کد مطلب: ۷۴۷۵۶۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هر آیفون چقدر طلا دارد؟

هر آیفون چقدر طلا دارد؟

آیفون از مقدار مشخصی طلا در ترکیب خود استفاده می‌کند. یک آیفو‌ن متوسط از 0.018 گرم طلا استفاده می‌کند که ممکن است ارزشی در حدود 1.58 دلار داشته باشد. یعنی می‌توان از 40 عدد آیفو‌ن 1 گرم طلا استخراج کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طلا با بسیاری از فلزات دیگر مانند نقره، مس، پلاتین و غیره در ترکیب گوشی‌های هوشمند و غیره در آیفون ترکیب می‌شود. یک آیفون حدود 0.018 گرم طلا دارد. یعنی می‌توان از 40 عدد آیفو‌ن 1 گرم طلا استخراج کرد.

به غیر از گوشی‌های روکش طلا، آیفون از مقدار مشخصی طلا در ترکیب خود استفاده می‌کند. یک آیفو‌ن متوسط از 0.018 گرم طلا استفاده می‌کند که ممکن است ارزشی در حدود 1.58 دلار داشته باشد. اما آن تنها یک آیفون است. اما اگر میلیون‌ها آیفون فروخته شده در سال در نظر گرفته شود، حجم استفاده از طلای استفاده شده در آیفون به تُن می‌رسد.

اپل به تنهایی 217 میلیون آیفون در سال 2018 فروخته است. بنابراین، ممکن است استفاده از طلا برای یک برند پرفروش آنقدر گران نباشد. اما طلا بهترین ماده برای رسانایی الکتریسیته نیست، با این حال همچنان پرمصرف‌ترین عنصر است؛ رسانایی خوبی دارد، انعطاف‌پذیری را در طول طراحی فراهم می‌کند و با مروز زمان به راحتی نمی‌زند.

چقدر طلا در ساخت آیفو‌ن استفاده شده است؟

برخی از محققان ادعا می‌کنند که اپل در آیفون 0.018 گرم طلا استفاده می‌کند. بسیاری از اجزای مادربرد و موبایل اپل از طلا ساخته شده‌اند.

به طور دقیق، طلایی با ضخامت چند میکرون را در خطوط مادربرد، تراشه‌ها، رابط‌های IDE، اسلات‌های PCI Express، سوکت‌های پردازنده و حتی سینی سیم کارت یافت می‌شود. استفاده از طلا در کویل‌های شارژ و دوربین‌ها نیز دیده می‌شود.

این در حالیست که تعویض آیفون به ارزش طلا هیچ سودی برای افراد نخواهد داشت. چرا که مقدار طلای مورد استفاده در آیفون نسبتاً کم است و بیش از 1.5 دلار نمی‌ارزد. خرید بیش از 40 گوشی باعث می‌شود مقدار طلا به 1 گرم برسد.

در سال 2022، 1 گرم طلا تقریباً 58 دلار ارزش گذاری شده بود. بنابراین، می‌توان با خرید 40 عدد آیفون 1 گرم طلا دریافت کرد.

با وجود این براساس آماری دقیق‌تر تخمین زده می‌شود که یک آیفو‌ن معمولی حدود 0.034 گرم طلا، 0.34 گرم نقره، 0.015 گرم پالادیوم و کمتر از یک هزارم گرم پلاتین در خود جای می‌دهد. همچنین حاوی آلومینیوم کم ارزش اما همچنان قابل توجه (25 گرم) و مس (حدود 15 گرم) است.

اپل سالانه 3.5 میلیون تُن طلا مصرف می‌کند

اگر تعداد آیفون‌های فروخته‌شده در یک سال در نظر گرفته شود از مرز 200 میلیون می‌گذرد. چنانچه مقدار اندک طلای استفاده‌شده در آیفون‌ها باهم ترکیب شود برابر با 3.5 تن طلا در سال می‌شود. این مقداری بود که اپل تنها در سال 2019 به آن رسید.

با این حال، اپل هنوز میزان طلای به‌کاررفته در آیفو‌ن را تایید نکرده است، چرا که آنها این موضوع را فاش نمی‌کنند. زیرا از سوی کاربران و سازمان‌های محیط زیستی مورد انتقاداتی در مورد استخراج طلا قرار گرفته‌اند. فرآیند استخراج طلا برای محیط زیست مضر است، اما اپل مدعی است از طلای بازیافتی در آیفون‌های خود استفاده می‌کند.

از آنجایی که گوشی‌های هوشمند می‌آیند و می‌روند، سالانه طلاهای زیادی هدر می‌رود. به گزارش Slims Recycle، آنها طلای معادل 789 مدال طلای المپیک را از گوشی‌های هوشمند بازیافت کرده‌اند و این در سال 2015 بوده است، بنابراین فکر کردن به مقدار طلای بازیافتی امروز وحشتناک است.

اپل از روباتی به نام دیزی برای بازیافت آیفون‌های قدیمی استفاده می‌کند. این ربات می‌تواند در یک ساعت حدود 200 آیفون را از بین ببرد و طلای آن استخراج می‌‌کند. اما تعداد کل آیفون‌های بازیافت شده توسط اپل هنوز یک راز باقی مانده است.

با وجود این، استفاده از طلا در گوشی‌های هوشمند کاملا متدوال است. فقط اپل نیست که از طلا در گوشی‌های آیفون خود از این سنگ ارزشمند استفاده می‌کند، حتی سامسونگ و مدل‌های قدیمی برندهای HTC و LG گوشی‌های طلایی دارند.

مهم‎ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اختصاصی اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محقق متون مقدس

    «الله خالق کل شئ و هو علی کل شئ وکیل»خدا آفریننده همه چیز است و او بر هر چیزی وکیل است. سوره الزمر آیه ۶۲فکر کنم برند اپل یاد آور سیب گاز زده آدم (ع)است که آنها زده اند