کد مطلب: ۶۵۳۶۸۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

موتورهای اشتراکی به تهران آمدند

موتورهای اشتراکی به تهران آمدند

چند استارتاپ به تازگی موتورها و اسکوترهای برقی را به صورت اشتراکی و با هدف کاهش آلودگی و ترافیک، در برخی از نقاط تهران در دسترس شهروندان تهرانی قرار می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروزه در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا استفاده از انرژی‌های پاک در حمل‌و‌نقل جا افتاده است. به صورتی که استفاده از موتور اشتراکی برقی دوچرخه برقی و اسکوتر برقی به بخشی از زندگی روزمره مردم تبدیل شده است.

حالا به نظر می‌رسد که شهرداری تهران نیز قصد دارد برای جلوگیری از آلودگی‌ هوای بیشتر و استفاده شهروندان از انرژی پاک به استارتاپ‌های فعال در این حوزه فضای فعالیت بدهند.

در یازدهمین دوره نمایشگاه فناوری اینوتکس ۲۰۲۲ استارتاپ‌هایی حضور پیدا کردند که موتورهای برقی، دوچرخه‌های برقی و اسکوترهای برقی را قرار است که در اختیار شهروندان تهران قرار دهند.

استارتاپ ز‌ی‌رو

زی‌رو اپلیکیشن و استارتاپی برای اجاره آنلاین موتور و دوچرخه‌های برقی است. این استارتاپ به‌صورت پایلوت و آزمایشی در محدوده اراضی عباس‌آباد شروع به فعالیت کرده است.

نازلی بهروز، هم‌ بنیان‌گذار زی‌رو در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفت: «زی‌رو بحث سرگرمی را بخش کوچکی از هدف خود می‌داند و هدف اصلی این استارتاپ کمک به حمل‌ونقل شهری و رفع معضل ترافیک است.»

طبق گفته او از زمانی که موتورها وارد سطح شهر شوند با یک سپرده اولیه به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. این مبلغ برای جریمه‌ها و استفاده از کلاه لحاظ می‌شود و هر زمان که کاربر بخواهد این مبلغ عودت داده می‌شود.

هم بنیان‌گذار زی‌رو از رگولاتوری و بروکراسی اداری برای دریافت مجوزها گلایه کرد، و ادامه داد: «همان‌طور دیگر استارتاپ‌ها در حال حل مشکلات موجود هستند، زی‌رو هم در این راستا تلاش می‌کند. اما دریافت مجوزها روند کندی دارد.»

بهروز اعلام کرد که فعالیت‌ عمومی موتور اشتراکی آن‌ها از ۲۴ اردیبهشت از اراضی عباس‌آباد آغاز می‌شود. اولین ایستگاه فعال این استارتاپ از خیابان طالقانی تا باغ کتاب قابل استفاده است. همچنین، هدف زی رو مناطق پرتردد در شهر تهران است.

رهرو؛ اسکوتر برقی

در حال حاضر چندین شرکت جهانی اشتراک سواری مانند Uber و Lime اسکوتر برقی عرضه می‌کنند. از سوی دیگر نیز مردم اسکوترهای برقی را به دلیل قابل حمل بودن، سهولت استفاده، ردپای کم بر محیط زیست، نگهداری آسان و مقررات محدود، به روش‌های سنتی حمل‌و‌نقل ترجیح می‌دهند

در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲ رهرو از دیگر استارتاپ‌های است که در این نمایشگاه حضور دارد. رهرو اسکوترهای برقی را در اختیار شهروندان تهرانی قرار می‌دهد.

با وجود این عمده انتقادات استارتاپ‌ها در این نمایشگاه به حمایت‌های دولتی و حاکمیتی است. چرا که به نظر می‌رسد که دریافت مجوز فعالیت و عدم سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوین منجر به عقب ماندن آن‌ها از بازار و توسعه جهانی می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نارمک استقبال میشه

  • ناشناس

    منطقه ۸ و ۷
    جوان زیاد داره

  • رئیس پنیر

    خیلی مسخره است
    مگه موتور چقدر هوا رو آلوده میکنه
    اگه بازرس محیط زیست یه روز تشریف بیاره فرودگاه
    و تجهیزات قدیمی و خیلی آلوده شرکت .. ببینه
    به همون موتور سیکلتها پناه میاره
    شما ها که نمیدونید چخبره
    زورتون به شرکت‌ها و کارخانه جات نمیرسه به یه موتور سوار اسنپ بدبخت گیر میدین همش

  • نام

    اجازه بدهند ما خانم ها گواهی نامه موتور سیکلت بگیریم نمیخواهد موتور برقی در اختیار بزارن میخریم
    زندگیمان شده اجازه گرفتن کارمان شده صبر کنیم ببینیم یک روز اجازه بدهند ورزش کنیم یک روز اجازه بدهند فوتبال ببینیم یک روز اجازه بدهند بستنی بخوریم یا پارک بریم حالا هم اجازه بدهند موتور سوار شیم مثل بقیه انسان های عادی دیگه
    هم لازم نیست دغدغه الودگی هوا و ترافیک داشته باشند البته اگر دغدغه ای باشه

  • ناشناس

    عالیه اگه کل تهران در بر بگیره و ایستگاه زیادی در در کل تهران ایجاد بشه و محدود به منطقه خاصی نشه مخصوصا منطقه ۳ ۲ و ۱ خوبه که ایجاد بشه