کد مطلب: ۵۰۶۵۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جزئیاتی از سرمایه‌گذاری چینی‌ها در مزرعه بیت‌کوین رفسنجان / فاز دوم در راه است

جزئیاتی از سرمایه‌گذاری چینی‌ها در مزرعه بیت‌کوین رفسنجان / فاز دوم در راه است

این روزها قطعی برق و آلودگی هوا، صدای اعتراض شهروندان به ویژه در کلان‌شهرها را درآورده است؛ در این شرایط انتشار اخباری در مورد فعالیت یک مزرعه استخراج بیت‌کوین در کرمان با سرمایه‌گذاری چینی‌ها، حاشیه‌ساز شد؛ اما آنها می‌گویند قانونی فعالیت می‌کنیم و در ماه‌های پیک مصرف برق هم تعطیل هستیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای اخیر برق برخی مناطق کلان‌شهرها، ساعاتی در شبانه‌ و روز قطع می‌شود و مقامات می‌گویند دلیل آن کمبود گاز نیروگاه‌هاست. آلودگی هوا هم صدای مردم را درآورده است که باز هم مسئولان دلیل آن را سوختن مازوت به جای گاز اعلام می‌کنند.

در این میان، مثل همیشه انگشت اتهام به سوی مردم است که یا مصرف برق و گاز را کاهش دهید یا تنفس مازوت را تحمل کنید. در این شرایط انتشار اخباری در مورد ماینینگ غیرمجاز، فعالیت نهادهای دولتی در حوزه استخراج رمزارز و البته فعالیت یک مزرعه استخراج بیت‌کوین در منطقه آزاد رفسنجان، حساسیت‌هایی را ایجاد کرده است.

موضوع مزرعه بیت‌کوین در رفسنجان به ویژه از این نظر خبرساز شد که فعالان صنعت ماینینگ در ایران، از موانع پی در پی در مسیر فعالیت خود گلایه دارند؛ در حالی که این مزرعه با سرمایه‌گذاری چینی‌ها شکل گرفته است.

قانونی فعالیت می‌کنیم

تجارت‌نیوز، در گزارشی با عنوان مزرعه بیت کوین به این ماجرا پرداخت و در عین حال موضوع حضور این سرمایه‌گذاری خارجی در رفسنجان را از گروه توسعه سرمایه‌گذاری ایران و چین پیگیری کرد.

روابط‌عمومی این گروه در پاسخ، اعلام کرد که گروه توسعه سرمایه‌گذاری ایران و چین «با مشارکت سرمایه‌گذاران ایرانی و چینی با هدف پیشرفت روابط تجاری ایران در زمینه‌های تولید، تجارت و مشاوره صنایع فلزات سنگین و غیر فلزات، رمزارزهای دیجیتال و ساخت نیروگاه‌های گازی و خورشیدی»، شکل گرفت.

در این پاسخ از «مزرعه ماینینگ منطقه ویژه رفسنجان»، به عنوان یکی از پروژه‌های این گروه نام برده شده که با ظرفیت ۲/۱ میلیون ترابایت خروجی و با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلار در فازهای مختلف، احداث و راه‌اندازی شده است.

در این پاسخ همچنین ادعا شده است که «مجموعه ایران و چین با دریافت کلیه مجوزهای قانونی اعم ازجواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری در حال فعالیت» است.

تعطیلی در ۴ ماه پرمصرف

بر اساس این توضیح، آنها ادعا کرده‌اند که مزرعه ماینینگ رفسنجان ماهیانه ۶۰ هزار مگاوات برق مصرف می‌کند و هزینه آن را با تعرفه تعیین شده توسط وزارت نیرو در ماه‌های سرد سال به مبلغ ۴۰۰۰ ریال (معادل ۱۰ برابر تعرفه صنعتی) می‌پردازد. ضمن آنکه این مبلغ با احتساب عوارض و مالیات ارزش افزوده به حدود ۴۸۰۰ ریال برای هر کیلووات می‌رسد. ( تصویر قبض برق آبان ماه سال جاری )

همچین تعرفه برق در ۴ ماه گرم سال به میزان ۱۶ هزار ریال برای هر کیلو وات است که به دلیل عدم صرفه اقتصادی این شرکت در تمام ۴ ماه به صورت کامل تعطیل بوده است.

روابط عمومی این مرکز از راه‌اندازی فاز دوم این مرکز در آینده نزدیک خبر داده است.

روزنامه هفت صبح امروز در گزارشی نوشت، مزرعه بیت‌کوین کرمان، بزرگ‌ترین مرکز استخراج بیت‌کوین در کشور است و روزانه با مصرف ۱۲۰ مگاوات‌ساعت برق، ۱٫۷ بیت‌کوین استخراج می‌کند که سود آن به حدود یک میلیارد و ۳۳۰میلیون تومان می‌رسد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اخبار دروغ
    روزی ۱/۳ میلیارد درآمد دارن به گفته شما
    ماهی میشه حدودا ۴۰ میلیارد
    و هزینه مصرف برق هم ۴۰ میلیارد شده
    پس همه درآمدشون رو میدن به وزارت نیرو؟؟؟؟
    باور کردیم
    دولت خوب ملت بد
    اصلا همه چی تقصیر ما

  • ناشناس

    چرا به چینی ها ،که عامل کرونا شدن و ملت ایران و ب کشتن دادن ،امکانات و دادن؟؟؟ مگه خود دانشمندان ایران نمیتونن؟؟ حالا چرا چین؟؟! مگه غیر از اونا کشور دیگه ای نبود؟؟!حالا چرا مخفیانه!!ایا ملت ایران از حضور چینی ها خشمگین نیست؟؟؟ ایا این مساله خود گویایی حقایق پشت پرده نیست!

  • ناشناس

    واقعا هرجا دست بذاری میبینی چینی ها دستشون تو کاره کاش با غولهای سرمایه داری غرب همکاری داشتیم لااقل از تکنولوژی ایشون استفاده می‌کردیم برای مثال خودروهای کیفیت بالا تولید میکردیم بجای اینکه بعد 30 سال پراید و تیبا و سمند تولید کنیم

  • ناشناس

    سرمایه گذاری که نه اشتغال زایی داره نه انتقال تکنولوژی تنها مزیتی که داری فروش برق هست اون هم تو شرایطی که خودمون مشکل برق داریم به نظرتون عاقلانه هست.

  • ناشناس

    سلام.
    میگه ماهانه 60هزار مگا وات مصرف داره ولی یه جا میگه روزانه 120مگا وات برساعت،یه جای این خبر می لنگه،

  • ناشناس

    چرا برق مزارع ماینری رو قطع نمیکنند تا مجبور به قطعی در اماکن عمومی مثل بیمارستانها و درمانگاهها و مراکز خدماتی دیگه نشوند؟!
    که یه عده درآمد داشته باشند؟
    این ظلم نیست؟

    • ناشناس

      برادران چینی مقدم ترند. چجوری به خودت اجازه میدی اینجوری بگی. خدا بیامرزتت محمدرضا

  • ناشناس

    دیگه چی مونده بدیم به چینیها واقعا در این سالها از دریا .برق .جنگل ….بگزریم مملکت رو یه بار دو دستی تقدیم چینیها بکنید تموم بشه دیگه .ایران پر عظمت کجا میرود خدا داند .این چینیهای کمونیست رو بیرون کنید مگه خودمون نمیتونیم رمز ارز تولید کنیم تو این کار هم محتاج دیگران هستیم .ملت خودمون بخوان تولید کنن میشه غیر قانونی ولی برای چینیها میشه قانونی؟

  • ناشناس

    کلا ۳ بیت کوین دیگه قابل استخراجه اونوقت اینا روزانه ۱.۷ بیت کوین استخراج دارن??

  • ناشناس

    این قبض کلا مشکل داره دویست امپر برق ضریب ۴۰ داره بعد این چجوری بدون ضریب میشه مگه میشه ترانس جریان نداشته باشه کنتور منفجر میشه کل برق بدون ضریب از کنتور عبور کنه

  • ناشناس

    این قبض کلا مشکل داره ۲۰۰ امپر برق ضریب ۴۰ داره بعد چجوری این حجم امپر بدون ضریب محاسبه بشه امکان نداره برق ۳ فاز بالای ۱۰۰ امپر بدون ترانس جریان نمیشه امکان نداره اون حجم برق از کنتور عبور کنه