کد مطلب: ۳۷۱۳۸۹

گفتگوی تجارت‌نیوز با وحید کریمانه، مدیر استارتاپ «فول فکر»:

رنج استارتاپ‌ها از مشکلات زیرساختی / افزایش مشاوره آنلاین به دلیل مشکلات اقتصادی

رنج استارتاپ‌ها از مشکلات زیرساختی / افزایش مشاوره آنلاین به دلیل مشکلات اقتصادی

اختلال در زیرساخت‌هایی که استارتاپ‌ها برای تبادلات آنلاین خود به آن نیاز دارند موجب شده تا هزینه‌های سربار استارتاپ‌ها افزایش یابد و به دلیل قرار گرفتن در فشار اقتصادی بسیاری از آنها ناگزیر شده‌اند، بخش‌های توسعه‌ای خود را معلق کرده و برای بقا بجنگند.

به گزارش «تجارت‌نیوز» ، مدیرعامل یک استارتاپ خدمات روانشناختی و مشاوره آنلاین به «تجارت‌نیوز» می‌گوید که از سال گذشته تاکنون به دلیل افزایش فشارهای اقتصادی درخواست برای مشاوره آنلاین افزایش یافته است.

وحید کریمانه، مدیر استارتاپ «فول فکر» با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکلات بسیاری در بخش‌های زیرساختی، ارتباطی و فنی برای استارتاپ‌ها وجود دارد، اضافه می‌کند: در بخش زیرساخت هم از داخل در حال ضربه خوردن هستیم و هم از خارج. متاسفانه به علت فیلترینگی که روزانه در جریان زیرساخت اینترنت کشور اتفاق می‌افتد و قابل پیش‌بینی نیست، هر روز ممکن است یک پورت و پروتکلی دچار مشکل شود و به همین علت هزینه‌های بسیار زیادی روی دست ما گذاشته می‌شود که در بیشتر مواقع ناگزیریم هزینه توسعه و دولوپ را دوباره پرداخت کنیم به این دلیل که زیرساخت دستکاری می‌شود.

او ادامه می‌دهد: از سویی دیگر به علت تحریم‌ها نمی‌توانیم با بسیاری از سایت‌های خارجی که با آنها تبادل و تعامل داشتیم، ارتباط برقرار کنیم و در بسیاری از مواقع مجبور می‌شویم چرخ را دوباره اختراع کنیم. به طور مثال برای کارهای ساده‌ای مثل نوتفیکیشن یا ایمیل و یا بسیاری از کارهای دیگر که سرویس‌های آماده‌شان وجود دارد، به دلیل تحریم‌ها مجبوریم خیلی از این چرخ‌ها را دوباره اختراع کنیم.

او با اشاره به اینکه این پروسه بسیار پرهزینه است، ادامه می‌دهد: ادامه بقای سرویس‌های آنلاین در ایران با سرمایه‌های بسیار زیاد امکان‌پذیر است و از آن سو نیز بحث جذب سرمایه هم مشکلات خاص خودش را دارد. به همین علت استراتژی ما در سال جدید بر اساس بقای شرکت طراحی شده و برنامه‌های توسعه‌ای را کمتر کرده‌ایم و اولویت این است که کسب‌وکار را سرپا نگه داریم تا زمانی که وضعیت اقتصادی و سیاسی ثابت شود.

کریمانه با اشاره به افزایش متقاضی مشاوره آنلاین می‌گوید: بالا بودن استقبال برای مشاوره متاسفانه ناشی از وضعیت فعلی جامعه و مردم است که تحت استرس، اضطراب و فشار هستند. اگرچه این بازار به لحاظ کسب‌وکار بازار بزرگی است اما از نظر اجتماعی جای تاسف دارد که هموطنان ما با این حجم بزرگی از مشکلات روبرو هستند.

او تاکید می‌کند که مشکلات زیرساختی آنها با کسانی که فقط از اینترنت استفاده می‌کنند، فرق دارد:« به عنوان نمونه اخیرا ارتباط دو سرور با یکدیگر به علت دستکاری‌هایی که در پروتکل‌های اینترنتی ایجاد شد، قطع شده بود و به همین علت برای خدمات رسانی به بخشی از کاربران با مشکل مواجه شده بودیم.»

او تاکید می‌کند: ما معتقدیم که ثبات در هرکاری در پیشرفت کار ما تاثیرگذار است و در حال حاضر در حال رفع و رجوع مشکلاتی هستیم که از سوی خودمان به ما وارد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.