کد مطلب: ۶۴۶۷۸۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش قیمت تعرفه‌ها باعث صعود رتبه اینترنت ایران شد؟

افزایش قیمت تعرفه‌ها باعث صعود رتبه اینترنت ایران شد؟

همزمان با کاهش محسوس سرعت اینترنت در کشور؛ وزارت ارتباطات ادعا می کند رتبه ایران در اینترنت موبایل شش پله صعود کرده است. به عقیده برخی از مسئولان بهبود سرعت یکی از نتایج افزایش تعرفه‌های اینترنت است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با افزایش تعرفه‌های اینترنت؛ میانه سرعت اینترنت موبایل در ایران در ماه گذشته ۲۰۲۲، به ۲۴.۹۰ مگابیت‌برثانیه رسید و ایران را در جایگاه ۷۴ از میان ۱۴۱ کشور قرار داد که شش پله بالاتر از ماه‌های گذشته است.

طبق آخرین آمارها در اسپیدتست، تا ماه مارس سال ۲۰۲۲، میانه جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۲۹.۹۶ مگابیت‌ بر ثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۸.۷۰ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۲۹ میلی‌ثانیه است. در حوزه اینترنت ثابت نیز میانه جهانی سرعت دانلود، ۶۲.۵۲ مگابیت‌ بر ثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود ۲۶.۹۸ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۱۰ میلی‌ثانیه است.

این در حالی است که در ماه فوریه سال ۲۰۲۲، میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۲.۴۲ مگابیت‌برثانیه و میانه شتاب آپلود اینترنت موبایل، ۸.۷۶ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۳۳ میلی‌ثانیه بود که رتبه ایران را به ۸۰ از میان ۱۴۱ کشور رسانده بود.

با وجود این آمار، کاربران در فضای مجازی در پی خبر صعود رتبه اینترنت و افزایش قیمت تعرفه‌ها، از کاهش کیفیت و کندی اینترنت در کشور خبر می‌دهند. ماجرا از چه قرار است؟

افزایش قیمت برابر با بهبود کیفیت؟

وزیر ارتباطات چندی پیش گفته بود:« تا اپراتورها کیفیت خدماتشان را افزایش ندهند، اجازه افزایش قیمت به آنها نمی‌دهیم.»؛ اما به نظر می‌رسد که علاوه‌بر افزایش قیمت، کیفیت نیز کاهش پیدا کرده‌است. با این حال احتمال دارد که صعود رتبه اینترنت ایران به افزایش قیمت‌ها بی‌ربط نباشد.

سینا تفنگچی کارشناس حوزه فناوری در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با ارتباط قیمت‌ها و سرعت اینترنت می‌گوید: « باجود اینکه وزیر ارتباطات وعده داده‌است که زیرساخت‌هایی را برای توسعه ترافیک اینترنت بین‌الملل خواهیم داشت و این وعده در حال انجام است، اما نمی‌توان گفت که توسعه زیرساخت‌ها فعلا منجر به صعود رتبه اینترنت شده‌است.

او ادامه می‌دهد: مصوبه افزایش قیمت اینترنت به تازگی اعمال شده و به نظر نمی‌رسد که در این زمان کوتاه افزایش قیمت اینترنت تاثیر بر روی کیفیت اینترنت داشته‌باشد.

تفنگچی معتقد است که افزایش قیمت اینترنت براساس قاعده‌های اقتصادی و کسب‌درآمد صورت نگرفته‌است. او می‌گوید: افزایش قیمت اینترنت فشارهای مالی به مردم وارد می‌کنند. چه بسا مردم به سمت شیوهای سنتی برای وصل شدن به اینترنت بروند.

این کارشناس توضیح داد: اپراتورها و دولت می‌توانند به جای افزایش قیمت اینترنت از راه‌های جایگزین مانند تبلیغات، اسپانسری و … استفاده کنند. چرا که خدمات اینترنت امروزه حکم آب و برق و گاز را برای عموم جامعه دارد.

او می‌گوید: توسعه اینترنت باید بیشتر جدی گرفته شود. به جای اینکه اینترنت کشور به سوی محدودسازی پیش برود بهتر از است که بر روی افزایش بهرمندی از اینترنت مانند کشورهای پیشرفته جهان، متمرکز شد.

واکنش‌ها به گرانی و سرعت اینترنت

برخی از کاربران صعود رتبه اینترنت موبایل کشور و افزایش تعرفه‌ها، را به نوعی با یکدیگر مرتبط می‌دانند. بسیاری آن‌ها به بهبود کیفیت اینترنت با افزایش قیمت آن دیدگاه مثبتی ندارند. واکنش‌های تعدادی از کاربران در شبکه‌ اجتماعی توییتر را در ادامه می‌خوانید.

«خند‌ه‌دار اینجاست که امروز اعلام کردن اینترنت موبایل شش پله سعود کرد! اون‌ها مدعی‌اند متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۴.۹ مگابایت در ثانیه است!»

«ایران تنها کشوریه که وقتی چیزی توش گرون میشه کیفیتش به همون نسبت عکس؛ کمتر میشه. ‏مثلا اینترنت گرون‌تر سرعت کمتر!»

«براساس آماری که از وضعیت سرعت اینترنت جهانی در ماه آوریل اعلام شد، میانگین سرعت دانلود اینترنت موبایل به ۲۴.۹۰ و اینترنت ثابت ۹.۹۵ مگابیت‌ بر ثانیه رسید. رتبه ایران سرعت اینترنت شش پله صعود داشته! ‏با این سرعتی که ما حس می‌کنیم، تنها راه صحتش افت سرعت بقیه کشورهاست.»

تفنگچی در این باره نیز توضیح داد: برای اندازه‌گیری اختلالات و سرعت اینترنت، اسپیدتست شاخص‌های مختلفی را در نظر می‌گیرند. اگر بعضی از کاربران احساس کاهش سرعت کردند، احتمالا در ساعات پیک مصرف از اینترنت استفاده کردند. همچنین، برای بسیاری از کاربران، سرعت اینترنت را در استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام می‌سنجند، که خود این شبکه‌ها برای تغییرات اخیر، دچار اختلال‌های جهانی هستند.

این کارشناس حوزه فناوری به این نکته اشاره کرد که طبق آخرین اعلام وزیر ارتباطات، مجوز سرعت استفاده از اینترنت تنها دو مگابایت است. بنابراین ممکن است یکی از دلایل حذف بسته‌های محبوب این باشد. چرا که براساس استدلال وزیر ارتباطات و مجوز سرعت دو مگابایتی استفاده از گیگ‌های بیشتر معنای نخواهد داشت.

اپراتورهای تلفن همراه و اینترنت خانگی همواره برای توسعه زیرساخت‌های خود خواهان افزایش قیمت تعرفه‌ها بوده‌اند. در حالی که اعتراض کاربران به افزایش قیمت تعرفه‌ها روز به روز شدت می‌گیرد. به نظر می‌آید که همه چیز درباره اینترنت ایران و آینده‌ی آن در هاله‌ای از ابهام پیش می‌رود. چرا که هیچکس آن را به درستی گردن نمی‌گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.