کد مطلب: ۴۸۸۸۱۲

اخبار فناوری و استارتاپی روز

چالش‌های رجیستری گوشی مسافری

چالش‌های رجیستری گوشی مسافری

چالش‌های رجیستری گوشی مسافری، افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران و پیوستن بنیان‌گذار رقیب تعطیل شده به گروه اسنپ، از جمله اخبار روز فناوری و استارتاپی کشور هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، موضوع رجیستری گوشی مسافری از جمله مسائلی است که در ماه‌های اخیر خبرساز شده‌اند. چندی پیش گمرک مقرر کرد رجیستری باید در بدو ورود مسافران به کشور انجام شود. حالا به نظر می‌رسد این امر برای برخی افراد مشکلاتی را ایجاد کرده است.

زومیت در همین مورد گزارش داده است که با حضوری شدن رجیستری گوشی‌های مسافری در بدو ورود به کشور، برخی مسافران نتوانسته‌اند گوشی خود را ثبت کنند و گمرک به این دسته افراد مهلتی برای ثبت گوشی داده است.

بر اساس این گزارش، قوانین جدید باعث شد برخی مسافران که در حد فاصل ۱۲ تا ۳۰ مهرماه وارد کشور شدند، نتوانند گوشی همراه خود را در سالن مسافری رجیستر کنند و به امید مهلت ۷ روزه بمانند. حال گمرک اعلام کرده که این دسته افراد می‌توانند از ۲۰ آبان‌ماه با در دست داشتن اطلاعات گوشی و گذرنامه‌ی خود به گمرک ورودی یا نزدیک‌ترین گمرک اجرایی مسافری محل سکونت‌شان مراجعه کنند و فرایند ثبت گوشی را ازطریق سامانه مرچنت (merchant.irica.ir) انجام دهند.

افزایش 6 درصدی ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران

در رابطه به حوزه موبایل، دیجیاتو نیز گزارش داده که ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران به ۱۵۰ درصد رسیده است. بر اساس آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور از سه ماه دوم سال ۹۹، مجموع خطوط فعال در کشور به ۱۲۵ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۳۹۱ سیمکارت‌ رسیده که ضریب نفوذ تلفن همراه را به نزدیک ۱۵۰ درصد می‌رساند؛ شش درصد بیشتر از آمار قبلی.

همچنین ضریب نفوذ اپراتور همراه اول با ۶۷ میلیون سیم‌کارت فعال در کشور بیش از ۸۰ درصد است. اپراتور ایرانسل ۵۳ میلیون خط فعال دارد و ۶۳ درصد از ضریب نفوذ اینترنت در کشور را به خود اختصاص داده است. در مرحله بعدی ضریب نفوذ اینترنت، اپراتور رایتل قرار دارد که با داشتن ۴ میلیون کاربر فعال، سهم ۴درصدی از ضریب نفوذ اینترنت دارد.

اما در مورد کاربران نسل چهارم آمار کمی تغییر پیدا می‌کند ایرانسل با دارا بودن نزدیک به ۲۷ میلیون مشترک نسل چهارم تلفن همراه (4G/LTE)، در رقابت با سایر اپراتورها در این زمینه پیشتاز است. بنابر این گزارش، همراه اول در بازۀ زمانی مذکور، حدود ۲۶.۳ میلیون مشترک 4G داشته و رایتل نیز با دارا بودن حدود ۲.۴ میلیون مشترک نسل چهارم، فاصلۀ قابل توجهی با دیگر اپراتورها دارد.

پیوستن بنیان‌گذار چیلیوری به گروه اسنپ

پیوستن بنیان‌گذار چیلیوری به گروه اسنپ، یکی از اخبار مهم اکوسیستم استارتاپی کشور است؛ چرا که استارتاپ تعطیل شده چیلیوری زمانی در میدان رقابت از اسنپ‌فود شکایت کرده بود. علیرضا صادقیان، که زمانی منتقد جدی انحصارطلبی‌های اسنپ بوده، حالا به گفته خودش اختلاف‌ها را کنار گذاشته و به عنوان معاون استراتژی به این تیم پیوسته است.

زومیت پیام صادقیان در توییتر را منتشر کرده است: «فعالیت من به‌عنوان یک کارآفرین طی ۱۰ سال گذشته در اکوسیستم استارتاپی تجارب زیادی برای من به‌همراه داشت. در این مدت افتخار همکاری با بیش از ۲۰۰۰ نفر را داشتم و باعث مباهات من است که هولدینگ iiVentures دروازه ورود افراد زیادی به این حوزه بود و درکنار هم اتفاقات مثبتی را رقم زدیم. ایجاد فضای یادگیری و پیشرفت و بهبود فضای کسب‌و‌کار اینترنتی هدفی بود که طی این سال‌ها همواره به‌دنبال آن بوده و هستم. بعد از تعامل با گروه اسنپ و با کنار گذاشتن اختلافات گذشته، از امروز با همان اهداف و در موقعیت کاری جدید به‌ عنوان معاونت استراتژی گروه اسنپ، ساختن را ادامه خواهم داد.»

دیجیاتو نیز در این مورد نوشته است که معاونت استراتژی گروه اسنپ رادر سال‌های گذشته، ژوبین علاقبند، مدیرعامل سابق اسنپ در اختیار داشت.

بر اساس این گزارش، این دومین بار است که صادقیان، بنیان‌گذار استارتاپ‌های نت‌برگ، چیلیوری، تیکت، سرمیز و دکتردکتر، با توییت‌های شبانه‌اش یک شوک خبری را به جامعه فناوری وارد می‌کند. او آخرین بار در اسفند ۹۸، با انتشار توییتی در ساعت ۳:۴۴ بامداد خبر تعطیلی چیلیوری را اعلام کرد اما اکنون و ۸ ماه پس از آن، خبر عضویت در گروه اسنپ را منتشر کرده است؛ گروهی که در بیانیه پایان کار چیلیوری، انگشت اتهام تاحدی به سوی آن کشیده شده بود.

این اعلامیه‌ کوتاه از شب گذشته تاکنون واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته است. بسیاری از فعالین حوزه استارتاپی این تغییر جهت را تبریک گفته‌اند اما بخش زیادی از همان جامعه در پنهان‌کردن تعجب خود چندان موفق نبوده‌اند. اما گروه دیگر کارکنان سابق چیلیوری هستند که مشخصا از این تغییر و عضویت صادقیان در گروه اسنپ خوشحال نیستند.

صادقیان در گفتگویی با دیجیاتو ا«واکنش احساسی» به این تغییر گلایه کرده و گفته است که رقابت همیشه وجود دارد اما هیچ دشمنی‌ای همیشگی نیست.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.