کد مطلب: ۶۷۷۵۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرانجام نامعلوم اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی/ چالش عضویت پروانه‌‌های جعلی در اتحادیه

سرانجام نامعلوم اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی/ چالش عضویت پروانه‌‌های جعلی در اتحادیه

انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی چند ماهی است که سرنوشت نامعلومی یافته است. چرا که در میان اعضای هیات‌مدیره این اتحادیه و وزارت صمت رویکردها و نظرات مختلفی وجود دارد که تاکنون هیچکدام به نتیجه مناسبی نرسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره جدید، به دلایل گوناگون چندین بار به تاخیر افتاد. اما حالا هیات عالی نظارت اعلام کرده‌است که این انتخابات تا پایان تیر امسال برگزار می‌شود.

با این حال باز هم سرانجام این اتحادیه نامعلوم است. چرا که از جمله دلایلی که منجر به لغو انتخابات این اتحادیه شد؛ دستور وزارت صمت برای تفکیک اتحادیه به دو بخش خدماتی و توزیعی است. همچنین، از سوی دیگر بازار افشاگری‌های اعضای اتحادیه علیه یکدیگر هم داغ است.

وجود رویکردهای متناقض در اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی

فرشاد وکیل‌زاده، نایب رئیس اول اتحادیه کسب‌وکارهای مجاز ی در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با تفکیک این اتحادیه گفت: «درحال حاضر دو رویکرد در این مورد وجود دارد. عده‌ای معتقدند که مطابق دستور وزیر، اتحادیه باید تفکیک و بعد انتخابات برگزار شود. عده‌ای دیگر می‌خواهند ابتدا انتخابات برگزار شود و پس از آن تفکیک اتفاق بیفتد.»

او ادامه داد: «گروه اول می‌گویند، اگر انتخابات ابتدا برگزار شود، اعضای هیات‌مدیره جدید به احتمال زیاد به سمت تفکیک اتحادیه نمی‌روند. ممکن است که این موضوع منافعی را برای برخی به‌وجود بیاورد و به همین دلیل از آن غفلت کنند.»

وکیل‌زاده بیان کرد: «با این حال، مساله‌ای که وجود دارد و در جلسه هیات عالی نظارت نیز مطرح شد، این است که اتحادیه فعلی انتخابات را برگزار کند. اما یک ایراد به این بحث وارد است. بعضی از افراد ادعا کردند که طبق ماده ۵۵ قانون نظام صنفی، تاریخ برگزاری انتخابات در حیطه صلاحیت و اختیارات قانونی هیات عالی نظارت نیست.»

هیات عالی نظارت می‌تواند تاریخ انتخابات را تعیین کند؟

وکیل‌زاده، با اشاره به اینکه حیطه اختیارات هیات عالی نظارت تنها در این است که می‌تواند انتخاباتی را لغو کند، یا برخی از اعضا هیات‌مدیره را عزل و نصب کند، گفت: «اما اگر طبق ماده ۵۵ نگاه کنیم، این هیات امکان مشخص کردن تاریخ برگزاری انتخابات را ندارد.»

او در این باره ادامه داد: «بنابراین کماکان دو دیدگاه متفاوت وجود دارد. عده‌ای می‌گویند مطابق دستور وزیر عمل شود. اما از سوی دیگر بحث دخالت هیات عالی نظارت است که ایرادات حقوقی به آن وارد می‌کنند.»

نایب رئیس اول اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با اعلام این خبر که لیست جدیدی از کاندیداها تعیین می‌شود، گفت: «با این حال، فارغ از اینکه کدام اتفاق رخ دهد، از زمان ثبت‌نام اعضا برای عضویت در هیات‌مدیره و کاندید شدن، بیش از یکسال گذشته‌است. در همان مقطع نیز خیلی از افراد معتقد بودند که اطلاع‌رسانی درستی در مورد ثبت‌نام برای عضویت در هیات‌مدیره انجام نشده‌است.»

او همچنین، از فرصت مجدد افراد برای ثبت‌نام و کاندید شدن خبر و ادامه داد: «با قطعیت می‌گویم که لیست قبلی برای عضویت در اتحادیه ملاک نخواهد بود. هم افراد جدید می‌توانند ثبت‌نام کنند و تایید صلاحیت شوند، هم افرادی که در طول این یکسال وارد اتحادیه شدند و هم افرادی که در گذشته در اتحادیه بودند.»

عوامل تاثیرگذار بر انتخابات اتحادیه باید از بین برود

نایب رئیس اول انجمن کسب‌وکارهای مجازی در ادامه گفتگو با تجارت‌نیوز، از لزوم ابطال پروانه‌های جعلی برخی از افراد حاضر در این اتحادیه گفت: «با وجود این، مساله دیگری هم باید پیگیری شود. اعضایی هستند که معتقدند که پروانه‌های جعلی باید باطل شود تا تاثیری بر انتخابات نداشته باشند.»

وکیل‌زاده با اشاره به قانون ۲۲ نظام صنفی که هیات‌مدیره را مسئول اداره اتحادیه می‌داند، توضیح داد:«بر اساس این ماده، صدور پروانه‌های کسب نیز از وظایف اتحادیه است و باید به نوعی در هیات‌مدیره مطرح می‌شدند، اما غیر از یک دوره محدود ۲ یا ۳ ماهه در پنج سال گذشته، هیچ پروانه کسبی جهت اعطا در هیات‌مدیره مطرح نشد.»

او در این باره ادامه داد: «این جزو مواردی بود که از نظر ما تخلف است و پیگیری‌های آن را انجام دادیم. در نتیجه اعضای حال حاضر اتحادیه که به نوعی جعلی هستند؛ باید از اتحادیه جدا شوند و پروانه‌های آن‌ها ابطال شود. در نهایت با ابطال این پروانه‌ها هرگونه تاثیرگذاری روی انتخابات اتحادیه از بین می‌رود.»

وکیل‌زاده در پایان گفت: «با این فرایند، ثبت‌نام کاندیدهای جدید برای هیات‌مدیره حدود سه ماه زمان می‌برد. اینکه می گویند آخر تیر امسال انتخابات برگزار می‌شود، از نظر من ۹۹ درصد امکان‌پذیر نیست. یعنی حتی اگر تفکیک اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی صورت نگیرد و انتخابات برگزار شود، ضرورت دارد که ثبت‌نام‌ اعضا صورت بگیرد. اما فرایندها دو تا سه ماه زمان می‌برد. ما زودتر از شهریور و مهر شاهد برگزاری انتخابات نخواهیم بود.»

به نظر می‌رسد که برای مشخص شدن تکلیف این اتحادیه باید دو اتفاق قطعی قبل انتخابات رخ دهد. در وهله نخست لیست جدیدی از کاندیدهای انتخابات باز شود. دوم اینکه اعضا جعلی، شناسایی و پروانه‌های کسب آن‌ها ابطال شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.