خبر مهم:

کد مطلب: ۵۰۲۷۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اسنپ و تپسی در مورد جذب و آموزش رانندگان خود چه می‌گویند؟

اسنپ و تپسی در مورد جذب و آموزش رانندگان خود چه می‌گویند؟

در شرایطی که افکار عمومی نسب به فرایند جذب و آموزش رانندگان در تاکسی‌های اینترنتی حساسیت دارند، دو شرکت بزرگ فعال در این حوزه تاکید می‌کنند نسبت به این موارد توجه ویژه‌ای دارند.

تجارت‌نیوز ، روز گذشته در گزارشی به موضوع بدرفتاری راننده تاکسی اینترنتی پرداخت. بهانه این گزارش توئیت یکی از فعالان اقتصادی در مورد رفتار مناسب یکی از رانندگان با او بود.

ریحانه حقیقی البته تاکید کرده بود که بی‌توجهی به شایستگی و صلاحیت تعدادی از رانندگان، زحمات دیگر رانندگان شریفی که در تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با توجه به حساسیت افکار عمومی نسبت به بحث امنیت در سفرهای تاکسی اینترنتی، تجارت‌نیوز موضوع را از روابط‌عمومی اسنپ و تپسی نیز پیگیری کرد.

اسنپ: تاییدیه ناجا و تماس امن

روابط عمومی اسنپ در پاسخ بر تضمین امنیت سفر تاکید کرده و نوشته است که تاکسی‌های اینترنتی با قابلیت رصد و اشتراک‌گذاری اطلاعات سفر، نسبت به ارتکاب جرم بازدارنده هستند. چرا که مسافران هنگام استفاده از اسنپ، اسم، عکس و مشخصات راننده و خودروی او را می‌بینید و می‌توانند مشخصات سفر خود را با خانواده و دوستان به اشتراک بگذارند. از طرفی مدارک راننده‌ها در سیستم اسنپ ثبت شده و سفرها قابل ردیابی است.

این پاسخ می‌افزاید، تایید صلاحیت راننده‌های اسنپ از سوی پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا انجام می‌شود. همکاری مستقیم اسنپ با پلیس ناجا احتمال وقوع جرم در این سیستم را نسبت به سیستم‌های مشابه سنتی به حداقل می‌رساند.

روابط‌عمومی این شرکت، تماس امن را ویژگی دیگری می‌داند که اسنپ را در بحث امنیت سفر از تاکسی‌های اینترنتی دیگر متمایز می‌کند؛ با فعال کردن آن (از طریق ارسال عدد ۲۰۰ به سرشماره ۱۰۰۰۵۵۰) شماره تلفن کاربران به صورت کاملا رایگان در سراسر ایران محفوظ می‌ماند و تماس آنها در حین سفر با یک شماره واسط برقرار می‌شود.

در ادامه این پاسخ به پشتیبانی ۲۴ساعته مرکز ارتباط اسنپ اشاره شده است که در هفت‌ روز هفته در خدمت کاربران راننده و مسافر قرار دارد. برای ارتباط با این مرکز می‌توانید از طریق منوی اپلیکیشن به بخش «پشتیبانی» مراجعه کنید. هر تماس از سوی کاربران یعنی یک شانس دوباره برای حفظ، بهبود، ترمیم و نوسازی یک رابطه. با اتکا بر این دیدگاه، هیچ تماسی از سوی کاربران در مرکز ارتباط اسنپ بدون پاسخ نمی‌ماند و این مرکز برای هر دغدغه‌ پاسخی دارد.

فرایند جذب و ارزیابی رانندگان

روابط عمومی اسنپ در مورد فرایند جذب راننده توضیح داده است که این شرکت همواره در تعامل مستقیم و مستمر با مقامات مسئول، برای ارتقا و بهبود امنیت سرویس خود بوده‌ و خواهد بود. از همین رو فرآیند حساس احراز و تایید صلاحیت رانندگان اسنپ به مراجع قضایی انتظامی و نظارتی سپرده شده است و سابقه کیفری سوء پیشینه کاربران راننده اسنپ به طور کامل از سوی پلیس بررسی می‌شود.

در ادامه این پاسخ، آموزش به کاربران راننده اسنپ، یک فرایند مستمر دانسته شده است که از پیش از شروع فعالیتشان آغاز می‌شود و بسته به نیاز هر فرد بنا بر بازخوردهای دریافتی از مسافران ادامه پیدا می‌کند. در این بین اسنپ برای دریافت بازخورد مسافران سیستم امتیازدهی به سفر و کاربر راننده و همینطور راه‌های ارتباط تلفنی با پشتیبانی را در نظر گرفته است.

بر اساس توضیح روابط عمومی این شرکت، تصمیم‌گیری درباره عملکرد کاربران راننده پس از بررسی کامل و دقیق و بر اساس اطلاعات به دست آمده از دو شیوه ارتباطی با مسافران انجام می‌شود: سیستم امتیازدهی و تماس با پشتیبانی؛ در سیستم امتیازدهی در صورتی که متوسط امتیاز راننده از ۴.۳ پایین‌تر بیاید، سیستم اسنپ به صورت خودکار راننده را غیرفعال می‌کند.

همزمان با ارسال پیامک اطلاع‌رسانی، به او پیشنهاد می‌شود برای آموزش مجدد به واحد پشتیبانی مراجعه کند. اگر در مدت تعیین شده در کلاس‌های آموزشی حاضر شود، دوباره می‌تواند فعالیت خود را در اسنپ از سر بگیرد. در فرصتی یک ماهه کاربر راننده باید تلاش کند با جلب رضایت مسافران امتیاز خود را از ۴.۳ افزایش دهد و در غیر این‌صورت به طور دائم غیرفعال می‌شود.

اما در صورتی که گزارش مسافران در دسته موارد حساس و حاد قرار بگیرد، نتیجه‌اش غیرفعالی دائمی است و راننده دیگر اجازه فعالیت در ناوگان اسنپ را نخواهد داشت.

تپسی: آموزش غیرحضوری

روابط‌عمومی تپسی نیز توضیح داده است که سوابق و صلاحیت سفیران تپسی پس از ثبت‌نام از طریق پلیس اماکن و امنیت مورد استعلام قرار می‌گیرد؛ نتیجه این استعلام حداکثر تا ۲۴ ساعت بعد از ثبت‌نام مشخص می‌شود و کسانی که صلاحیت آنها در این استعلام احراز نشود، امکان فعالیت در تپسی را ندارند.

این پاسخ می‌افزاید، همچنین عملکرد سفیران تپسی به طور مستمر از طریق گزارش‌های مسافران و نیز تیم‌های امور سفیران و امنیت سفرهای تپسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

بر اساس توضیح روابط‌عمومی تپسی، پیش از شیوع کرونا بخشی از آموزش سفیران به صورت حضوری انجام می‌شد، اما از ابتدای شیوع کرونا، تپسی از طریق نرم‌افزار سفیران و کانال‌های مجازی ارتباطی، آموزش‌های لازم شامل روش کار با نرم‌افزار، چگونگی خدمات‌رسانی به مسافران، بایدها و نبایدهای فعالیت در تپسی، راهکارهای بهبود عملکرد سفیران و بسیاری موارد دیگر را به سفیران ارائه می‌دهد.

بازآموزی یا تعلیق رانندگان خاطی

این پاسخ می‌افزاید: اگر در استفاده از سرویس‌های تپسی، مساله‌ای به وجود بیاید، تیم پشتیبانی تپسی به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به مسافران است.

روابط‌عمومی تپسی توضیح می‌دهد: بسته امنیت تپسی نیز ویژگی‌های منحصر به فردی ارائه می‌دهد که امنیت سفر را تامین می‌کند. «تماس اضطراری با واحد امنیت» یا SOS، راهکاری است که تیم تکنولوژی تپسی برای کاربران خود فراهم کرده است. در این شرایط اگر مسافری هنگام سفر، به هر دلیلی احساس خطر کند، با لمس گزینه‌ «ارسال پیام اضطراری به واحد امنیت» پیام کمک خود را به تیم امنیت تپسی ارسال می‌کند. تیم امنیت به سرعت شرایط را بررسی می‌کند و پس از شناسایی موقعیت مکانی، اقدام لازم را انجام می‌دهد. در صورت نیاز، ارتباط مستقیم میان تیم امنیت تپسی و پلیس نیز برقرار است و با ارائه موقعیت مکانی راننده، تیم‌‌های امدادرسانی وارد عمل می‌شوند.

بر اساس این توضیح، گزینه «اشتراک سفر» یکی دیگر از راهکارهای امنیت سفر تپسی است که به وسیله آن مسافر می‌تواند لینک سفر خود را برای یکی از اعضای خانواده یا نزدیکانش ارسال و آنها را از مسیر سفرش مطلع کند.

روابط‌عمومی تپسی اضافه کرده است که سفیرانی که در طول خدمت‌‌رسانی تخلفی انجام دهند، بسته به سطح تخلف، با برخوردهایی از بازآموزی و تعلیق حساب کاربری تا قطع همکاری دائمی و حتی برخورد حقوقی مواجه می‌شوند.

تجارت‌نیوز آماده انعکاس تجربیات رانندگان و مسافران تاکسی‌های اینترنتی در این مورد است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    اولا خیلی وقته نیازی به تایید ناجا و احراز هویت نیست! دوما این امتیازدهی کاملا بیخود هست! یک خانم سوار می‌شود و درخواست کشیدن سیگار می‌دهد! راننده اگه بگه نه، آخر سفر منفی میگیره! اگه بگه اره، بوی سیگار تمام ماشین رو میگیره و مسافر بعدی به محض ورود منفی بعدی رو میده! من دو روز کار کردم کلا پشیمون شدم و عطاش رو به لقایش بخشیدم! بیچاره اونا که مجبورن… هم ماشینشون داغونه هم اعصاب و روانشون…

  • ناشناس

    راننده تمام مدارک هویتی خودش و ماشینشو ارائه میکند . و از لحاظ امنیتی ، راننده در معرض خطر هست بخاطر اینکه هر کسی میتونه با نصب اپلیکیشن مسافر و بدون درج مشخصات واقعی درخواست سرویس بدهد . من خودم راننده ام و بعضی درخواستها با اسامی گنگ و عدد و علامت تعجب و …. هست .