کد مطلب: ۵۷۵۶۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خرید آنلاین دارو، نیازی واقعی / چرا به داروخانه‌های آنلاین مجوز داده نمی‌شود؟

خرید آنلاین دارو، نیازی واقعی / چرا به داروخانه‌های آنلاین مجوز داده نمی‌شود؟

در این روزهای سیاه کرونایی کشور به داروخانه‌های آنلاین نیاز دارد به خصوص برای مبتلایان کرونا که در خانه قرنطینه شده‌اند. اما سازمان غذا و دارو به آنها مجوز نمی‌دهد و نظارتی ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهایی که روزانه چند ده هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و چند صد نفر نیز جان خود را از دست می‌دهند، فعالیت داروخانه‎‌‌های آنلاین در روزهای اوج گیری پیک پنجم کرونا در کشور ضروری به نظر می‌دهد.

شاید از طریق این کسب‌وکارهای آنلاین افراد مبتلا کمتر مجبور باشند در بین مردم تردد کنند و نیاز به دارو خود را از این طریق برآورده کنند اما در کشور تعداد این داروخانه‌ها بسیار کم است یا اصلا مجوز فعالیت ندارند، در واقع به آنها مجوز داده نمی‌شود.

درشرایطی که پیک پنجم کرونا جان هزاران نفر را در کشور گرفته است و بیمارستان‌ها دیگر تخت خالی ندارند، حداقل کاری که یک فرد برای دور ماندن از خطر ابتلا به کرونا می‌تواند انجام دهد در خانه ماندن و نرفتن به مکان‌های عمومی است. چرا فروشگاه‎‌های اینترنتی به خصوص داروخانه‌های آنلاین که یکی از کالاهای اساسی را تامین می‌کند باید مجوز کار و فعالیت را نداشته باشد؟

چند سالی هست که نهادها و سازمان‌های دولتی پیش‌ پای کسب‌وکارهای آنلاین سنگ اندازی می‌کنند، اما موضوع دارو و درمان با جان مردم مرتبط است و خود مردم نیز وجود چنین پلتفرم‌هایی را ضروری می‌دانند.

فروش داروی با نسخه ممنوع است

براساس آیین‌نامه سازمان غذا و دارو، داروخانه‌های دارای مجوز فروش اینترنتی صرفا مجاز به فروش کالاهای بهداشتی، آرایشی و مکمل‌های تغذیه‌ای، شیرخشک، فرآورده‌های طبیعی و سنتی، ملزومات مصرفی پزشکی هستند، و غیر از موارد فوق اجازه فروش دارو‌های دیگر را ندارند.

اخلاقی، مدیر داروخانه آنلاین مثبت سبز به تجارت‌نیوز گفت : هیچ‌کدام از داروخانه‌های آنلاین اجازه فروش داروهای با نسخه را ندارند، و داروخانه‌هایی که اقدام به فروش کرده‌اند کاملا بدون مجوز سازمان غذا و دارو فعالیت می‌کنند .

با‌وجود این ممنوعیت؛ داروخانه آنلاین اسنپ، با ساز و‌ کاری متفاوت عمل می‌کند. به این صورت که اگر نسخه پزشک تایید شود، دارو‌ها بدون هیچ مشکلی به دست بیماران می‌رسد.

مردم موافق مجوز دادن هستند

کاربری در اعتراض به این موضوع نوشت: «من آسم دارم برای یک اسپری سروتاید باید چندین داروخانه را حضوری بروم .حالا اگر آنلاین باشه و قیمتش مشخص باشد بهتر نیست؟ برای پیشگیری از سو استفاده راه کار علمی اجرایی چندان سخت نیست.»

یکی دیگر از کاربران توییتر نوشته بود: «یک بیمار کرونایی باید برود به داروخانه و‌ در مسیر تعدادی فرد سالم را مبتلا کند، چون ایشون و دوستان دوست ندارند داروخانه آنلاین ایجاد شود … ‏بهتر نیست شما آنلاین خرید نکنی آقای جهانپور، چون اجباری نیست؟»

این‌ها تنها قسمت کوچکی از استدلال‌های مردم برای لزوم فعالیت داروخانه‌های آنلاین در کشور است؛ با وجود این هنوز این داروخانه‌‎ها اجازه فعالیت ندارند. این در حالی است که تنها با یک مدیریت صحیح می‌توان به آن‌ها اجازه داد تا بخشی از نیاز‌های جامعه را در این شرایط خاص کرونایی برطرف کنند.

صف‌های طولانی و ازدحام جمعیت به خصوص در داروخانه‌ها می‌تواند منجر به بحران‌های بزرگ‌تر کرونا شود و مجوز دادن به داروخانه‌های آنلاین می‌تواند تا حدودی از بروز این مشکل جلوگیری کند.

در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی درباره عملکرد مثبت اپلیکشن‌های درمانی و تهیه آنلاین دارو منتشر شده، این در حالی است که داروخانه‌هایی مثل داروخانه ۲۹ فرورین با شلوغی و ازدحام مردم مواجه است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.