کد مطلب: ۵۱۳۱۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صدور نخستین مجوزهای فروش آنلاین طلا / نوسان‌گیری ممنوع!

صدور نخستین مجوزهای فروش آنلاین طلا / نوسان‌گیری ممنوع!

خرید و فروش آنلاین طلا، چندی پیش با تصویب آیین‌نامه‌ای قانونی شد اما رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید این آیین‌نامه هنوز به آنها ابلاغ نشده است؛ در مقابل رئیس هیات‌مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی، مرجع صدور این مجوز را اتحادیه متبوع خود می‌داند و می‌گوید که در همین روزها اولین مجوزها صادر می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خرید و فروش آنلاین طلا در فروشگاه‌های مجازی، سایت‌های انتشار آگهی و شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام رواج دارد. در بسیاری از موارد ممکن است هیچ مشکلی رخ ندهد اما برخی از خریداران نیز با مشکلاتی مواجه شدند.

برای مثال کاربرانی در توئیتر نوشته‌اند که از فروشگاه‌های آنلاین طلا خریده‌اند اما بعد از اینکه خرید خود را تحویل گرفته‌اند و آن را وزن کرده‌اند، کمتر از حد بودی که سفارش داده بودند. بعد هم که آن را پس داده‌اند، قیمت طلا افزایش یافته است و نتوانسته‌اند وزن و محصول مورد نظر خود را دوباره خریداری کنند.

تصویب آیین‌نامه فروش آنلاین طلا و نقره و جواهرات، قرار است راه را برای نظارت به همین موارد هموار کند.

محمدولی: به ما ابلاغ نشده است

در همین رابطه ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران چندی پیش در مطلبی با موضوع خرید طلا از دیوار ، به تجارت‌نیوز گفته بود که تلاش‌هایی برای برای تدوین آیین‌نامه‌ای برای خرید و فروش طلا در فضای مجازی در حال انجام است.

اواسط آذر بود که رسانه‌ها از تصویب این آیین‌نامه در اتاق اصناف خبر دادند. اما محمدولی به تجارت‌نیوز می‌گوید چنین مصوبه‌ای هنوز به آنها ابلاغ نشده است.

او البته تاکید می‌کند که اتحادیه مخالفتی با فضای مجازی ندارد اما باید چهارچوب کار مشخص باشد.

فروشندگان بدون هویت

محمدولی می‌افزاید: مردم گاه برای شکایت از تخلفات در فضای مجازی به اتحادیه طلا مراجعه می‌کنند. بعضی از آنها آدرس و هویت مشخصی در اتحادیه ندارند ولی بعضی هم از فعالان بازار طلا هستند.

به گفته او، اتحادیه طلا برخوردهای لازم را با گروه دوم انجام و به آنها تذکر می‌دهد که تا قبل از ابلاغ آیین‌نامه در این حوزه فعالیت نکنند؛ بعضی تذکرها را می‌پذیرند اما بعضی اسم خود را تغییر و همچنان خرید و فروش آنلاین را ادامه می‌دهد.

الفت‌نسب: ما مرجع صدور مجوز هستیم

در مقابل، رضا الفت‌نسب، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی معتقد است: این موضوع ارتباطی با اتحادیه طلا ندارد و لازم نیست آیین‌نامه به آنها ابلاغ شود. به گفته او، متقاضیان باید مجوز خرید و فروش آنلاین طلا را از اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی دریافت کنند.

الفت‌نسب می‌گوید: آیین‌نامه مربوطه را مرکز اصناف تصویب کرده است. این مجوز به کسانی تعلق می‌گیرد که فروشگاه فیزیکی داشته باشند یا با فروشگاهی، قرارداد محضری امضا کنند. مرجع شکایت از کسانی که مجوز دریافت کرده باشند نیز اتحادیه کسب و کارهای مجازی است.

او می‌افزاید: تا کنون مجوزی در این حوزه صادر نشده و استعلام‌ها در حال انجام بوده است، اما در یک یا دو روز آینده، پنج یا شش مجوز صادر می‌شود.

نوسان‌گیری ممنوع!

به گفت رئیس هیات‌مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی، این نهاد صنفی توافقاتی را با بعضی شرکت‌های پرداخت انجام داده که اگر تراکنش‌های واحدی از حدی بالاتر رفت اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهند؛ هدف این است که نظارت‌های لازم در مورد تخلفاتی چون پولشویی انجام شود.

الفت‌نسب همچنین تاکید می‌کند: در معاملات آنلاین، خریدار حتما باید طلا را تحویل بگیرد و مباحثی چون خرید و فروش امانی، قانونی نیست.

او توضیح می‌دهد: برخی افراد، طلا را به صورت آنلاین خریداری می‌کنند اما آن را نزد فروشنده به امانت می‌گذارند. آنها در روزهای بعد در صورت افزایش قیمت طلا، خرید خود را می‌فروشند. در واقع، نوعی نوسان‌گیری انجام می‌دهند که قانونی نیست.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا یارمحمدخواه

    یکی نیست بگه اینکار اشکالش چیه
    اون روز که سکه بیاد پایین بازم خلافه
    خب طرف خریده قانونی بصورت بورسی
    رفت بالا دوست داشت میفروشه
    اومد پایین نگه میداره تا بره بالا بعد بفروشه
    عین همه که فیزیکی میخرن
    نوسانگیری ممنوع دیگه چه صیغه ایه

  • ناشناس

    میخوان طلاروبکشن بالا ؟خب چرا انقد بهونه میارن

  • ناشناس

    قیمت محصول چنده؟

  • امید

    ایا اپلیکیشن بارز قانونی هست یا خیر من تو این اپلیکیشن خرید و فروش طلا انجام میدم مثل سکه ثامن کلاهبرداری نباشه