خبر مهم:

کد مطلب: ۶۴۸۰۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مرغ وزیر ارتباطات غاز از آب درآمد/ واکنش یک حقوقدان به اجرای بی‌سر و صدای طرح صیانت!

مرغ وزیر ارتباطات غاز از آب درآمد/ واکنش یک حقوقدان به اجرای بی‌سر و صدای طرح صیانت!

افزایش تعرفه‌ها و کندی سرعت اینترنت در این روزها باعث شده تا برخی از کاربران آن‌ها را راهکاری برای اجرای طرح صیانت بدانند. چرا که طرح صیانت یا همان محدودسازی اینترنت از ابتدا، مورد انتقاد‌های شدیدی قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اسفند ۱۴۰۰ بود که وزیر ارتباطات تایید کرد که کاهش سرعت اینترنت هیچ ارتباطی با طرح صیانت از فضای مجازی ندارد. با این حال همچنان کاربران در فضای مجازی وضعیت سرعت اینترنت را به اجرای چراغ خاموش طرح صیانت مرتبط می‌دانند.

افزایش تعرفه‌ بسته‌های اینترنتی از یک سو و کاهش سرعت و کیفیت اینترنت در روزهای گذشته باعث شد که بسیاری کاربران گمان کنند؛ طرح صیانتی که هدفش محدودسازی‌ است، پنهانی در حال اجراست.

طرح صیانت از فضای مجازی کجای راه است؟

مخالفان طرح صیانت از ابتدای زمانی که این طرح مطرح شد، مشکل اساسی این طرح را مسدودسازی و ایجاد محدودیت در اینترنت می‌دانستند. اما قرار است که با پیگیری‌های نمایندگان مخالف در مجلس طرح صیانت برای بار دوم در صحن علنی مجلس بررسی شود. با وجود این اما کاربران باز هم این احتمال را می‌دهند که افزایش قیمت و کاهش سرعت بی‌ربط به اجرای طرح صیانت نیست. چرا که اعضای کمیسیون رسیدگی به طرح صیانت معتقدند که طی مراحل قانونی طرح را تصویب کردند.

هفته گذشته بود که رشیدی کوچی از بازگشت طرح صیانت از فضای مجازی به صحن علنی مجلس خبر داد. او در صفحه توییتر خود نوشت: «طرح صیانت با رای قاطع نمایندگان من بعد به جای بررسی در کمیسیون مشترک، در صحن مجلس و توسط ۲۹۰ نماینده بررسی خواهد شد.»

اما با وجود این هم، روز گذشته ( سوم اردیبهشت۱۴۰۱) غلامرضا نوری قزلجه، عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی که یکی از مخالفان این طرح است؛ در توییتی نوشت: «کاهش سرعت و افزایش تعرفه اینترنت از راهکارهای طرح صیانت برای محدود سازی و مسدودسازی بود. وزیر محترم ارتباطات مراقب باشید سود اقتصادی و منافع سیاسی متحجرانه یک اقلیت انحصار طلب، پوست خربزه زیر پای شما نشود.»

این در حالی است که نوری چندی پیش اعلام کرد که طرح اولیه که مربوط به مرداد است، برای نظرخواهی به شورای عالی فضای مجازی ارسال شده‌است.

به گفته این نماینده مجلس، اشکالات قانونی طرح صیانت به نحوی است که امکان تصویب آن وجود ندارد و به همین دلیل بهتر است که در شورای عالی فضای مجازی و دولت بر روی آن کار شود. این نماینده مجلس اعتقاد دارد که نباید بخش‌های محدود کننده طرح صیانت وارد لایحه دولت شود.

این یعنی هنوز نه مجلس و نه شورای عالی فضای مجازی تکلیف این طرح را مشخص نکرده‌اند و همانطور که تجارت نیوز در گزارش‌های پیشین اشاره کرد، طرح صیانت فعلا یک طرح سرراهی است. حالا با این اوصاف این پرسش مطرح می‌شود که این نماینده مجلس خبر از اجرای کدام طرح می‌دهد؟طرحی که هنوز هیچ‌کس مسئولیتش را قبول نکرده و تبدیل به قانون نشده است؟

اجرای طرح صیانت غیر قانونی است

نعمت احمدی، حقوقدان در پاسخ به این پرسش که زمانی که هنوز طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی مورد بررسی و تصویب هیچ نهادی قرار نگرفته، آیا افزایش قیمت اینترنت و کاهش پهنای‌باند در راستای اجرای این طرح غیر قانونی هست یا خیر به تجارت‌نیوز می‌گوید: هم افزایش قیمت و هم کاهش پهنای‌باند نیاز به قانون دارد، وقتی هیچکدام قانون ندارد، اجرای آن غیرقانونی است.

او ادامه می‌دهد: اجرای طرح صیانت و کاهش پهنای‌باند در حال حاضر غیر قانونی است. اما مثل هزاران اقدام دیگر که بدون هیچ قانونی، اجرایی می‌شود، محدودسازی نیز در حال اجرا است.

احمدی تاکید می‌کند: مسئولان صرفا با مطرح کردن طرح صیانت خود را بدنام کردند. آن هم در شرایطی که بدون هیچ قانون و تاییدی در حال محدودسازی هستند!

در نهایت دلیل کندی اینترنت چیست؟

یکی از اپراتورهای خدمات‌دهی اینترنت نیز در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره تاثیر طرح صیانت بر روی سرعت اینترنت اظهار کرد: «هنوز این طرح وارد مرحله اجرایی نشده است که مشخص شود، تأثیری داشته یا خیر. هنوز هم معلوم نیست که اصلا چگونه اجرا خواهد شد.»

همچنین، از نظر کاربران و کارشناسان این حوزه کندی سرعت اینترنت دلایل مختلفی دارد. شرکت‌های اینترنتی و مخابرات دو متهم اصلی برای سرعت پایین اینترنت هستند. در حالی که دلیل واقعی پهنای‌باند اینترنت است. سالهاست وعده افزایش پهنای باند داده می‌شود ولی در عمل تحقق نداشته و همچنان پهنای باند کمی در اختیار شرکت‌ها قرار داده می‌شود.

تعدادی از کارشناسان نیز دلایلی مانند استفاده در ساعات ترافیک یا برخی مشکلات زیرساختی مثل کافی نبودن ظرفیت در سرویس دهنده‌های اینترنت (ISP) را علت اصلی کاهش سرعت شبکه جهانی اینترنت می‌دانند، ولی برخی دیگر اجرای «طرح صیانت» را دلیل این کندی قلمداد می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.