجا نقل مکان کنند. بنا بر گفته شورای شهر اصفهان، قرار است این مکان به رصدخانه شهرداری واگذار شود.

مرکز استارتاپی هاب اصفهان رصدخانه می‌شود؟

ترکش‌های دولتی همچنان و پی‌درپی بر پیکر نحیف اقتصاد دیجیتال و کسب‌وکارهای استارتاپی می‌نشیند. قطعی اینترنت طی 7ماه اخیر و فیلترینگ گسترده تنها برخی از این ترکش‌های ویران‌کننده هستند. در تازه‌ترین مشکلی که در اکوسیستم استارتاپی کشور ایجاد شده، مرکز نوآوری هاب اصفهان با حکم قضایی برای تخلیه مواجه شده است.

مهران کرمی، مدیرعامل هاب اصفهان در این رابطه به تجارت‌نیوز گفت: مسئولان شهرداری قول‌های مساعدی داده‌اند اما نتیجه قطعی به دست نیامده است. بنابراین تاکنون تلاش ما برای تمدید اجاره این مکان بی‌نتیجه بوده و این مکان قرار است در اختیار رصدخانه شهرداری قرار بگیرد. مسئولان شهرداری به مدیران هاب پیشنهاد داده‌اند که به چند فرهنگسرا نقل مکان کنند، بدون توجه به اینکه فضاهای کار اشتراکی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، به آدرس‌های سرراستی برای فعالان حوزه تکنولوژی و استارتاپی تبدیل می‌شوند و این مکان‌ها را نمی‌توان صرفا به تعدادی میز و صندلی تقلیل داد.

ساختمان متروکی که هاب اصفهان شد

مدیرعامل هاب اصفهان در ادامه صحبت‌هایش و در ارتباط با چگونگی شروع به‌کار این مرکز نوآوری به تجارت‌نیوز گفت: ساختمان ارگ جهان‌نما 15 سال بدون استفاده بود و ما با هزینه 1میلیارد تومانی آن را بازسازی و تجهیز کرده و این مکان را به فضایی برای حضور فعالان اکوسیستم استارتاپی استان تبدیل کردیم. اما با حکم تخلیه شهرداری، بیش از 30 تیم استارتاپی در معرض نابودی و بی‌مکانی قرار می‌گیرند و چرخه درآمد بیش از 150نفر مختل می‌شود.

به گفته کرمی، هاب اصفهان با اجاره ساختمان ارگ جهان‌نما از شهرداری و تجهیز آن، از سال 97 کارش را شروع کرد و الان بیش از 30 تیم استارتاپی در این فضای 1100 متری، فعال هستند. ما این ساختمان را با الزامات فضای کار اشتراکی و براساس نیازهای استارتاپ‌ها بازسازی و آماده کردیم. این ساختمان حتی آب و برق هم نداشت.

طی سه سال، در فرایند جذب افراد کارآمد، تیم‌های استارتاپی، ایجاد فضای انگیزشی و… بودیم و دیدگاه بلندمدتی در این زمینه داشته‌ایم. اما حالا این فضا قرار است در اختیار رصدخانه شهرداری قرار بگیرد.

به ما پیشنهاد داده‌اند که به فرهنگسراها نقل‌ مکان کنیم. آنها فضای کار را صرفا با وجود میز و صندلی تعریف می‌کنند. درحالی‌که فضای کار اشتراکی کامیونیتی ویژه خودش را دارد که با گذشت زمان شکل گرفته است، رویدادهای ویژه‌ای در چنین فضاهایی برگزار می‌شود و آموزش‌هایی در اختیار تیم‌ها قرار می‌گیرد و تیم‌ها به دلیل وجود همین شرایط است که به جای اجاره دفتر شخصی، وارد فضای کار اشتراکی می‌شوند. آنها به دنبال تعاملات کاری با فعالان حوزه خودشان هستند و چنین امکانی در هر فضایی به دست نمی‌آید.

کرمی همچنین اضافه می‌کند که وقتی این فضا را در اختیار گرفتیم، حدود 4 ماه برای تجهیز آن زمان صرف کردیم اما در نامه تخلیه 15 روز مهلت داده‌اند که از اینجا برویم.

در اوج دوران رشد حکم تخلیه داده‌اند

این فعال اکوسیستم استارتاپی در ادامه به تشریح روند رشد این فضای نوآوری می‌پردازد و می‌گوید: یک سال بعد از آغاز به‌کار هاب، با کرونا مواجه شدیم و عملا فرصت کار در این سال را از دست دادیم. سال 99 رونق به هاب برگشت و در سال 1400 روال خوبی در اینجا برقرار شد.

اما امسال و در اوج رونق کسب‌وکارمان، نامه تخلیه و فشار از سمت شهرداری برای رفتن از ارگ را دریافت کرده‌ایم. درحالی‌که برای این فضا، کار برندینگ و جذب تیم و… انجام دادیم. حتی به خاطر مشکلات اینترنت برای این مرکز، فیبر نوری هم کشیدیم.

الان 400 نفر در لیست رزرو هاب اصفهان قرار دارند، بیش از 100 رویداد با محوریت استارتاپ‌ها برگزار کرده‌ایم و برنامه‌های زیادی برای آینده داریم. درواقع این فضای کار اشتراکی طی سال‌های فعالیتش مانند یک حامی در کنار استارتاپ‌ها قرار داشته و به آنها کمک کرده است.

همه چیز از تغییرات در تیم شهرداری شروع شد

ظاهرا این اتفاقات با تغییرات تیم شهرداری رخ داده است. کرمی می‌گوید: ما از اعضای شورای شهر و تیم شهرداری خواستیم که از هاب اصفهان بازدید کنند تا اهمیت آن را برای تیم‌های استارتاپی و شرکت‌های دانش‌بنیان به آنها نشان دهیم. آذر 1400 قرارداد ما تمام شده و ما خواستار تمدید آن هستیم. سوال این است که چرا شهرداری که ساختمان‌های زیادی در اختیار دارد، باید ارگ را تخلیه کند؟

درحالی‌که ساختمان ارگ جهان‌نما بیش از 20 واحد خالی وجود دارد. اما شهرداری می‌خواهد بخش مربوط به هاب را در اختیار بگیرد که کاملا تجهیز شده است. مسئولان شهرداری همیشه از اهمیت توسعه فضاهای کارآفرینی گفته‌اند اما الان از عدم تمدید اجاره هاب اصفهان حرف می‌زنند. با شهردار حرف زده‌ شده و امیدواریم شهرداری در این تصمیم خود تجدید نظر کند.

چون فضاهای پیشنهادی عملا امکانات و ساختار مورد نظر استارتاپ‌های حاضر در هاب را ندارند. شرکت‌ها حتی استخدام منابع انسانی را بعضا براساس موقعیت شهری و جغرافیایی هاب انجام داده‌اند.

اهمیت دیگر مرکز نوآوری هاب این است که اصفهان به دلیل مرکزیتی که در میان استان‌های همجوارش دارد، توانسته اکوسیستم استارتاپی قابل‌توجهی بسازد.

این امر به مرکزیت‌زدایی از تهران در زمینه استارتاپی کمک می‌کند. ضمن اینکه هاب اصفهان، یکی از چهار فضای کار اشتراکی مستقر در این شهر است و از اهمیت زیادی برای فعالان اکوسیستم استارتاپی برخوردار است.

شهرداری باید توجه داشته باشد که ما یک ساختمان مرده را زنده کرده و اجتماعی از افراد نوآور را گرد هم آورده‌ایم که فرهنگ کارآفرینی را ترویج می‌کنند اما نهاد شهرداری این اکوسیستم استارتاپی و کارآفرینی را پس می‌زند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.