کد مطلب: ۳۶۰۰۱۱

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک فعال صنعت تولید گیم:

از صنعت سینما هم فروش بیشتری داریم / آینده صنعت «گیم» در ایران

از صنعت سینما هم فروش بیشتری داریم / آینده صنعت «گیم» در ایران

صادق جبلی با بیان این که 25 میلیون نفر مخاطب فعال گیم در ایران وجود دارد گفت: اگر این حوزه جدی گرفته و در آن سرمایه‌گذاری شود خیلی زود می‌تواند آورده مالی مطلوبی را داشته باشد.در سال 96 حدود 300 میلیار تومان فروش بازی‌های موبایل در بازار ایران رقم خورده و این در حالی است که در همین مدت مشابه کل فروش سینمای ایران به این رقم نزدیک هم نشده بود.

صادق جبلی، فعال حوزه تولید بازی در گفتگو با تجارت‌نیوز در باره آینده فعالیت تولیدکنندگان بازی و صنعت بازی‌های ایرانی در سال 98 اظهار کرد: به نظر می‌رسد با توجه به پایین آمدن ارزش پول ملی برای خیلی از بازی‌سازهای داخلی به صرفه است که محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کنند. با توجه به این که روز به روز کیفیت بازی‌های ایرانی بهتر می‌شود، ما می‌توانیم محصولات را به خارج از کشور صادر کنیم. البته به علت مشکلات تحریم، خیلی از تیم‌ها و شرکت‌ها اولویت‌های بعدیشان صادرات به خارج بود اما با وجود تحریم‌های سخت می‌توان از تهدیدها فرصت ساخت.

او در ادامه گفت: در سال 98 شرکت‌های تبلیغاتی نقش مهم‌تری را باید در چرخه صنعتی گیم ایفا کنند. آنها از طریق تبلیغات برای بازی‌ها می‌توانند جذب کاربرهای بیشتر و درآمدزایی بهتری داشته باشند تا بهتر دیده شوند.

پتانسیل‌های حوزه بازی

این فعال حوزه تولید بازی تاکید کرد:طبق اعلام بنیاد بازی‌های رایانه ای، در سال 96 حدود 300 میلیار تومان فروش بازی‌های موبایلی ایرانی در بازار رقم خورده است. این در حالی است که در همین مدت مشابه کل فروش سینما ی ایران به این رقم نزدیک نشده بود.

جبلی با بیان این که 25 میلیون نفر مخاطب فعال گیم در ایران وجود دارد گفت: این رقم خیلی زیاد است و محدود به کودکان نیست. اگر این حوزه جدی گرفته و در آن سرمایه گذاری شود خیلی زود می‌تواند آورده مالی مطلوبی را داشته باشد.

او ادامه داد: ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند در ایران بالا رفته است. در واقع یک کنسلو بازی در اختیار اکثر مردم ایران است و به نظر نمی‌رسد به اندازه ظرفیتش در آن محتوا وجود داشته باشد. این بازار همچنان تشنه بازی‌های جدید، بومی و سرگرم‌کننده ایرانی است. این بازار فرصت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری است.

جبلی در ادامه تاکید کرد: البته کسانی که می‌خواهند در بازار تولید بازی سرمایه‌گذاری کنند به این نکته باید توجه داشته باشند که این بازاری «های تک» محسوب می‌شود و باید از افراد به روز و حرفه‌ای و متخصص در آن استفاده کرد وگرنه به مشکلات بزرگی بر خواهند خورد.

او در پایان گفت: یکی از بزرگترین غول‌های آی تی چین که از شرکت فیس بوک به مراتب بزرگتر است، اکثرا در آمد هایش را از تولید بازی کسب می‌کند. این حوزه می‌تواند سهم بالایی از تولید ناخالص داخلی داشته باشد و همچنین گردش مالی فراوانی را به همراه می‌آورد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.