کد مطلب: ۴۶۷۶۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دغدغه‌های بیمه‌ای رانندگان اسنپ/ آیا شرکت‌های تاکسی اینترنتی ملزم به بیمه رانندگان هستند؟

دغدغه‌های بیمه‌ای رانندگان اسنپ/ آیا شرکت‌های تاکسی اینترنتی ملزم به بیمه رانندگان هستند؟

بیمه تامین اجتماعی در حالی یکی از دغدغه‌های جدی رانندگان اسنپ است، که شرکت‌های تاکسی اینترنتی در کل، رانندگان را در استخدام خود نمی‌دانند و معتقدند ملزم به بیمه کردن آنها نیستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کاربران راننده اسنپ، هر جا که بتوانند از اینکه بیمه نیستند گلایه می‌کنند. برخی از آنها که از مخاطبان تجارت‌نیوز بوده‌اند، نظرات خود را در این مورد پای چندین گزارش این رسانه درج کرده‌اند و خواهان تهیه گزارشی درباره بیمه تامین اجتماعی رانندگان اسنپ شده‌اند. تعدادی از نظرات‌ این خوانندگان در ادامه می‌آید.

«آقا جریان بیمه تامین اجتماعی چی شد؟ لطفا در مورد این گزارش تهیه کنید. با مسئول جدید اسنپ صحبت کنید. ما بیمه نداریم، چکار باید بکنیم.»

«راستی بیمه رانندگان اسنپ چی میشه، مگه ما تحت پوشش تاکسیرانی نیستیم. پس بیمه چی میشه؟ کی مراجعه کنیم؟ آینده راننده چی میشه.»

«راننده‌های عزیزو خوانندگان عزیز، لطفایکی از کسانی که به ما حق می‌دهد که هم باید بیمه شویم وهم کمیسیون زیاد است، یک صفحه اشتراک درست کند تا بتوانیم با همکاری و همفکری به این مسئله رسیدگی کنیم. یک دست صدا ندارد.»

«اولا باید همه راننده‌ها بیمه بشوند چون ما شدیم کارمند اسنپ. این رو قانون میگه. پیگیر بشین. فقط نرین کار کنین. من واقعا نمی‌خوام با این کرایه و بدون بیمه کار ‌کنم. قانون می‌گه چون ما زیرمجموعه اسنپ هستیم، شرکت باید بیمه کنه. »

«من از اول امسال با اسنپ در حال همکاری می‌باشم و این مشکلاتی است که در این مدت دیده‌ام و حل آنها را پیشنهاد می‌کنم:

۱_مبلغ سفرها خیلی پایین است. باید مطابق تاکسیرانی شود.

2- کمیسیون بالا می باشد که به نظرم باید در تمامی شهرها یکسان و پنج درصد شود و عوارض شهرداری با اسنپ باشه.

3- پول بنزین تا حالا نه محاسبه شده و نه واریز شده و پول بنزین باید بر اساس کارکرد حتی از کیلومتر اول محاسبه شود و حق بنزین نقدا به حساب در هر سفر واریز شود.

4- شرایط بیمه درمانی و بازنشستگی برای رانندگان مطابق قانون فراهم گردد …»

«والا من که زبانم مو در آورد از بس گفتم شرکت یکی از وظایفش اینه که رانندهاش رو بیمه کنه درست مثل تاکسیرانی که رانندهاش همه بیمه هستند اماکمیسون دریافت نمی‌کنند بلکه لاستیک و بنزین هم به راننده‌اش میده. کرایه‌هاشون هم دو برابر اسنپ و تپسی هستش. ما چی؟ هیچی.»

«من که شهرستان کار می‌کنم، دارم ۲۰ درصد کمیسیون می‌دم و یک‌ونیم درصد هم عوارض شهرداری که جمعا یه چیزی نزدیک ۲۲درصد. با بنزین لیتری ۳تومان، بدون بیمه. وام هم به من تعلق نگرفته. ظاهرا اینا همش واسه تهرانه. بقیه دیگه آدم نیستن.»

«من خودم به شخصه، هیچ حمایتی از اسنپ ندیدم. هیچ وامی ندادن و کمیسیون هم همون ۲۰ درصد حساب میکنن. بیمه شدن رو هم مگه اینکه تو خواب ببینم. تو اردبیل کار می‌کنم.»

اسنپ: تعامل با سازمان تامین اجتماعی در دستور کار است

تجارت‌نیوز، دغدغه رانندگان اسنپ را با روابط عمومی این شرکت تاکسی اینترنتی در میان گذاشت و این پاسخ را دریافت کرد: «محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، در مورد بیمه کاربران راننده اعلام کرد که تعامل با سازمان تامین اجتماعی برای تخصیص بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی و انواع دیگر بیمه به رانندگان، از برنامه‌های اصلی او خواهد بود.»

اشاره روابط عمومی اسنپ به سخنان مدیرعامل جدید این مجموعه، در نشستی است که روز ۲۴ تیر ۱۳۹۹ برگزار کرد. خلج در این نشست، رانندگان را از جمله ذی‌نفعان مهم اسنپ معرفی کرد و گفت که تکرار تجربه موفقی که از همکاری با وزارت کشور و شهرداری به دست آمده و منجر به تامین بنزین رانندگان شده، در تعامل با سازمان تامین‌اجتماعی از برنامه‌های او است‌ تا حمایت بیمه‌ای از رانندگان صورت گیرد. به گفته وی این حمایت‌ها در حد کمک به ارائه بیمه خویش‌فرما به رانندگان خواهد بود (دنیای اقتصاد).

وی همچنین در یک برنامه لایو اینستاگرامی که هفتم مرداد ماه برگزار شد، با اشاره به تشکیل کمیته‌ای در داخل شرکت برای رسیدگی به موضوع، به نبود قرارداد کاری میان اسنپ و رانندگان اشاره کرد؛ به گفته وی این موضوع کار را برای بیمه آنها سخت می‎کند. خلج در عین حال وعده داد که شرکت به دنبال یافتن راه‌حلی برای این مشکل است (پیوست).

آیا اوبر رانندگان خود را بیمه می‌کند؟

چالش بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، مختص ایران نیست. در دنیا نیز افرادی که با شرکت‌هایی مانند اوبر همکاری دارند، نسبت به بیمه نبودن خود معترضند و این شرکت‌ها، از سوی نهادهای قانونی برای ارائه بیمه درمانی و بازنشستگی به آنها تحت فشار قرار دارند.

اوبر، سال گذشته میلادی در آمریکا، به دلیل تعریف رانندگان خود به عنوان کارمند آزاد، از سوی سازمان حمایت از نیروی کار ایالت نیوجرسی جریمه شد. بر اساس حکم این سازمان، اوبر موظف است آنها را تحت عنوان کارمندان رسمی، دسته‌بندی کرده و به این افراد، مالیات بیکاری و بیمه از کار افتادگی پرداخت کند.

همچنین مقامات قضائی محلی در ایالت کالیفرنیا، در ماه می سال جاری میلادی اعلام کردند قصد دارند از دو شرکت تاکسی اینترنتی اوبر و لیفت شکایت و آنها را ملزم به انجام تعهدات قانونی نسبت به رانندگان خود کنند.

در مارس سال 2020 نیز یک نهاد قانونی در فرانسه، به دنبال شکایت یکی از رانندگان اوبر، رابطه او با این شرکت را «استخدامی» دانست. بر اساس این حکم، از آنجا که شاکی ملزم به تبعیت از قوانین اوبر است، مسیر و مبلغ کرایه را این شرکت برای او تعیین می‌کند و حساب کاربری راننده ممکن است در مواردی از سوی اوبر مسدود شود، رابطه آنها مشمول خویش‌فرمایی نیست. همین موارد، درباره اپلیکیشنی مانند اسنپ نیز صدق می‌کند.

در ایران، در دو سال اخیر اخبار مختلفی در مورد بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی منتشر شده است. برای مثال در مهر ماه سال 1397، اعلام شد که همه رانندگانی که در اسنپ، تپسی، الو پیک و موارد مشابه، فعالیت می‌کنند می‌توانند، برای بهره‌مندی از مزایای بیمه تامین اجتماعی به کارفرمای مربوطه مراجعه کنند تا کارفرما از طریق اتحادیه کسب و کارهای مجازی برای بیمه آنها اقدام کند.

با وجود این، موضوع بیمه هنوز دغدغه رانندگان اسنپ است. تجارت‌نیوز آمادگی دارد نظرات مختلف را در این مورد منعکس کند. این رسانه در آینده موضع شرکت تپسی را نسبت به این موضوع منتشر می‌کند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من راننده اسنپ دراصفهانم من حساب کردم ۲۳ ونیم کمیسیون میدم ۱ونیم درصد عوارض خدارو خوش نمیاد منم بهره امیدی ماشین خریدم

  • حسین

    سلام فقط ما شدیم مسه یه برده فرقی نمی کنه براشون بمیریم یا زنده بمونیم یه بیمه نمی کنن ولی خودشون از ما دارن میبرم چون بدبختیم باز دم خودمون گرم دارن از ما می خورن

  • حسین

    حق ما فقط داره ضایع میشه خدا هم وجود داره یه بیمه دیگه چیزی نیست تو رو خدا انجام بدید ما زن بچه داریم

  • حسین

    بدون بیمه انگیزه ای ندارم کار کنم تو اسنپ

  • ناشناس

    خدایش یک ماه کرونا کرفتم هرچه کار کردم وازدیگران پول قرض کردم واسه معالجه بدون بیمه تامین اجتماعی . خدا ازاسنپ نگذره ففط فگر منافع خودش است بعد میگه بیاید کار کنید آخه چه امنیت جانی داره واسه این شرکت کارکنیم بدونه آینده یعنی رانندگان را دیوانه حساب میکنه اگر نمیتونه بیمه کنه خب جمع کنه بریم زیر نظر تاگسیرانی حداقل کرابه قانونی وبیمه داشته بتشیم

  • ناشناس

    خواهشا در خصوص بیمه تامین اجتماعی فکر کنید

  • ابراهیم ثابت قلم

    با سلام و احترام لطفا بخونید، این در دل یه راننده ۲۳ساله بدون ایینده هست بنده اسنپ موتوری کار میکنم،ن بیمه دارم ،نه بنزین دارم،یه باکس رفتم بگیرم ک استاندارد کار کنم صدوچهار هزار تومن از بنده گرفتن چرا اخه؟اگه قراره من پول باکس رو بدم پس چرا تبلیغ شرکت روشه ؟اقا خدا شاهده من از ۸ صبح تا ۱۰ یا ۱۱ شب دارم کار میکنم بینش ۲ ساعت وقت ناهار استراحت میکنم،تو این خیابون های شلوغ و پر ترافیک جونم دستو پام رو دو تا چرخ موتور توی شهر چی میشه واقعا حادثه خبر نمیکنه ۲۴ میلیون سرمایه موتور سیکلتم هس تا ۴۰ سالگیم هم ک تو اسنپ باکس روزی ۲۰۰هزارتومن هم کار کنم میشه ماهی ۶ تومن ب کجا میرسه من مادر بیوه رو دستمه ماهی ۶۰۰خورده ای چیجور بیمه برا خودم رد کنم ؟خرج خردوخوراک هس پول اب پول برق پول گاز تلفن اجاره خونه ووووو….اقا تو سن ۲۳ سالگی پیر شدم بخدا تمام موهام ریخته بس ک ترس از اینده دارم تورا بخدا بیمه اسنپ باکس رو رد کنین لاقل اونایی ک از ۳۰ روز ۲۹ روزش فعال هسند….خواهش میکنم به فکر باشید

  • ناشناس

    رانندگان‌‌شرکت‌هایه‌اینترنتی‌‌‌‌‌‌باید‌‌یک‌اتحادیه‌‌‌با‌همکاریه‌ هم‌‌داشته‌باشند‌‌عضو‌فعال‌و‌نماینده‌کار‌بلد‌‌داشته‌باشند‌ تا صداشون‌شنیده‌بشه‌‌ شرکتها‌‌‌‌به‌عنوان‌راننده‌‌هم‌مارو‌ قبول‌ندارن‌با‌این‌‌کمسیون‌‌بالا‌که‌‌اخذ‌میکنند‌ ‌به‌ عنوان‌ کاربر‌ ‌‌فقط‌میشناسن‌‌ ‌همین‌موضو‌‌از‌حمایت‌‌و‌‌وضایف‌که‌ نسبت‌به‌ رانندگان‌ا‌انجام‌بده‌ ‌رو‌‌انجام‌نمیده‌‌دل‌‌به‌کار‌بده‌‌انجام‌میده‌ حق‌بیمرو‌با‌درصدی‌تخفیف‌از‌رانندگانی‌که‌‌بیمه‌نیستن‌ فعال‌هستن‌‌‌دریافت‌کنه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارکانهایه‌مسعول‌هم‌کاری‌ندارن‌

  • رضا

    سلام همه کسانی که به نوعی دستشون میرسه و میتوانند کاری کنند اگر این نظرات را میخوانید راننده اسنپ هم به عنوان یه قشر این جامعه مثل کارگرا راننده تاکسی درون شهری و… داریم با همه مشکلات موجود کار میکنیم بیمه که نباشیم حاضریم هرکار دیگه بکنیم بجز رانندگی اسنپ هم دقدقه هم خطراتش کمتر وقتی شرکت هیچ اهمیتی تو این وضاع احوال کرونا به ما نمیده که حداقل بیمه شیم زن و بچه مان بیمه شن ما برای چی برای اسنپ کار کنیم .

  • سروش افشار

    تاکسیرانی بیمه و جایگزین ماشین فرسوده را برای راننده هاش تامین و تضمین کرده ولی ما راننده های آنلاین بیمه و آینده ای نداریم فکر کن در میانسالی یا کهنسالی که تازه اول دکتر و درمان ناشی از شغل رانندگیه بدون بیمه و بدون درآمد چه بلایی سرمون میاد. البته شک دارم به اون مرحله برسیم چون قبلش ماشینمون فرسوده میشه و با وضع نابسامان خودرو و درآمد کم از اسنپ امکان جایگزین نداریم. این بازیه برد برد نیست. این بازیه برد اسنپ و مسافر و باخت سنگین رانندست.