کد مطلب: ۵۷۶۸۱۷

چالش‌های عجیب پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی

چالش‌های عجیب پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی

در چند هفته اخیر به دنبال تصویب طرح صیانت از فضای مجازی برخی از پیام‌رسان‌های داخلی اقدامات عجیبی را برای جذب مخاطب و جایگزین شدن پیام‌رسان‌های خارجی، انجام دادند.

به گزارش تجارت‎‌نیوز ، در چند هفته‌‌ اخیر تعدادی از پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی با چالش‌های عجیبی روبه رو شدند. بعضی از آن‌ها نیز با اقدامات خود به پیشواز طرح صیانت فضای مجازی رفتند.

اقدام‌های گوناگونی که در بعضی از موارد نارضایتی عمومی را در پی داشت و در دیگر موردها بازتاب رسانه‌ای باعث شد این پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌ها به مشکل خود پی برده و به رفع و حل آن بپردازند.

در این گزارش به تعدادی از این چالش‌ها که در یک هفته اخیر توسط تجارت‌نیوز پیگیری شد، پرداخته می‌شود.

نقض حریم شخصی کاربران اینستاگرام توسط روبیکا

با مطرح شدن موضوع طرح صیانت از فضای مجازی و صحبت از فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام در آن؛ اپلیکیشن روبینو (روبیکا) با نقض قانون کپی رایت و حریم خصوص کاربران، تمام اطلاعات کاربران را از اینستاگرام به روبینو منتقل کرد.

بعد از جنجالی شدن این موضوع و واکنش شدید کاربران، معاون سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر، از ابطال مجوز اپلیکیشن «روبیکا» به‌علت نقض قوانین رقابت و استفاده غیرمجاز از اطلاعات شخصی کاربران، خبر داد.

البته روابط عمومی روبیکا اعلام کرد که این اپ، سوپراپلیکیشنی با محوریت شبکه اجتماعی و پیام‌رسان است نه iptv و درخواست مجوزی از ساترا نداشته است که بخواهد باطل شود.

گوگل پلی نیز به دنبال اعتراض کاربران ایرانی، این برنامه را از فروشگاه اپلیکیشن گوگل حذف کرد. به دنبال این اتفاق این اپلیکیشن جایگاه خود را از کافه بازار و اناردونی نیز از دست داد و حذف شد.

برای اطلاعات بیشتر از این موضوع گزارش‌های « نقض حریم شخصی کاربران اینستاگرام توسط روبیکا / اعتراض به اکانت‌های جعلی » و « ابطال مجوز «روبیکا» به‌علت تخلفات گسترده » را بخوانید.

خرید اطلاعات کاربران همراه‌اول توسط آی‌گپ!

پیامکی برای مشترکان همراه اول مبنی بر اینکه « پرداخت صورت حساب تلفن همراه از طریق پبام رسان آی گپ با ۱۵ درصد تخفیف انجام می‌شود» ارسال شده که باعث واکنش و نگرانی تعداد زیادی از مشترکان این اپراتور شد.

چندی پیش نیز شرط ورود به سامانه دانشگاه آزاد اسلامی و گرفتن کارت جلسه امتحان، عضویت در آی‌گپ بود.

پیام‌رسان‌های ایرانی با روش‌های مختلفی سعی کردند تا جایگزین پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی شوند. اما بدون برنامه‌ریزی صحیح، زیرساخت مناسب و جلب اعتماد کاربران ایرانی این موضوع امکان‌پذیر نیست.

ورود #۷۸۰* به سایت‌های شرط‌بندی!

درحالی که فعالیت در سایت‌های شرطبندی به هر نحوی در قوانین ایران جرم تلقی می‌شود، اما پیامک فعالسازی یا کد ثبت‌نام یکی از سایت‌های شرط‌بندی با پیش‌شماره هف هشتاد (*۷۸۰) ارسال می‌شد.

با پیگیری‌های تجارت‌نیوز ، روابط عمومی هف هشتاد در رابطه با این موضوع پاسخ داد: هیچ گونه رابطه اعم از همکاری یا ارائه سرویس میان هف‌هشتاد و سایت‌های غیرقانونی همچون سایت‌های شرط‌بندی وجود ندارد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: «هف‌هشتاد» برای مقابله با این اقدام، آی‌پی صفحه مورد نظر را مسدود کرد. با توجه به این که با فاصله کوتاهی، این سایت آی‌پی داخلی دیگری را روی صفحه پرداخت ست کرد، معلوم شد که این وب‌سایت از یک بازه آی‌پی استفاده می‌کند که تمام این بازه نیز مسدود شد.

کارت‌های بانکی جدید مجوز دارند؟

کارت‌های جدید بانکی یا همان نئوبانک‌ها که به تازگی وارد نظام بانکی ایران شده‌اند، توانایی این را دارند که بدون مراجعه به شعب بانک‎‌ها، فعالیت‌های بانکی یا حتی بیشتر از آن را انجام دهند.

اپلیکیشن‌هایی مانند بلوبانک، بانکینو، اوانو و … در این راه پیش قدم بوده‌اند. اما سوال اساسی افراد این است که آیا این کارت‌ها امنیت دارند؟

عضو هیات مدیره نظام صنفی رایانه‌ای تهران در پاسخ به این سوال به تجارت‌نیوز گفت: فعالیت بانک‌های مجازی در ایران اکنون زیر نظر بانک‌های دیگر با رعایت «قوانین بانک مرکزی» است. بلوبانک زیر نظر بانک سامان و به طور مثال بانکینو زیر نظر بانک خاورمیانه است.

روابط عمومی اوانو نیز درباره مجوز فعالیت این نئوکارت گفت: اپلیکیشن اوانو محصول شرکت همراه کسب و کارهای هوشمند بوده و این شرکت به عنوان بازوی دیجیتال همراه اول فعالیت می‌کند و مجوز پرداخت یاری از بانک مرکزی را در اختیار دارد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وقتی روبینو کل اطلاعات اینستاگرام رو برمیداره ببین دیگه کی ها نه تنها ایران بلکه کل کشورهارو برمیدارن و با تحلیل داده ها میتونن بازاریابی، بازی سیاسی، براورد طبع و مزاج کشور مربوطه برای اهداف خودشون بکنن و …
    به عصر بیگ دیتا خوش امدید

  • ناشناس

    برای اینکه قبضی پرداخت بشه لازم به خرید اطلاعات از همراه اول نیست یا همراه اول اطلاعت کاربران را در اختیار ای گپ قرار نداده بلکه یک api ساده محدود به شماره تلفن و مبلغ کافیه
    چرا مردم فرییب میدید بیسواد نیوز