کد مطلب: ۳۶۸۳۶۲

وب اپلیکیشن؛ گزینه آخر استارتاپ‌ها برای باقی ماندن در iOS؟

اپ‌استور برای ایرانی‌ها از دست رفت

اپ‌استور برای ایرانی‌ها از دست رفت

استفاده از نسخه وب برای دسترسی به اپلیکیشن، حالا تنها راه باقی ماندن استارتاپ‌های ایرانی و در امان ماندن از مسدود شدن حساب کاربریشان در سیستم عامل iOS شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از آنکه مجددا حساب کاربری صدها اپلیکیشن ایرانی از طریق اپل به دلیل تحریم شرکت‌های فناوری ایرانی از سوی دولت آمریکا مسدود شد، گزینه آخر ماندن این استارتاپ‌ها در گوشی‌های آیفون نسخه موسوم به PWA و استفاده از وب اپلیکیشن عنوان شده است.

به همین دلیل اخیرا اکثر استارتاپ‌ها اقدام به آموزش استفاده از وب اپ برای کاربران خود کرده‌اند، از جمله استارتاپ اسنپ که یکی از رکوردداران تعداد دانلود در گوشی‌های ایرانی است.

عطا خلیقی، مشاور سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره تبعات ایجاد این مشکل به ایسنا گفته که این موضوع حداقل یک‌سوم کاربران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خیلی‌ها دوست ندارند از وب‌سایت استفاده کنند و حتی افرادی بودند که بخواهند گوشی‌های آی‌اواس را کنار بگذارند.

خلیقی که مدیر مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا نیز هست درباره راه حل این موضوع گفت: به همین دلیل توسعه‌دهندگان دارند به این سمت می‌روند که از نسخه PWA استفاده کنند که بر پایه وب است، اما حالت اپلیکیشن دارد. این نسخه نصب کردنی نیست و مانند این است که یک آدرس را بوک‌مارک کنید. در واقع در نسخه PWA اپلیکیشن نصب نمی‌شود، همان فضای وب‌سایت است در نسخه خاصی از موبایل که حالت وب دارد.

به گفته این کارشناس بسیاری از آمار از جمله تعداد نصب کاربران، رتبه‌ای که کاربران به اپلیکیشن می‌دهند، نظراتی که می‌دهند از این بازارها کسب می‌شود. اما با اپل این آمار را از دست خواهیم داد.

مشاور سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان این‌که احتمالا شرکت‌ها دیگر سرمایه‌گذاری روی آی‌اواس را کنار می‌گذارند، گفت: یک شرکت کلی مارکتینگ می‌کند و بودجه برای نصب اپلیکیشن روی آی‌اواس تخصیص می‌دهد، اما ناگهان با این موضوع مواجه می‌شود که اپلیکیشن‌هایش دیگر کار نمی‌کنند. گروه بسیار بزرگی بودند که اپلیکیشن‌های موبایل آی‌اواس می‌نوشتند. بسیاری از آن‌ها بیکار شدند. شرکت‌ها هم احتمالا پروژه‌هایشان را برای آی‌اواس متوقف می‌کنند، چون بازار کاری که قبلا وجود داشته، دیگر نیست.

وب اپ برای همه راهگشا نیست

راه گریز اپلیکیشن‌های ایرانی اگرچه نسخه وب اعلام شده تا بتوانند همچنان در دیوایس‌هایی با کاربری iOS باقی بمانند اما این روش در بسیاری از استارتاپ‌ها آزموده شده اما به نتایج موفقی ختم نشده است.

از جمله آنها استارتاپ « سنجاق » است که پارسامهر، مدیرعامل آن می‌گوید نسخه وب برای همه اپلیکیشن‌ها جوابگو نیست.

او در این باره به «تجارت‌نیوز» می‌گوید: هنوز راه حل پایداری پیدا نشده و فکر نمی‌کنم که نسخه وب اپلیکیشن برای همه استارتاپ‌ها جوابگو باشد چرا که نیاز هر کدام از اپلیکیشن‌ها متفاوت است. مثلا ما قبلا روی وب تجربه ارسال پیام برای کاربران را داشتیم اما این تجربه بهینه نبود و جواب‌دهی لازم را نداشت، به همین دلیل می‌توان گفت که نسخه وب برای همه اپلیکیشن‌ها جوابگو نیست.

او معتقد است که شاید برای برخی از استارتاپ‌ها که در iOS کاربر کمتری دارند، چندان مساله بزرگی نباشد اما برای خیلی‌ها این موضوع به‌تدریج جدی می‌شود. او توضیح می‌دهد: در حال حاضر نیز ما با این مساله روبه‌رو هستیم و در اپ مخصوص متخصصان که بیشتر کاربران آن iOS هستند، دچار مشکل شده‌ایم. البته برخی از کاربران که وفاداری بیشتر دارند با تغییر دیوایس این شرایط را پشت سر گذاشته‌اند.

او می‌گوید که استارتاپ سنجاق دو اپلیکیش مشتریان و متخصصان را مدیریت می‌کند و در اپ متخصصان آنها هر روز با مشکل جدیدی مواجه می‌شوند و تاکنون هم نتوانسته‌اند راه حل جدی و پایداری پیدا کنند.

پارسامهر خوشبین به گشایش مشکلات در سیاست خارجی کشور است و می‌گوید مشکلات گسترده‌تری به‌تدریج به وجود می‌آید که گزینه تعامل با دنیا را جدی‎تر می‌کند. او اضافه می‌کند: مصرف‌کننده بیشترین آسیب را در این روند دیده است و بهتر این است که این مشکلات با دنیا حل شود. مساله iOS موضوع قابل لمسی است که افراد جامعه بیشتر با آن مواجه‌اند و بیشتر دیده شده، در حالی که بعد از شروع تحریم‌ها سرویس‌های بین‌المللی زیادی از دسترس ایرانی‌ها خارج شدند یا از حاکمیت ایران امکان استفاده آن را با فیلتر کردن از کاربران گرفت اما کسی از مشکلات آنها چیزی نشنید.

جز اپ‌استور راهی برای ورود به بازار iOS نیست

مهدی فروغی، یک فعال استارتاپی نیز در این زمینه به تجارت‌نیوز می‌گوید: چیزی که تا چندی قبل پیش‌بینی می‌شد و الان هم عملی شده این است که اپلیکیشن‌های ایرانی در حوزه iOS نمی‌توانند سرویس‌دهی کنند و به همین دلیل راه حل این است که به سمت نسخه PWA بیایند.

او اضافه می‌کند: در حال حاضر تقریبا همه استارتاپ‌ها و سازمان‌هایی که اپلیکیشن‌محور بودند، این پیام را به کاربرانشان داده‌اند که از این طریق اپلیکیشنشان را نصب کنند. در این روش در واقع ما دیگر با اپلیکیشن مواجه نیستیم بلکه با یک آیکون PWA مواجه‌ایم که البته اتفاق خوبی برای اپلیکیشن‌های ایرانی نبود اما واقعیت این است که راه حل دیگری برای اپ‌های ایرانی وجود ندارد و امیدواریم این تحریم‌ها برای بازار اپ‌های ایران به‌زودی برداشته شود و استارتاپ‌های ایرانی بتوانند دوباره وارد اپ‌استور شوند، چرا که غیر از اپ‌استور راه حل پایداری برای حضور در بازار iOS وجود ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.