کد مطلب: ۴۸۸۲۴۸

تمجید وزیر آموزش و پرورش از سامانه شاد!

تمجید وزیر آموزش و پرورش از سامانه شاد!

تجمع فعالان استخراج رمزارز در برابر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تمجید وزیر آموزش و پرورش از سامانه شاد و آخرین اخبار از رشد فروش اپل و سامسونگ، از جمله مهم‌ترین گزارش‌های روز فناورانه هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ایران زمانی بهشت استخراج رمزارزها نامیده می‌شد اما در یک سال گذشته، فعالان این صنعت با مشکلات زیادی دست به گریبان بوده‌اند. به گونه‌ای که قوانین دست و پاگیر، برخوردهای قانونی و تعرفه بالای برق مصرفی، موانعی را برای فعالیت آنها ایجاد کرده است. شاید همین موضوع آنها را با تجمع در برابر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وادار کرده باشد.

آنگونه که دیجیاتو گزارش داده است، تعدادی از فعالان حوزه ماینینگ با تجمع در برابر این ستاد، خواستار به رسمیت شناخته شدن فعالیت‌ خود توسط دولت شدند. این گروه همچنین می‌خواهند دولت به موضوع حل مشکلات گمرکی دستگاه‌های ماینینگ ضبط شده رسیدگی کند تا بتوانند به فعالیت‌شان ادامه دهند. این افراد با در دست داشتن پلاکاردهایی که عبارت «من قاچاقچی نیستم» روی آن نقش بسته بود، خواستار رسیدگی به این مشکلات شدند.

امید علوی، عضو هیات‌رئیسه کارگروه ماینینگ در انجمن بلاک‌چین ایران نیز به این سایت گفته است که پس از گذشت ۴ ماه از تایید مصوبه‌ دولت برای تعیین و تکلیف دستگاه‌های ماینر، هنوز اتفاق خاصی برای استخراج‌کنندگان و کالاهای ضبط شده آنها توسط گمرک رخ نداده و آنها پیگیر مشکلات خود هستند.

به گفته او، در آن مصوبه ذکر شده بود که سرنوشت دستگاه‌های استخراجی که قبل از سال ۹۹ وارد کشور شدند به صورت سامانه خوداظهاری حل و فصل شود؛ در واقع قرار بود ماینرها هزینه گمرک و عوارض را پرداخت کنند و مشکلات پرونده تعزیراتی‌ آنها حل شود.

علوی به چالش‌های جدی برای برخی فعالان حوزه استخراج رمزارز اشاره کرده و گفته است که برخی از این افراد در حال حاضر به زندان افتاده‌اند و بسیاری نیز دائما هر روز جریمه می‌شوند و خانه آنها مصادره و یا توقیف شده است.

امکان استعلام مدرک تحصیلی افراد

در خبر دیگری از حوزه فناوری اطلاعات، ایسنا گزارش داده است که امکان استعلام مدارک دانشگاهی با داشتن شماره ملی افراد فراهم شد. این موضوع را چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرده بود و حالا به گفته دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، امکان استعلام مدارک دانشگاهی، اقدامی دیگر در اجرای دولت الکترونیکی و شفافیت است و شاید دیگر کسی نتواند با مدرک جعلی در جایی ثبت‌نام کند.

سامانه استعلام اصالت مدارک دانشگاهی به آدرس estelam.msrt.ir راه‌اندازی شده و با در اختیار داشتن شماره ملی و شناسنامه افراد، مدارک آنها قابل مشاهده است.

تمجید وزیر آموزش و پرورش از «شاد»

در شرایطی که برخی کاربران انتقادات جدی به شبکه آموزشی داش‌آموز یا همان «شاد» دارند، وزیر آموزش ‌و پرورش، این سامانه را «یکی از بزرگ‌ترین نمادهای توفیق ایران در پدافند غیرعامل» دانست.

به گزارش پانا، محسن حاجی‌میرزایی در نشست شورای معاونان که با حضور رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد، گفت که این وزارتخانه توانسته است در مواجهه با ویروس کرونا از آموزش کشور محافظت کند.

به گفته او شاد یک پلتفرم و سکوی داخلی است که باگذشت زمان ‌برتوانمندی‌های آن افزوده و از نواقص آن کاسته می‌شود. این نشست به‌صورت ویدئوکنفرانس از طریق شبکه شاد برگزار شد.

از بازار تبلت و موبایل چه خبر؟

در دنیای فناوری، اخبار از سلطه اپل و سامسونگ بر بازار تبلت در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ گزارش می‌دهند. دیجیاتو در این مورد نوشته است که سامسونگ به لطف فروش بالای تبلت‌های سری گلکسی در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ توانسته پس از اپل در جایگاه دوم برترین عرضه کنندگان تبلت قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، بازار جهانی تبلت به لطف افزایش دورکاری و آموزش مجازی نسبت به سال گذشته رشد ۲۴.۹ درصدی را تجربه کرده است. طی سه ماهه سوم ۲۰۲۰ در مجموع ۴۷.۶ میلیون دستگاه تبلت در سراسر جهان عرضه شده که بخش عمده‌ای از آن سهم سامسونگ و اپل بوده است.

جایگاه نخست این بازار کماکان در دست اپل است و این شرکت در بازه زمانی مذکور توانسته ۱۳.۹ میلیون آیپد عرضه کند؛ رقمی که نسبت به سال گذشته ۱۷.۴ درصد بیشتر شده است.

سه ماهه سوم ۲۰۲۰ برای سامسونگ بسیار درخشان بود و این شرکت علاوه بر پس گرفتن رتبه اول بازار موبایل از هواوی و انتشار گزارش مالی خیره‌کننده، توانسته در بازار تبلت هم عملکردی موفق بر جای یگذارد و خود را به رتبه دوم برساند.

در بازار تلفن همراه هوشمند اما شیائومی با عبور از اپل به سومین برند پرفروش گوشی هوشمند در جهان تبدیل شد. به گزارش دیجیاتو، میزان فروش گوشی‌های هوشمند در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ در مقایسه با سال گذشته میلادی کاهش ۱.۳ درصدی را تجربه کرده که البته با توجه به شیوع ویروس کرونا، بهتر از پیش‌بینی‌های گذشته است.

در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ سامسونگ پرفروش‌ترین سازنده گوشی هوشمند در جهان بوده و توانسته در این بازه زمانی ۸۰.۴ میلیون دستگاه به فروش برساند که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته میلادی رشد ۲.۹ درصدی را تجربه کرده. سهم این برند کره‌ای در بازار به ۲۲.۷ درصد رسیده که رشد کمتر از ۱ درصدی نسبت به گذشته داشته است.

در مقام دوم هواوی با فروش ۵۱.۹ میلیون گوشی به چشم می‌خورد که سهمی برابر ۱۴.۷ درصد برای آن به همراه داشته. در حالی که این غول فناوری چینی در مقایسه با گذشته فروش کمتری را تجربه کرده، با وجود تحریم‌ها همچنان در مقام دوم و بالاتر از رقبای خود قرار گرفته است.

زومیت نیز در خبری در مورد بازار گوشی‌های هوشمند نوشته است که اپل تولید آیفون ۱۲ را ۲ میلیون دستگاه افزایش داد. فروش آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو از هفته پیش شروع شد و به‌نظر می‌رسد مردم در سرتاسر دنیا از گوشی جدید اپل بسیار استقبال کرده‌اند. این استقبال به اندازه‌ای بوده که بر اساس گزارش‌ها، اپل تولید آیفون ۱۲ را دو میلیون دستگاه افزایش داده است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.