کد مطلب: ۵۰۷۴۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تبعات نظارت صدا و سیما بر فضای مجازی

تبعات نظارت صدا و سیما بر فضای مجازی

زمزمه‌های سپردن مسئولیت نظارت بر محتوای فضای مجازی به صدا و سیما، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است و برخی مقامات دولتی با مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس مخالف کرده‌اند. دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی نیز عملی شدن این مصوبه را به ضرر بخش خصوصی می‌‌داند و نگران تبعات آن برای کسب‌وکارهاست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفته است که صدا و سیما را به عنوان ناظر محتوا در فضای مجازی انتخاب کند و مدیریت و نظارت بر محتوای تولیدشده در این فضا را به رسانه ملی بسپارد. همچنین این کمیسیون دو هزار میلیارد تومان اعتبار را هم برای تولید محتوا در فضای مجازی تخصیص داده که قرار است براساس جدول مشخصی در اختیار سازمان‌ها و نهادهایی چون صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی قرار بگیرد. این اخبار را حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ در روزهای گذشته به خبرگزاری فارس گفته بود که با واکنش‌هایی مواجه شد.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله مقامات دولتی هستند که هر یک به نوعی مخالفت خود را با مصوبه کمیسیون تلفیق اعلام کرده‌اند.این مصوبه، برای تبدیل شدن به قانون ابتدا باید در صحن علنی مجلس تصویب شود و بعد هم به تایید شورای نگهبان برسد. برخی کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند اگر همه این مراحل طی شود، می‌تواند برای بخش خصوصی و کسب و کارها خطرناک باشد.

حیف و میل اموال عمومی

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی از جمله کسانی است که سپردن نظارت بر محتوای فضای مجازی به صدا و سیما را به شدت به ضرر بخش خصوصی و کسب‌وکارها می‌داند. او معتقد است نهادهای دولتی و حکومتی نشان داده‌اند در این شرایط محدودیت زیادی را برای فعالیت بخش خصوصی ایجاد می‌کنند.

به گفته طالبی، صدا و سیما سال‌هاست که نشان داده توان تولید محتوای قابل قبول را برای اقشار مختلف ندارد و بسیاری از مخاطبان ترجیح می‌دهند هر نوع محتوایی را از منابع دیگر دنبال کنند. او می‌گوید این در حالی است که صدا و سیما، هزاران میلیارد تومان نیز از دولت بودجه دریافت کرده و می‌کند؛ سپردن ردیف بودجه دیگری به این مجموعه برای تولید محتوا در فضای مجازی، اشتباه محض است و به نوعی حیف و میل اموال عمومی و پول مالیات‌دهندگان محسوب می‌شود.

صدا و سیما هم رقیب و هم ناظر!

آیا در این میانْ سپردن مسئولیت تولید و نظارت همزمان به سازمانی که خود می‌تواند رقیب بخش خصوصی باشد، تصمیم درستی است؟ دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی تاکید می‌کند صدا و سیما توان رقابت با بخش خصوصی را ندارد و این بخش ماجرا چندان نگران‌کننده نیست.

طالبی می‌افزاید: نگرانی اصلی آنجاست که این سازمان بخواهد به عنوان ناظر، محدودیت‌هایی را برای کسب‌وکارها یا حتی شبکه‌های مجازی ایجاد کند. به ویژه اینکه احتمال شکست صدا و سیما در این طرح وجود دارد و ممکن است در ادامه بهانه بیاورد که برای مثال وجود اینستاگرام یا فلان سایت باعث شکست این مجموعه شده است. او معتقد است صدا و سیما در بخش تولید موفق نبوده است و نمی‌تواند نظارت قابل قبولی نیز بر فعالیت بخش خصوصی داشته باشد. بر این اساس سپردن چنین مسئولیتی به این سازمان بدون شک به کسب‌وکارها آسیب می‌زند چرا که نهادها هیچگاه به فکر بخش خصوصی نبوده‌اند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حقگو

    صداو سیما میدونیم یعنی چی ! همه میدونیم همین تلویزیون هم اگر خوب عمل میکرد کسی به سراغ اینستاگرام نمیرفت!
    اگر صدا و سیما خوب بود وضع ما این نبود!
    مشکل انحصار و یکجانبه گرایی است که در صدا و سیما وجود دارد اما تو فضای مجازی نباید این اشتباه دوباره تکرار بشه وگرنه دیگر چیزی از اینترنت باز نمیمونه!

  • صابر

    صدا سیما چجور رو فضای مجازی نظارت میکنه؟ میاد مثلا گوشی منو از دستم میگیره میگه جون مادرت پست نزار من بجاش تولید محتوا کنم چون پول میگیرم؟?این مسخره بازیا چیه