کد مطلب: ۷۵۶۸۹۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هوش مصنوعی ChatGPT جایگزین کدام مشاغل می‌شود؟/ تهدید جدید برای مشاغل تولید محتوا

هوش مصنوعی ChatGPT جایگزین کدام مشاغل می‌شود؟/ تهدید جدید برای مشاغل تولید محتوا

پیشرفت کارکرد هوش مصنوعی ChatGPT در تمامی حوزه‌ها، به نوعی منجر به ایجاد نگرانی‌هایی در خصوص حذف بسیاری از مشاغل از جمله برنامه‌نویسان و نویسندگان در آینده شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چت‌بات‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT که می‌توانند محتوای نوشتاری پیچیده‌تری تولید کنند، در حال حاضر برای انجام کارهای مختلف، از نوشتن تکالیف دبیرستانی گرفته تا تولید اسناد قانونی و حتی تدوین قوانین، استفاده می‌شوند. بنابراین گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه مشاغل وابسته به تولید محتوا توسط این ابزار از بین برود، وجود دارد.

حالا به نظر می‌رسد که با ظهور ChatGPT، نیروی انسانی برخی از مشاغل کار خود را از دست خواهند داد و هوش مصنوعی نقش آنها را بر عهده می‌گیرد. در‌ حقیقت شاید ChatGPT بتواند نمایشنامه‌نویسان، اساتید دانشگاه‌ها، برنامه‌نویسان و خبرنگاران را بیکار کند.

از روزی که این ابزار منتشر شده است، برخی دانش‌اموزان و اساتید از آن برای امتحانات استفاده کرده‌اند و این چت‌بات نمره کامل را گرفته است. حتی ChatGPT توانسته در چند ثانیه مشکلات مربوط به برنامه‌نویسی را برطرف کند. علاوه‌بر‌این، این ابزار می‌تواند متون مشابه با انسان‌ها تولید کند که این موضوع می‌تواند باعث بیکاری خبرنگاران و نویسندگان در آینده شود.

برنامه‌نویسی با هوش مصنوعی

ChatGPT می‌تواند کدهای رایانه‌ای را برای ایجاد برنامه‌ها و نرم‌افزارها بنویسد. حتی این هوش مصنوعی می‌تواند زبان و خطاهای برنامه‌نویسان انسانی را بررسی کند و ایده‌ها را از انگلیسی ساده به زبان برنامه‌نویسی تبدیل کند.

بنابراین می‌توان گفت که این موضوع می‌تواند به معنای انجام کارهای برنامه‌نویسی اولیه باشد که در حال حاضر توسط انسان انجام می‌شود و در صورت توسعه، این هوش مصنوعی جایگزین منابع انسانی برنامه‌نویسی خواهد شد.

حذف شغل‌های آموزشی با هوش مصنوعی ChatGPT

با وجود اینکه از همان ابتدا استفاده از چت‌بات ChatGPT در برخی از مدارس ممنوع اعلام شده، اما این ابزار به‌ راحتی می‌تواند جای معلمان را در کلاس‌ها پر کند. براساس گزارش‌ها این ابزار در مقطع دبیرستان که مهارت‌های دوران ابتدایی را تکمیل می‌کند، بسیار موثر عمل کرده است.

معلمان و اساتید دانشگاه‌ها اکنون با چالشی بزرگ برای ارتقای روش‌های آموزشی خود و رقابت با ابزار هوش مصنوعی «ChatGPT» مواجه هستند که به‌ گفته یکی از کارشناسان، می‌تواند با موفقیت دروس دانشجویی را در مقطع کارشناسی ارشد پشت سر بگذارد. در این میان، دانشجویان مقطع دکتری چندان خوش‌شانس نیستند، چرا که نگارش یک پایان نامه مستقل در زمینه تخصصی، فعلا از توان هوش مصنوعی خارج است.

انجام معاملات اقتصادی با ChatGPT

بسیاری کارشناسان عقیده دارند که هوش مصنوعی می‌تواند در معاملات نیز تاثیرگذار باشد و فراتر از آن می‌توان در موسسات سرمایه‌گذاری یا بانک‌ها نیز به‌جای استخدام افراد متخصص، از ربات‌ها و مدل‌سازی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کرد.

از سوی دیگر اما عده‌ای هم معتقدند که تصمیمات کلان مالی و اقتصادی همواره به انسان وابسته خواهد ماند.

تهدید هوش مصنوعی برای حوزه هنر

در سال 2021، شرکت OpenAI توسعه‌دهنده ChatGPT ابزار دیگری را به‌نام DALL-E راه‌اندازی کرد که می‌تواند تصاویری متناسب با دستورات کاربر را تولید کند. این ابزار همراه با نمونه‌های دیگری مانند Midjourney،Stable Diffusion و Craiyon، تهدیدی بزرگ برای حوزه‌های هنری و خلاقیت‌محور نظیر طراحی گرافیک است.

پیش‌تر از یک عکاس یا طراح گرافیک برای ساخت تصویر وب‌سایت استفاده می‌شد که اکنون از طریق فناوری مشابه ChatGPT به‌طور کاملا خودکار انجام می‌شود. با این‌حال، فناوری فعلی هنوز در ارائه نقاشی‌هایی با جزئیات بالا و تکنیک‌های ظریف‌تر موفق نیست.

علاوه بر آن، مشکلاتی در زمینه حق کپی‌رایت نیز توسط هوش مصنوعی مبتنی بر تصاویر ایجاد شده است. چنانکه پایگاه آرشیو عکس Getty Imanges اخیرا با اقدامی قانونی علیه شرکت Stable Duffusion، ادعا کرد که برنامه ساخت این شرکت به‌طور غیرقانونی میلیون‌ها تصویر محافظت شده با حق چاپ را کپی و پردازش کرده است. (گجت‌نیوز)

کارکردهای قانونی ChatGPT

به گفته کارشناسان هوش مصنوعی و همچنین متخصصان حقوقی، توانایی‌های ChatGPT به خوبی در حرفه وکالت قابل استفاده است. در واقع، ربات ChatGPT اخیراً در امتحان دانشکده حقوق و پس از نوشتن مقالاتی در مورد موضوعات مختلف از قانون اساسی گرفته تا مالیات و تخلفات، نمره قبولی را کسب کرده است.

همچنین، فرم‌ها و اسناد حقوقی رایج از جمله قراردادهای اجاره خانه، وصیت‌نامه‌ها و قراردادهای محرمانه که نسبتا استاندارد هستند، می‌توانند توسط یک ربات پیشرفته مانند ChatGPT تنظیم شوند.

آن‌طور که گزارش‌های می‌گویند، در‌ حال‌ حاضر خبری از جایگزینی هوش مصنوعی با انسان نیست، اما با توجه به سرعت بالایی که رشد می‌کند، آینده‌ای که بسیاری از مشاغل به دست هوش مصنوعی منسوخ شوند، چندان دور نیست.

با این حال، بسیاری کارشناسان معتقدند که هوش مصنوعی در قدرتمندترین شکل خود هنوز محدودیت‌های زیادی دارد و جایگزین شدن آن‌ها به جای انسان در شرایط فعلی تا حدی بی‌اساس است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.