کد مطلب: ۴۹۰۱۶۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرمایه‌گذاری عجیب همراه اول / اپراتور و فروشگاه آنلاین چه ارتباطی با هم دارد؟

سرمایه‌گذاری عجیب همراه اول / اپراتور و فروشگاه آنلاین چه ارتباطی با هم دارد؟

خرید آنلاین اقلام سوپرمارکتی، موضوعی است که در ایران به اندازه دیگر کالاها فراگیری نداشته؛ اما شیوع کرونا تغییراتی در این باره ایجاد کرده است و این تغییرات انگیزه‌ای برای شرکت سرمایه‌گذاری وابسته به همراه اول، برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپی در این حوزه بوده است؛ اما چه ارتباطی میان یک اپراتور و فروشگاه آنلاین وجود دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شیوع کرونا در کشور، بدی‌های بسیاری داشت. بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا کنون ۳۸ هزار و ۲۹۱ افراد نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست داده‌اند.

شرایط اقتصادی کشور نیز از شیوع ویروس کرونا متاثر شده است. رکود در برخی بازارها، کسب و کارهای زیادی را به ویژه در ماه‌های نخست، با ضرر و زیان‌های قابل توجهی مواجه کرد. اما با وجود این، تغییرات ناگزیر در سبک زندگی مردم باعث شده است، برخی از استارتاپ‌ها و شرکت‌ها نیز در بازه زمانی شیوع کرونا، بهبود و رشد را تجربه کنند.

حوزه خرید آنلاین از جمله این موارد است. البته بر اساس گزارش ایرنا، برخی از کسب و کارهای اینترنتی در این بازه زمانی با رشد و برخی با کاهش فروش مواجه بوده‌اند و در این میان فروش کالا و مواد غذایی با رشد 121 درصدی، در دسته نخست قرار دارند.

بر همین اساس، خریدهای آنلاین محصولات تندمصرف و سوپرمارکتی مدتی است در کشور مورد توجه قرار گرفته‌اند. اکنون نام‌های بزرگی در این عرصه فعالند؛ از جمله دیجی‌کالا و اسنپ. در این میان، برخی تیم‌های استارتاپی و جوان‌تر نیز تلاش می‌کنند سهمی از این بازار را به خود اختصاص دهند؛ یکی از آنها «پینکت» است.

بر اساس گزارش ایرنا، برخی از کسب و کارهای اینترنتی با شیوع کرونا با رشد و برخی با کاهش فروش مواجه بوده‌اند؛ فروش کالا و مواد غذایی با رشد 121 درصدی، در دسته نخست قرار دارند.

رشد 7 برابری در دوران کرونا؟

استارتاپ پینکت فعالیت‌ خود را از سال 1397 آغاز کرده است و مدیرعاملش چندی پیش مدعی شد که شیوع کرونا رشد قابل توجهی را برای این تیم رقم زده است.

پینکت تا کنون چند نویت جذب سرمایه داشته که آخرین مورد آن مربوط به شرکت «حرکت اول»، شرکت سرمایه‌گذاری وابسته به اپراتور همراه اول بوده است. احمد آبنیکی، مدیرعامل پینکت در مراسمی که به مناسبت همین موضوع در مرداد ماه برگزار شد، به این موضوع اشاره کرد که شیوع کرونا، رشد چند برابری را برای آنها به دنبال داشته است. به گونه‌ای که از بهمن ماه سال 98 تا زمان برگزاری این رویداد، میزان خریدها از طریق فروشگاه آنلاین پینکت، ۷ برابر بیشتر شده است.

نگاهی به رتبه وبسایت پینکت در سایت الکسا نشان می‌دهد که جایگاه آن نسبت به 90 روز گذشته با افزایش مواجه بوده و از 50 هزار و 714 به 75 هزار و 779 رسیده است. اما وضعیت این سایت در زمینه بازدید روزانه صفحات در هر بازدید، میانگین زمان ماندن کاربر در سایت و میزان خروج بازدیدکنند‌گان از سایت بدون ورود به صفحات دیگر، بهبود را نشان می‌دهد.

شغل جدیدی با عنوان خریدیار

مدیرعامل پینکت همچنین در گفتگوهای مختلفی به افزایش اشتغال‌آفرینی پینکت اشاره کرده است. سفارش‌های این فروشگاه اینترنتی، را افرادی با عنوان «خریدیار» انجام می‌دهند؛ نیروهای که به گفته آبنیکی بیشتر آنها دانشجویان، زنان سرپرست خانوار و جوانان هستند و از طرف خریدار، با دقت و دلسوزی، سفارش‌های او را برای مثال از میدان‌های میوه و تره‌بار انتخاب و خریداری می‌کنند.

مدیرعامل پینکت گفته است که این استارتاپ اکنون در تهران، کرج و مشهد فعالیت می‌کند اما قصد دارد کار خود را به شهرهای دیگر نیز گسترش دهد؛ بر همین اساس برنامه‌ریزی کرده است که خریدیاران خود را از 300 نفر به دو هزار نفر افزایش دهد.

این مجموعه با میدان‌های میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند شهروند، افق کوروش، هایپرمی، های‌فمیلی و باغ میوه ایرانی همکاری دارد.

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ را روی استارتاپ‌ها الزامی دانست؛ اما تاکید کرد که بهتر است هر یک از آنها روی زمینه‌ای که تخصص دارند تمرکز کنند

ماجرای شرکت‌های بزرگ و استارتاپ‌ها

حرکت اول، به عنوان بازوی سرمایه‎گذاری یک اپراتور در مدت اخیر روی استارتاپ‌هایی سرمایه‌گذاری کرده است که چندان ارتباطی با حوزه‌های مخابراتی ندارند؛ از جمله تیم آچاره یا پینکت.

این در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند شرکت‌های بزرگ، برای سرمایه گذاری روی استارتاپ‌ها بهتر است سراغ حوزه‌هایی بروند که روی آنها شناخت دارند.

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی نیز در گفتگویی که چندی پیش با تجارت‌نیوز داشت، سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ را روی استارتاپ‌ها الزامی دانست؛ اما تاکید کرد که بهتر است هر یک از آنها روی زمینه‌ای که تخصص دارند تمرکز کنند تا بتوانند با توجه به توان مالی، تجربه و شبکه ارتباطی خود به رشد استارتاپ‌ها کمک کنند.

چرا حرکت اول، پینکت را انتخاب کرد؟

سید محمدحسین حمیدی، عضو هیات مدیره حرکت اول در پاسخ به چنین انتقادهایی به تجارت‌نیوز گفت: این مجموعه، روی تیم‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که ظرفیت بازار بزرگی داشته باشند، در حوزه دیجیتال فعالیت کنند، در کار آنها جنبه‌هایی از فناوری و نوآوری دیده شود و از اعضای خوبی تشکیل شده باشند.

او افزود: برخی موضوعات نیز برای این مجموعه اولویت دارند؛ در واقع حرکت اول تلاش می‌کند وارد بازارهایی شود که کسی به اندازه کافی برای دیجیتالی شدن آنها کار نکرده است و روی تیم‌هایی سرمایه‌گذاری کند که فعالیت آنها بر مبنای فناوری قرار دارد یا مدل کسب و کاری ویژه‌ای را تعریف کرده‌اند.

حمیدی ادامه داد: برای حرکت اول این موضوع مهم است که رشد تیم‌ها ‌ناشی از شاخص‌های دانشی و فنی باشد و آنها بتوانند با استفاده از داده‌ها و هوش مصنوعی، کارهایی را که تا امروز به صورت دستی انجام می‌شده است، پیش ببرند.

سید محمدحسین حمیدی، عضو هیات مدیره حرکت اول: این مجموعه، روی تیم‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که ظرفیت بازار بزرگی داشته باشند، در حوزه دیجیتال فعالیت کنند، در کار آنها جنبه‌هایی از فناوری و نوآوری دیده شود و از اعضای خوبی تشکیل شده باشند

فروش آنلاین سوپرمارکتی؛ ترند روز جهان

رئیس هیات‌مدیره پینکت در مورد دلیل سرمایه‌گذاری حرکت اول روی یک فروشگاه اینترنتی گفت: خرید آنلاین سوپرمارکتی، از جمله ترندهای روز در سطح جهانی محسوب می‌شود؛ در ایران اما هر چند خرید اینترنتی در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته و در حوزه تجارت الکترونیک بازیگران بزرگی شکل گرفته‌اند، خرید سوپرمارکتی و نیازهای روزانه، شرایط متفاوتی دارد.

او افزود: داستان تهیه کالاهایی که ممکن است افراد یک بار یا در فواصل طولانی خریداری کنند نسبت به محصولات «تندمصرف» که تاریخ انقضا دارند، متفاوت است. کالاهایی مثل موبایل یا لپ‌تاپ ویژگی‌هایی دارند که افراد می‌توانند در مورد آنها تحقیق کنند، نظرهای کاربران را در مورد هر برند بخوانند، قیمت‌ها را بر اساس مدل و امکانات هر محصول مقایسه کنند و در نهایت در مورد گزینه مورد نظر خود تصمیم بگیرند.

حمیدی ادامه داد: اما شرایط در مورد محصولاتی مانند میوه کاملا تفاوت دارد و رفتار خرید آنلاین در این حوزه‌ها هنوز آنگونه که باید در کشور شکل نگرفته است.

اهمیت هوش مصنوعی

عضو هیات‌مدیره حرکت اول در ادامه گفت: در دنیا استارتاپ‌هایی در حوزه خرید آنلاین محصولات تندمصرف و سوپرمارکتی شکل گرفته‌اند و تیم پینکت نیز از آنها الگوبرداری کرده است، شیوع ویروس کرونا نیز باعث شد افراد بیشتر به خرید غیرحضوری توجه کنند و بازار این حوزه رشد قابل توجهی را تجربه کند.

او افزود: این مسائل انگیزه ای برای حرکت اول بود که به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه خرید آنلاین برود و بین گزینه‌های موجود پینکت را انتخاب کند.

به گفته عضو هیات‌مدیره حرکت اول، استارتاپ آمریکایی اینستاکارت که تیم پینکت در واقع تلاش می‌کند از این مجموعه الگو بگیرد نیز از همین فناوری استفاده می‌کند.

حمیدی: در دنیا استارتاپ‌هایی در حوزه خرید آنلاین محصولات تندمصرف و سوپرمارکتی شکل گرفته‌اند و تیم پینکت نیز از آنها الگوبرداری کرده است، شیوع ویروس کرونا نیز باعث شد افراد بیشتر به خرید غیرحضوری توجه کنند

تغییر فضای خریدهای سوپرمارکتی

او در مورد آینده بازار خریدهای آنلاین سوپرمارکتی نیز گفت: خرید نیازهای روزانه هنوز تا حد زیادی به صورت حضوری و آفلاین انجام می‌شود، اما شرایط باید تغییر کند و اولویت‌ها به سمت خریدهای آنلاین تغییر کند. چنین تغییری به سختی امکان‌پذیر است؛ با وجود این، می‌تواند از جمله بزرگ‌ترین بازارها در آینده باشد.

به گفته عضو هیات‌مدیره حرکت اول، خریدهای سوپرمارکتی و کالاهای تندمصرف و تکرارشونده بازاری چندبرابر بزرگ‌تر از حمل و نقل درون‌شهری دارند و بسیار مهم است که بخش قابل توجهی از آن آنلاین شود. چنین بازاری جای کار بسیاری دارد.

باید دید با گذشت زمان آیا ورود یک اپراتورها به حوزه‌های غیرمرتبط برای اکوسیستم استارتاپی مفید است یا خیر.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.