کد مطلب: ۷۲۲۷۶۵

ترفندهای عجیب دولت در حمایت از پلتفرم های داخلی:

«به کسب‌وکارها فالور تشویقی می‌دهیم!»

«به کسب‌وکارها فالور تشویقی می‌دهیم!»

اگرچه قرار بود زیان کسب‌وکارهای اینترنتی جبران شود، اما حالا مشخص شده که این حمایت‌ها تنها شامل پلتفرم‌های داخلی می‌شود. حمایت‌هایی از جمله معافیت مالیاتی تا تهیه فالورهای بالا برای کسب‌وکارها.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طرح‌هایی که این روزها با مضمون حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی مطرح می‌شود، بیشتر با هدف حمایت از پلتفرم های داخلی دنبال می‌شود. چرا که از اعطای مجوز تا معافیت‌های مالیاتی همگی منوط به عضویت در پلتفرم های داخلی است.

از طرح حمایت از کسب‌و‌کارهای مجازی در این هفته رونمایی شد. این طرح در قالب ۱۴ ماده، تصویب شد که در آن ۳۰ بسته حمایتی برای کسب‌وکارها در نظر گرفته شده و قرار است ضمانت اجرایی آن نیز بر عهده کارگروهی متشکل از وزارت ارتباطات، اقتصاد، صمت و اطلاعات باشد.

با این حال از زمان رونمایی از این طرح، ایراداتی جدی به آن وارد شده است. چرا که کارشناسان معتقدند از یک سو تخصیص بودجه 2 هزار میلیاردی به صداوسیما نوعی انحصار است. از سوی دیگر شرط دریافت اغلب حمایت‌ها استفاده از پلتفرم های داخلی است و حمایت زیادی متوجه کسب‌وکارهای آسیب‌دیده نمی‌شود.

شرط معافیت مالیاتی

وزیر اقتصاد چندی پیش وعده داده بود که کسب‌وکارهای مجازی که بر اثر قطعی اینترنت دچار مشکل شده‌اند، مشمول معافیت و حمایت‌های مالیاتی شوند. اما حالا مشخص شده تنها شرط ارائه چنین حمایتی فعالیت در پلتفرم‌های داخلی است. قرار است طبق آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارهای مجازی، کاربرانی که کسب‌وکارهای آن‌ها در پلتفرم های داخلی احزار هویت شده و سابقه مالیاتی نداشته باشند تا سقف دو میلیارد تومان از مالیات معاف شوند.

ضمن اینکه کسب‌وکارهایی که تا پیش از این در سازمان امور مالیاتی پرونده داشتند و مالیات خود را پرداخت می‌کردند، اگر در پلتفرم های داخلی کسب‌وکار خود را توسعه بدهد، مشمول تخفیف خواهند شد.

حمایت‌های تبلیغاتی در سکوهای خارج ممنوع!

در بخش حمایت‌های تبلیغاتی نیز موضوع عضویت در پلتفرم های داخلی مطرح است. به این صورت که اگر صاحبان کسب‌وکارها در پلتفرم های داخلی فعالیت کنند، می‌توانند از حمایت‌ها و مزایای مورد نظر، بهره‌مند شود، در غیر این صورت شامل آن نمی‌شوند.

براساس این طرح کسب‌وکارها از مزایایی مانند تخفیف حداکثری در هزینه تبلیغات در دستگاه‌های دولتی، فراهم کردن زمینه تبلیغ و معرفی سکوها توسط دستگاه‌های دولتی، تخفیف حداکثری تبلیغات در صدا و سیما، برنامه‌سازی برای معرفی کسب‌وکارها جهت جذب دنبال کننده برخوردار می‌شوند.

همچنین، از دیگر مزایایی مانند اختصاص بسته ویژه تبلیغات پیامکی به کسب‌وکارهای مشمول، ارائه بسته‌های تبلیغاتی رایگان توسط پلتفرم‌های تأیید شده جهت جذب دنبال‌کننده برای کسب‌و‌کارها و ممنوعیت تبلیغ سکوهای خارجی در برنامه‌های صداوسیما برخوردارند.

همچنین، این تخفیف‌های مالیاتی و معافیت از اخذ برخی مجوزها در حالی است که بخش قابل توجهی از کسب‌وکارهای اینستاگرامی، در رده کسب‌وکارهای خرد دسته‌بندی می‌شوند که در بسیاری از نقاط دنیا و در راستای تسهیل محیط کسب‌وکار، اساسا معاف از مالیات هستند.

وعده افزایش فالوور برای کسب‌وکارها

اخیرا امین کلاهدوزان، سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا) در گفتگو با «ایرنا» اظهار کرده‌ بود که این مرکز از ورود افراد به فضای کسب‌وکاری پلتفرم های داخلی حمایت می‌کند و معادل همان میزانی که صفحه یک کسب‌وکار در اینستاگرام دنبال‌کننده داشته داشته است، فالوور تشویقی و حمایتی در پلتفرم‌های داخلی به او تعلق می‌گیرد.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که چگونه می‌‌شود به کسب‌وکارها تعداد زیادی فالوور تعلق بگیرد، در حالی باید اولا کاربران فراوانی در یک پلتفرم وجود داشته باشند و ثانیا آن‌ها باید به خواست خودشان کسب‌وکار را دنبال کنند؟

افزایش تعداد دنبال‌کنندگان صفحات اینستاگرامی منوط به نوع فعالیت آن‌ها است و ‌نمی‌شود دنبال‌کنندگان حقیقی را خرید. البته برخی با استفاده از حساب‌های کاربری جعلی می‌توانند تعداد دنبال‌کنندگان خود را افزایش دهند.

ثبت‌نام در پلتفرم های داخلی به معنای مجوز

طبق آخرین اظهارات وزیر ارتباطات، کسب‌‎وکارها می‌توانند با ثبت‌نام در پلتفرم های داخلی مجوز فعالیت دریافت کنند. به گفته او احتمالا در حین ثبت‌نام آنلاین کسب‌وکارها در پلتفرم‌های داخلی مشمول، درگاه ملی مجوزها چند اطلاعات از افراد بخواهد که باید آن‌ها را ارائه کنند و در صورت بارگذاری اطلاعات، مجوز را دریافت خواهند کرد.

بنابر وعده وزیر ارتباطات، قرار است این هفته ضوابط مشمول شدن پلتفرم‌های داخلی در طرح دولت مشخص شود تا پلتفرم‌های خواستار دریافت این حمایت‌ها بتوانند درخواست خود را ابلاغ کنند.

به طور کلی، براساس اعلام زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت تسهیلات برای کسب‌وکارهایی که از پلتفرم‌های خارجی به داخلی مهاجرت می‌کنند، در نظر گرفته شده است.

این در حالیست که هنوز کارشناسان این حوزه نسبت به توان زیرساختی پلتفرم‌های بومی برای پاسخ به حجم فعالیت‌های کسب‌وکارها با جایگزینی پلتفرم های خارجی تردید دارند.

بنابراین، به نظر نمی‌رسد که موارد مطرح شده تحت عنوان راهکار حمایتی، آنطور که باید بتواند گرهی از مشکلات کسب‌وکارهای تعطیل شده یا زیان دیده باز کرده و خسارت کلانی را که در این مدت متحمل شده‌اند، جبران کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.