خبر مهم:

کد مطلب: ۶۹۵۱۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

امیدهای تازه برای استارتاپ‌های بیمه‌ای/ مذاکره با بیمه مرکزی چگونه پیش رفت؟

امیدهای تازه برای استارتاپ‌های بیمه‌ای/ مذاکره با بیمه مرکزی چگونه پیش رفت؟

استارتاپ‌های بیمه‌ای اقدامات بیمه مرکزی را در تقابل با ادامه حیات خود می‌دانند، چرا که به نظر می‌رسد این اقدامات در راستای انحصارگری است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدتیست که استارتاپ‌های بیمه‌ای مانند دیگر استارتاپ‌ها، با رگولاتوری مربوط به حوزه خود یعنی بیمه مرکزی به چالش‌های جدی برخورده‌اند. این چالش‌ها می‌تواند آسیب‌ها و ضررات جبران‌ ناپذیری به این اکوسیستم وارد کند.

بیمه مرکزی معتقد است که شیوه ورود استارتاپ‌ها به صنعت بیمه با اشکالات بسیاری روبه‌رو است. این سازمان قصد دارد که در دوره جدید تمامی توان علمی و فنی را به کار بگیرد تا در نحوه ارائه خدمات نوین بیمه به معیشت شبکه نمایندگان بیمه‌ای لطمه‌ای وارد نشود. اقداماتی مانند راه‌اندازی شرکت آمیتیس و سامانه سوییچ.

این در حالیست که استارتاپ‌‌های این حوزه انتقادات فراوانی به بیمه مرکزی دارند. علاوه بر انتقادات و مخالفت‌هایی که تاکنون این استارتاپ‌ها به دلایل مختلف با بیمه مرکزی داشتند، در ۲۶ مرداد امسال نیز انجمن فین تک بیانه‌ای تازه در رابطه با سامانه جدید سوییچ بیمه مرکزی منتشر کرد.

طبق اعلام بیمه مرکزی، سامانه سوئیچ برای تبادل اطلاعات کارگزاران برخط با بیمه مرکزی، موسسات بیمه و نمایندگان آن‌ها صرفا از طریق سوئیچ که زیر نظر بیمه مرکزی است، انجام می‌شود.

استارتاپ‌های بازار بیمه نیز در بیانیه خود اعلام کردند که بیمه مرکزی در صورت اجرای نسنجیده‌ سامانه‌ سوئیچ به شکل فعلی و پر از ایراد آن، عملا فروش آنلاین بیمه متوقف خواهد شد. این باعث نابودی شرکت‌های دانش‌بنیان این عرصه و بیکاری هزاران نفر در این صنعت خواهد شد.

با وجود این به نظر می‌رسد که مخالفت‌های استارتاپ‌های بیمه‌ای در نهایت نتیجه مساعدی داشته است. چرا که آخرین پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد بیمه مرکزی و شرکت‌های نوآور حوزه بیمه، تصمیم به حل مشکلات گرفته‌اند.

بیمه مرکزی با استارتاپ‌های بیمه‌ای کنار آمد؟

محمدرضا فرحی، رئیس کمیسیون اینشورتک انجمن فین‌تک در گفتگو با تجارت‌نیوز در این خصوص گفت:« امروز ( ششم شهریور ۱۴۰۱) در جلسه‌ای با بیمه مرکزی به نتایج خوبی رسیدیم. در این جلسه قرار بر این شد که کارگروهی با محوریت معاونت علمی و فرهنگی ریاست جمهوری شکل بگیرد. تا در این کارگروه دغدغه‌ها و ابهاماتی که استارتاپ‌های بیمه‌ای درباره سامانه سوئیچ دارند به تفضیل بررسی شود.»

فرحی اضافه کرد:«در نهایت بر مبنای موارد و نظرات بیمه مرکزی و شرکت‌های حوزه بیمه، آیین‌نامه موجود کارگزاران برخط اصلاح شود و براساس آن هرگونه اعدام نظارتی که لازم است انجام شود، صورت بگیرد.»

رئیس کمیسیون اینشورتک در پایان نسبت به نتیجه گفتگو با بیمه مرکزی ابراز امیدواری و بیان کرد:«ما محطاتانه امیدواریم. چون ممکن است به علت وجود ذی‌نفعان و نظرات مختلف در هر دو سر ماجرا، در این راه هر گونه اتفاقی رخ بدهد. اما در حال حاضر به دلیل وعده‌های بیمه مرکزی، امیدواریم بر مبنای آن کارگروه، مشکلات موجود حل و فصل شود.»

با این حال، استارتاپ‌های بیمه‌ای ، اقدامات بیمه مرکزی را زنگ خطری در راستای نابودیشان می‌بینند و خواستار بررسی‌های بیشتر در این زمینه هستند. البته بیمه مرکزی نیز به نظر به دنبال رفع ایرادات و مشکلات موجود است. اما اقدامات بیمه مرکزی در چند وقت اخیر، کارکرد استارتاپ‌ها این حوزه را محدود و منحصر به بیمه مرکزی می‌کند.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های حوزه استارتاپ و تکنولوژی را در صفحه اختصاصی اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز بخوایند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.