خبر مهم:

کد مطلب: ۵۱۹۶۳۰

اخبار فناوری روز

مصوبه مجلس برای مقابله با اینترنت ماهواره‌ای

مصوبه مجلس برای مقابله با اینترنت ماهواره‌ای

مصوبه مجلس برای مقابله با اینترنت ماهواره‌ای، گلایه دوباره وزیر ارتباطات از انحصار مخابرات، هشدار پلیس در مورد «رسیدساز»های جعلی و فروش هزاران دلاری نخستین توئیت تاریخ، از مهم‌ترین اخبار فناوری روز هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها موضوع اینترنت خبرساز شده و از موضوع افزایش قیمت آن تا انحصار مخابرات و موضوع حذف اینترنت شبانه، محل بحث نظر است.

در همین حوزه، رسانه‌ها از مصوبه‌ای در مجلس مبنی بر توسعه اینترنت مخابرات برای رقابت و مقابله با تهدید اینترنت ماهواره‌ای خبر داده‌اند؛ مصوبه‌ای که می‌تواند به گران شدن اینترنت نیز منجر شود.

دیجیاتو در این مورد گزارش داده که بر اساس مصوبه مجلس، قرار است بخشی از افزایش حق‌السهم دولت از اپراتورها صرف توسعه زیرساخت اینترنت ثابت پرسرعت توسط شرکت مخابرات شود تا «امکان رقابت و مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای» را داشته باشد.

در مصوبه مجلس اعلام شده که برای توسعه اینترنت ثابت باید حق‌الامتیاز (سهم دولت) از اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی ۱۰ درصد بیشتر شود؛ موضوعی که به گفته وزیر ارتباطات قطعا باعث گران شدن اینترنت می‌شود.

گلایه دوباره از انحصار مخابرات

دیجیاتو همچنین در گزارش دیگری سخنان وزیر ارتباطات را مبنی بر این منعکس کرده که انحصارگرایی مخابرات باعث عدم توسعه VDSL در کشور شده است.

وزیر ارتباطات تاکید دارد که مخابرات به خاطر انحصارگرایی که انجام می‌دهد باعث شده که سرویس اینترنت پرسرعت VDSL در کشور توسعه پیدا نکند.

محمدجواد آذری‌جهرمی، همچنین از تذکر مراجع فرهنگی کشور در رابطه با حذف بسته‌های شبانه اینترنت خبر داد و از آن سو تاکید کرد که نظر وزارت ارتباطات این است که این بسته‌ها عرضه شوند.

انحصار سیم مسی و داکت‌های زیرزمینی

در این میان حسین فلاح‌جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقرارت و ارتباطات رادیویی نیز مشکل توقف در توسعه اینترنت خانگی را انحصار مخابرات ایران در سیم مسی و داکت‌های زیرزمینی دانست که در خصوصی‌سازی به اشتباه به آنها واگذار شده است.

به گزارش ایسنا، او در واکنش به مصوبه مجلس، در توییتر نوشت: مشکل توقف در توسعه اینترنت خانگی، سرمایه نیست. انحصار مخابرات ایران در سیم مسی و داکت‌های زیرزمینی است که در خصوصی‌سازی به اشتباه به آنها واگذار شده است، آن ‌را رفع کنید. ‌مسئولیت توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای هم با سازمان فضایی است نه مخابرات ایران.

هشدار پلیس در مورد «رسیدساز»های جعلی

خبرگزاری فارس در گزارش دیگری از حوزه فناوری، به هشدار پلیس در مورد «رسیدساز»های جعلی پرداخت.

بر اساس این گزارش، سرهنگ علی‌محمد رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا گفت: مجرمان سایبری با نصب برنامه‌های رسیدساز جعلی روی گوشی‌های هوشمند یا تبلت، بدون واریز هیچ‌گونه وجهی فقط با نشان دادن رسید واریز، از شهروندان و کسبه کلاهبرداری می‌کنند.

به گفته او، کاربران باید توجه داشته باشند که در صورت دریافت وجه کالا یا خدمات به صورت کارت به کارت، نیازی به افشای اطلاعات کامل کارت نیست.

وی گفت: تراکنش فقط به شماره کارت نیاز دارد و نباید اطلاعات دیگر کارت مانند cvv2 و تاریخ انقضاء و رمز کارت را برای افراد افشا کرد.

سرهنگ رجبی تأکید کرد: افراد دقت داشته باشند که پیامک بانکی کارت خود را فعال کرده و برای تایید پرداخت‌ها فقط به پیامک‌های ارسالی از بانک توجه کنند، یا از روش‌هایی مانند موبایل از اطمینان دریافت پول استفاده کنند.

توئیت‌ها قابل ویرایش می‌شوند

زومیت از دنیای فناوری خبر داده است که توییتر به‌جای گزینه ویرایش توییت، به‌زودی قابلیت Undo Send را ارائه می‌دهد.

یکی از محققان حوزه‌ اپلیکیشن انیمیشن نحوه‌ی کارکرد گزینه‌ Undo Send توییتر را فاش کرد؛ گزینه‌ای که به شما امکان می‌دهد در زمانی کوتاه جلوی انتشار توییت را بگیرید و آن را ویرایش کنید.

این قابلیت برای نخستین بار در نظرسنجی‌ سال گذشته‌ توئیتر رویت شد.

فروش هزاران دلاری نخستین توئیت تاریخ

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین توئیتی که ۱۵ سال قبل در توئیتر منتشر شده اکنون برای فروش عرضه شده و قیمت آن به ۱۰۰ هزار دلار رسیده است.

جک دورسی، مدیر ارشد اجرایی توئیتر، نخستین پیامی را که در این پلتفرم منتشر شده برای فروش عرضه کرده است.

او توئیت «اکنون حساب کاربری توئیترم را تنظیم کردم» را به عنوان یک امضای دیجیتال یگانه در یک وب‌سایت فروش توئیت‌ها عرضه کرده است. وب‌سایت مذکور Valuables by Cent نام دارد و توکن‌های غیر قابل تعویض دیجیتال (NFT) عرضه می‌کند.

این توکن‌ در حقیقت فایل‌های دیجیتالی هستند که به عنوان امضای دیجیتال برای افرادی به کار می‌روند که عکس، ویدئو یا محتوای آنلاین دیگری را در اختیار دارند.

این توئیت در مارس ۲۰۰۶ میلادی در حساب کاربری دورسی منتشر شده و ساعت ۰۱:۲۵ دقیقه بامداد شنبه به وقت گرینوویچ قیمت آن به ۱۰۰ هزار دلار رسیده است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناصر

    برای مقابله با اینترنت ماهواره ای . اینترنت رو ارزون میکنند نه گرون تر . واقعا چرا همیشه ما کارمون برعکسه . دقیقا مثل این میمونه که نون گرون بشه که کسی مرغ نخوره .

  • علی

    با پیشرفت علم شما ذلیلتر خواهید شد

  • ناشناس

    یک زمانی مقابله با ویدئو بود بعد مقابله با ماهواره و بعد فیلترینگ اینترنتی حالا نوبت به اینترنت ماهواره ای بالاخره نفهمیدیم چرا اینقدر با پیشرفت تکنولوژی وعلم مشکل داریم

  • ناشناس

    هر چی جلوی واکسن و دوش و بلندگو و ویدئو و ماهواره و…
    رو گرفتید جلوی اینم میگیرید

    • ضد آلبانی

      جلوی ماهواره رو راحت میتونن بگیرن کل هزینه اش یک اخلال و پارازیته که تکنولوژیش بیش از ده ساله در کشور موجوده. پارازیت هم میندازن تا چشتون دراد

    • قیصر

      خیلی عقب افتاده وکم ظرفیتی کی میخایدمثل بقیه زندگی کنید وبروز باشید ایران ما 200سال از بقیه کشورها عقبتره

  • Chryslerlina

    استفاده می‌کنیم تا چشمتون درآد

  • ناشناس

    نه اینکه قیمت اینترنتتون خوبه…
    همه چیزام که فیلتر کردین کسی نمیتونه استفاده کنه شما ها کلاً از دنیا پرتید بابا!!
    همین کارارو میکنین که همه فراری میشن از اینجا! یکم عقلتون رو بکار بندازید ببینید اینترنت ماهوراه ای چقدر سود داره که شما ها میخواید کل اون سود رو تو این کشور بخورید!!

  • ناشناس

    میخوان کره شمالی دوم درست کنن که تقریبا چیزی نمونده با وجود ما مردم ترسو و همیشه در صحنه و صف

  • علی

    نونشون اجر میشه اگه مردم از اینترنت ماهواره ایی استفاده کنن مثل خیلی از چیزای دیگه

  • محمد

    مخابرات دزده. حجم الکی میخوره.
    همیشه با امپراتور های دیگه مصرف ماهانه ما بین 18تا 22 گیگ بود.
    الان 15روزه از مخابرات گرفتم، با همون مصرف همیشگی تو این 15روز 45گیگ کم شده.
    مودم به بیرون هم آنتن نداره

    • محسن

      سلام
      من هم دقیقا همین مشکلی رو با مخابرات دارم
      متوسط مصرف روزانم حدود ۳ گیگ بود اومدم مخابرات شده ۱۵ گیگ
      پیگیر شدم رنج ای پیم رو عوض کردن شد دوباره ۳ گیگ
      مودم رو ریستارت کردم دوباره افتادم تو رنج قبلی و دوباره شد روزی ۱۵ گیگ

  • ناشناس

    مردم می توانند استفاده می کنند دیگه شما نمی توانید
    کنترل کنید ???