کد مطلب: ۷۲۲۳۴۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تفکیک اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، خوب یا بد؟

تفکیک اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، خوب یا بد؟

تفکیک اتحادیه کسب و کارهای مجازی سرانجام به تصویب هیات عالی نظارت رسید، اما برخی این تقسیم شدن را موجب سردرگمی کسب‌وکارهای اینترنتی می‌دانند و برخی دیگر به نفع آن‌ها و مردم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود مخالفت‌ اغلب اعضای اتحادیه کسب و کارهای مجازی ، سرانجام روز گذشته هیات عالی نظارت، تفکیک اتحادیه به دو بخش خدماتی و توزیعی را نهایی کرد.

بیش از یک سال است که اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی به شکل غیرقانونی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و نابسامانی در این اتحادیه تا جایی ادامه پیدا کرد که بسیاری از اعضای هیات مدیره از جمله رئیس سابق آن، در ماه‌های گذشته استعفا دادند.

تفکیک اتحادیه کسب و کارهای مجازی از ابتدای مطرح شدن تاکنون حاشیه‌های فراوانی را به دنبال داشته‌ است. عده‌ای مخالف تقسیم شدن اتحادیه هستند و برخی دیگر این تفکیک را به نفع کسب‌وکارهای مجازی می‌دانند.

موافقان تفکیک اتحادیه چه می‌گویند؟

آنطور که شواهد نشان می‌دهد، تعداد موافقان تفکیک اتحادیه کسب و کارهای مجازی؛ نسبت به مخالفان آن کمتر است. اما به علت اینکه هیات عالی نظارت و وزارت صمت خواستار تفکیک اتحادیه هستند، سرانجام تفکیک اتحادیه نهایی شده است.

_اما استدلال‌های موافقان برای تفکیک اتحادیه به دو بخش خدماتی و توزیعی چیست؟

فرشاد وکیل‌زاده که پس از حمید محمدی، ریاست اتحادیه کسب و کارهای مجازی را بر عهده گرفت، معتقد است دغدغه هیات عالی نظارت تضعیف اتحادیه نیست. بلکه دغدغه کاهش دسترسی و اختیارات و انحصارهایی است که به اشکال مختلف در کسب و کارها و یا درون اتحادیه ایجاد کرده‌اند.

این اظهار وکیل‌زاده به دلیل این است که وزارت صمت علت تفکیک اتحادیه را افزایش رشته‌ کسب و کارهای مجازی عنوان می‌کند و طیف وسیعی از تخصص‌های گوناگون در یک اتحادیه گنجانده نمی‌شود.

همچنین، یکی دیگر از مخالفت‌ها بر سر این موضوع است که مجوزهای بی‌شماری در این سال‌ها به کسب و کارها داده شده که بهتر بود بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد. با تقسیم اتحادیه به دو بخش خدماتی و توزیعی اعطای مجوز با بررسی بیشتر صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر، فرشاد وکیل‌زاده در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد که رسیدگی به شکایات و تخلف‌های کسب‌وکارهای آنلاین با تقسیم کسب‌وکارها تسهیل می‌شود.

مخالفان تفکیک اتحادیه چه نظری دارند؟

در این میان عده‌ای تفکیک اتحادیه را به ضرر کسب‌وکارها و استارتاپ‌های کشور می‌دانند. چراکه به عقیده آن‌ها با تقسیم اتحادیه تنها مسیر برای این نوع کسب‌وکارها سخت‌تر می‌شود. البته هرچند که با شرایط موجود بسیاری از کسب‌وکارهای مجازی زمین خورده‌اند.

در همان ابتدا، سعید محمدی، ‌هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا در این باره در شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی اعلام کرد که تقریبا تمام اهالی اقتصاد دیجیتال، صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی، انجمن‌ها و حتی اعضای هیات مدیره اتحادی کسب و کارهای مجازی معتقدند که این تفکیک به صلاح اکوسیستم اقتصاد دیجیتال نیست.

پیش از این نیز رضا الفت‌نسب، عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفته بود که تفکیک اتحادیه به بهانه تخصصی کردن آن اشتباه است، می‌توان اتحادیه را تخصصی کرد. اما چرا با تفکیک؟ آن هم زمانی که استقبال از کسب‌وکارهایی که هم خدماتی هستند هم توزیعی، در کشور خوب است.

به باور او «اگر دو اتحادیه راه بیندازید هزینه جدیدی اضافه می‌شود و حدود و ثغور افراد جدید مشخص نیست که توزیعی کیست و خدماتی کیست؟ دو گروه به جان همدیگر می‌افتند که شما توزیعی و دیگری خدماتی هستند. در مقابل این پرسش که چه برنامه‌ای برای این تقسیم شدن دارند، هیچ پاسخی ندارند.»

به‌طور کلی مخالفان تفکیک اتحادیه کسب و کارهای مجازی معتقدند که چنین تصمیم‌هایی باعث سردرگمی بیشتر کسب‌وکارها می‌شود. همچینین دریافت یک مجوز به مجوزهایی که کسب‌وکارها باید بگیرند، اضافه می‌شود. با تقسیم اتحادیه، تنها عملکرد آن تضعیف می‌شود.

انتخابات اتحادیه چه می‌شود؟

قرار بود که انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی در شهریور سال گذشته برگزار شود. اما به علت اختلاف‌هایی که در میان اعضای اتحادیه بر سر مساله تفکیک آن وجود داشت، انتخابات آن مدام به تعویق می‌افتاد.

با این حال، همزمان با نهایی شدن سرنوشت اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، هیات عالی نظارت مقرر کرد هر چه زودتر انتخابات این دو اتحادیه برگزار شود و مصوبه تفکیک اتحادیه از سوی وزارت صمت برای اجرا ابلاغ شود.

فعالان اکوسیستم استارتاپی کشور امیدوارند که انتخابات اتحادیه هرچه سریع‌تر برگزار شود. چراکه این اتحادیه نقشی مهم در پیگیری حقوق کسب و کارهای مجازی ایفا می‌کند و عدم برگزاری انتخابات به طور مستقیم بر کسب و کارهای کوچک و بزرگ مجازی آن هم که در زمانی که حیات بسیاری از آن‌ها در خطر است، تاثیر سوء برجا خواهد گذاشت.

همجنین، به نظر می‌رسد که شائبه‌های مربوط به ایجاد 31 اتحادیه کسب و کارهای مجازی نیز با نهایی شدن تفکیک اتحادیه پایان می‌یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.