کد مطلب: ۲۹۷۰۲۸

دردسرهای تازه گوگل همزمان با تولد بیست سالگی

دردسرهای تازه گوگل همزمان با تولد بیست سالگی

یکی از وب سایت‌های مرتبط با فناوری در روزهای گذشته مقاله‌ای در ارتباط با تولد بیست سالگی گوگل نوشت و مطلب خود را این گونه آغاز کرد: «بسیاری از کسانی که امروز این مقاله را مطالعه می‌کنند در سال تولد گوگل حتی به دنیا نیامده بودند.»

بیست سال پس از تولد گوگل، دنیا تغییرات زیادی داشته است. به شکلی که جهان امروز تفاوت‌های بنیادی با جهان پیش از سال ۱۹۹۸ دارد. آنچه برای انسان امروز بدیهی است برای ساکنان سال ۱۹۹۸ قابل تصور نبود. یکی از وب سایت‌های مرتبط با فناوری در روزهای گذشته مقاله‌ای در ارتباط با تولد بیست سالگی گوگل نوشت و مطلب خود را این گونه آغاز کرد: «بسیاری از کسانی که امروز این مقاله را مطالعه می‌کنند در سال تولد گوگل حتی به دنیا نیامده بودند.»

سال تولد گوگل سال مطرح شدن نام‌هایی چون مونیکا لوینسکی، جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و اکران فیلم‌هایی چون نجات‌ سرباز رایان در سینماهای جهان بود و همین یادآوری‌ها نشان می‌دهد دنیای امروز تا چه اندازه نسبت به گذشته تغییر کرده است.

سرگی برین و لری پیج دو دانشجویان دانشگاه استنفورد تصمیم گرفتند که پروژه دانشگاهی را به صورت اشتراکی پیش ببرند. آنها برای این منظور پروژه کارآفرینی خلاقانه‌ای را آغاز کردند که به گوگل تبدیل شد. این دو دانشجو در سپتامبر سال ۱۹۹۸ ناچار به ثبت شرکت شدند. چرا که اندی بچتولشیم یکی از سرمایه‌گذاران اصلی گوگل که در آغاز چکی به ارزش ۱۰۰ هزار دلار به دو دانشجو داده بود برای ارائه ناچار بود چک مورد در نظر را به نام شرکتی ثبت شه امضا کند. از این رو لری و سرگی گوگل را به عنوان شرکت ثبت کردند. در چنین شرایطی سرنوشت آینده رقم خورد.

آغاز عصر بحران

اکنون پس از بیست سال، ما شاهد فراز و فرودهای زیادی از جانب گوگل بودیم. از جست‌وجوی اینترنتی گرفته تا سلطه این کمپانی بر تبلیغ‌ها و آگهی‌های اینترنتی. اما جایی که ما امروز از آنجا به گوگل نگاه می‌کنیم، دوران پر مخاطره‌ای برای این کمپانی خواهد بود.

گوگل در سال‌های اخیر با چالش‌های جدی روبرو بوده است. یکی از جدی‌ترین چالش‌ها پیش روی غول‌های فناوری از جمله گوگل، روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهوری ایالات متحده بود که موجب گشوده شدن پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نیز گشود. در جریان بررسی‌های انجام شده سناتورهای آمریکایی از کمپانی‌هایی چون توییتر، فیس‌بوک و گوگل خواستند که در کنگره حاضر شده و به سوالات نمایندگان پاسخ دهند.

مدیر عامل توییتر، مدیر ارشدی از فیس‌بوک در کنگره حاضر شدند اما گوگل نماینده‌ای را به کنگره فرستاد که کمتر کسی نام او را شنیده بود. کنت واکر نام او بود و حضورش نشان از بی‌توجهی گوگل داشت.

گوگل برای اصلاح وضعیت موجود نه تنها اقدامی نکرد که حرکت‌های بعدی مدیران این کمپانی کار را به جایی رسانده است که سناتورها رفتار مدیران گوگل را توهین تلقی می‌کنند. در آخرین رفتار نیز ساندرا پیچای، مدیر گوگل در مراسم روز کارگر حاضر نشد و همین رفتار خشم برخی مقام‌های سیاسی را برانگیخت. خشمی که در نهایت می‌تواند به ضرر گوگل تمام شود.

اکنون باید در نظر داشت که ممکن است بیستمین سالگرد تولد گوگل امسال در واشنگتن بر گزار شود آن هم با حضور سناتورهای کنگره که از رفتار مدیران گوگل به شدت ناراحت هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.