کد مطلب: ۴۷۹۸۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خدمات غیرحضوری یا نقض حریم خصوصی؟ / انتقاد کاربران از دسترسی «آیتول» به اطلاعات شخصی

خدمات غیرحضوری یا نقض حریم خصوصی؟ / انتقاد کاربران از دسترسی «آیتول» به اطلاعات شخصی

در شرایطی تعدادی از شرکت‌های فناورانه و تیم‌های استارتاپی به اطلاعات محرمانه‌ای چون شماره موبایل و پلاک خودرو افراد دسترسی دارند، برخی این موضوع را نقض حریم خصوصی خود می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نقض حریم خصوصی از سمت «آیتول»، این روزها گلایه بسیاری از کاربران ایرانی است. آیتول امکان استعلام و پرداخت خلافی خودرو و عوارض طرح‌های ترافیکی تهران، آزادراهی و سالیانه را برای متقاضیان امکان‌پذیر می‌کند. آیتول همچنین خدمات کارواش و تعویض روغن را در محل درخواستی افراد به آنها ارائه می‌دهد.

این در حالی است که آیتول در صفحه توئیتر خود نوشته است: «ما تو آیتول، چند تا کلیک رو جایگزین بروکراسی‌های شلوغ و رفت‌و‌آمد کردیم، این باعث افتخارمونه، مخصوصا تو این دوران همه‌گیری ویروس کرونا».

آیتول، را شرکت «کیان افق هیربد» ارائه کرده است که از سال 1397 در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند. در بخش درباره مای این شرکت آمده است که ارزش‌های آن بر مبنای «مشتری‌محوری، صداقت و درستكاری، پایبندی به اصول و اخلاق متعارف كسب و كار، رعایت احترام متقابل، مسئولیت‌پذیری و قانون‌مندی»، شکل گرفته‌اند.

انتقاد کاربران به نقض حریم خصوصی

آیتول، گاهی پیامک‌هایی را به تلفن همراه افراد می‌فرستد که آنها را به پرداخت بدهی خلافی و عوارض تشویق می‌کند یا پیشنهاد دریافت خدمات کارواش و شستشوی خودرو در محل را ارائه می‌دهد.

در پیام‌هایی که از سوی آیتول ارسال می‌شود، شماره پلاک خودرو هم درج شده است. بعضی کاربران در فضای مجازی، دسترسی این مجموعه به شماره تلفن همراه افراد، پلاک خودرو آنها و اطلاعات بدهی عوارض یا خلافی را نقض حریم خصوصی خود دانسته‌اند. گروهی، در این موضوع که آیتول از نظر حقوقی، اجازه دسترسی به چنین اطلاعاتی را داشته باشد نیز تردید کرده‌اند.

همچنین برخی به ارسال پیامک‌های گاه و بی‌گاه در مورد پرداخت عوارض شهرداری خود، در حالی که هنور فرصت برای این کار وجود دارد، معترض هستند. تفاوت مبلغ عوارض در سامانه آیتول و سایت تهران من، کارمزد دریافتی این سامانه و تاخیر بیش از حد معمول هفت تا 10 روزه در واریز مبلغ پرداختی به حساب شهرداری، ادعاهای دیگری است که برخی کاربران به آن اشاره کرده‌اند.

در شرایطی که شیوع ویروس کرونا، اهمیت ارائه خدمات غیرحضوری را بیش از پیش افزایش داده است، گروهی از افراد معتقدند چنین خدماتی باید به خواست خود کاربران به آنها ارائه شود؛ به عبارت دیگر، هر کس که مایل بود به سامانه‌ها مراجعه و اطلاعاتی چون شماره همراه و مشخصات خودرو خود را ثبت کند. در این صورت، شائیه نقض حریم خصوصی نیز پیش نمی‌آید.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

800.460 011

چرا شماره تلفن مالکان خودرو باید در اختیار یک مجموعه فعال در حوزه کارواش باشد؟ این مجموعه چه ارتباطی با شهرداری تهران دارد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    تا بحال بیش ‌از پنج اپلیکیشن برای من پیامک فرستاده اند که عوارض عبور از بزرگراه و خلافی اتومبیل باید از طریق آنها پرداخت شود. چه سازمان یا اداره ای شماره تلفن و شماره اتومبیل و بدهی مرا در اختیار آنها قرار داده؟ معمولا اطلاعات اتومبیل اعم از خلافی وغیره در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی باید باشد .پس این اطلاعات را بدون مجوز صاحب خودرو را بر اساس چه قانونی در اختیار دارند؟.

  • ناشناس

    ازاینکه آیتول تذکر می دهد حرفی نیست ولی انتخاب بامشتری نیز حرف حساب است پیامک ازجانب پلیس واقدام از صاحب خودرو چون بعضی مواقع راننده مالک خودرو نمی باشد پیامک ازخلاف وغیره مالک را آگاه می کند خیلی هم قابل تقدیر است