کد مطلب: ۳۶۹۸۲۲

گفتگوی تجارت‌نیوز با مدیر مارکتینگ استارتاپ تماشا:

واکنش استارتاپ‌ها به فیلتر اینستاگرام چه خواهد بود؟

واکنش استارتاپ‌ها به فیلتر اینستاگرام چه خواهد بود؟

مسدودسازی اکانت اینستاگرامی برخی از مسئولان ایرانی، حالا یکبار دیگر احتمال مقابله به مثل ایران با این تصمیم مدیران اینستاگرام و مسدودسازی این شبکه از سوی ایران را مطرح و این موضوع بسیاری از کسب‌وکارها و فعالان استارتاپی را نگران کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال گذشته سال فیلترینگ و نگرانی برای استارتاپ‌ها بود، چرا که بعد از مسدود شدن تلگرام در ایران بسیاری از استارتاپ‌ها ضربه سختی را تحمل کردند اما مدتی بعد کم‌کم همه چیز به روال قبل بازگشت هرچند که کانال‌های تجاری در تلگرام نتوانستند مثل قبل با مشتریانشان ارتباط بگیرند اما کاربران در یک اعتراض مدنی با شکستن سد عبور به وسیله وی‌پی‌ان ارتباطات تلگرامی خود را احیا کردند.

اما با مسدودسازی اکانت اینستاگرامی برخی از مسئولان ایران حالا یکبار دیگر احتمال مقابله به مثل ایران با این تصمیم مدیران اینستاگرام و مسدودسازی این شبکه از سوی دولت مطرح و این موضوع بسیاری از کسب‌وکارها و فعالان استارتاپی را نگران کرده است.

آرین سهرابی، مدیر مارکتینگ استارتاپ «تماشا» در اینباره به «تجارت‌نیوز» می‌گوید: سال گذشته پس از اینکه تلگرام فیلتر شد، خیلی از فروش‌ها و بیزنس‌های کاربرمحور که ربات طراحی کرده بودند و به فروش در تلگرام دلخوش بودند، تعطیل شد یا از بین رفت و به‌تدریج دوستان و همکاران ما مجبور شدند سایت طراحی کرده و رباتشان را از تلگرام خارج کنند. در مارکتینگ ما نیز تا مدت‌ها بازخورد آگهی‌ها کاهش پیدا کرد و عملا در ماه‌های اولیه فیلترینگ، تلگرام تبدیل شد به شبکه‌ای که صرفا جنبه خبری پیدا می‌کرد.

او ادامه می‌دهد: از سوی دیگر راه‌های دیگری هم برای استفاده شبکه‌هایی مثل توییتر یا یوتیوپ و بسیاری از سوشال‌مدیاهایی که کشورهای دیگر استفاده می‌کنند، برای مردم وجود نداشت. اپ‌های فارسی هم که همیشه با مشکل امنیت مواجه هستند و این موضوع که اداره کردن دیتای کاربران به شکل مطلوبی انجام نمی‌شود، باعث شد تا اعتماد عمومی به آنها وجود نداشته باشد.

سهرابی به مشکل مسدود شدن و عدم دسترسی به اپ‌های ایرانی در اپ‌استور نیز اشاره می‌کند که مسدودسازی داخلی و خارجی را برای کاربران هم‌راستا کرد. او در این باره می‌گوید: خیلی از طراحان این توانایی را داشتند که اپ‌هایشان را دولوپ کنند و مجددا اپ را به دست مخاطب برساندند اما عملا بسته شدن این امکان موجب شد گپ مهمی برای برنامه‌سازان ایرانی به وجود آید که راه چاره دائمی برای آن وجود ندارد.

او به این نکته اشاره می کند که درحال حاضر 80 درصد ورود کاربران به شبکه‌ها از گوشی است و با وجود این مشکل در اپ‌استور عملا یک‌ششم کاربران ایرانی از چرخه بازی حذف می‌شوند که همین عدد هم رقم بزرگی است و حتی می‌تواند یک بیزینس را جابه‌جا کند.

سهرابی معتقد است که اگر این اتفاق برای کشورهای دیگری که برنامه‌نویسان قدرتمندی دارند، مثل هند می‌افتاد، تاکنون به‌راحتی برای حل آن به جواب رسیده بودند اما برای برنامه‌نویسان ایرانی که با مشکلات هزارتوی تحریم مواجهند، عملا هر تصمیمی را بی‌اثر می‌کند.

او درباره پیش‌بینی‌اش درباره احتمال مسدودسازی اینستاگرام در ایران می‌گوید: اینستاگرام شبکه اجتماعی ایرانیان است و من باور نمی‌کنم فعالیت آن در ایران متوقف شود. اگر این اتفاق بیفتد مثل گپی که برای تلگرام ایرانیان ایجاد شد، بعد از مدت کوتاهی مردم با استفاده از وی‌پی‌ان و یا وی‌پی‌اس دوباره به این شبکه برمی‌گردند. آن‌طور که ما شاهد هستیم در حال حاضر این روزها همه کاربران با وی‌پی‌ان روشن تردد می‌کنند، بنابراین با توجه به اثرگذاری اینستاگرام در بین ایرانیان اگر این اتفاق بیفتد، درست است که اول مردم شوکه می‌شوند ولی خیلی زود به حالت قبل برمی‌گردند و از وی‌پی‌ان یا سرورهای مجازی قدرتمند برای اتصال به این اپ استفاده می‌کنند.

به گفته او، در حال حاضر حتی بازار ایران این قابلیت را دارد که در آن دستگاه‌های سخت‌افزاری متصل به وی‌پی‌اس به فروش برسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.